19 Şubat 2017 Pazar

Balast Sistemleri - Gemi Yardımcı Sistemler

Balast Sistemleri 
• Balast  sistemi (Ballast Installation)
• Gemide balast tesisatı; gemilerin boşken veya yüklüyken baş, dip veya yan bölmelerine aldıkları deniz suyudur. • Denizden alınan bu su sayesinde yükün ve geminin dengesi sağlanır, yakıttan tasarruf edilir.

  Önemi 
• Ballast suyu, gemi dengesi ve ağırlık yapması için gemilerin tanklarında taşınması mecburi olan sudur.
 • Gemiler, yük taşımadıkları zamanlarda pervanenin daha çok suya girmesi, geminin suya biraz daha batırılarak dengesinin sağlanması ve gemi yapı elemanlarına binen stresin azaltılması gibi amaçlar ile balast taşır.
 • Ballast olarak eskiden kum, taş veya metal kullanılmıştır.
• Günümüzde ise geminin dip kısmındaki ve yan     taraflardaki tanklara alınan deniz suyu kullanılır.
• Yükünü boşaltan gemi, pompalar ile    denizden çektiği deniz suyunu tanklarına doldurur.
• Seyir sonunda gittiği limanda yükleme    yaparken de taşıdığı deniz suyunu denize geri bırakır.
  • İki liman arasında bazen binlerce mil    mesafe olabilir.
• 200 bin tonluk bir gemi, her seferinde yaklaşık 60 bin ton balast suyu taşır.


• Balast Tesisatında Kullanılan Borular 
• Boru sistemleri, mümkün olduğu ölçüde makine kuralları ve isteklere uygun olmalıdır.
• Balast tankları boru sistemleri, havuzlama işlemi sırasındaki özel istekleri dikkate alacak şekilde düzenlenmelidir.
• Balast suyu boruları, balast tanklarının iskandil ve hava firar borularının kargo tanklarından geçmesine müsaade edilmez.
• Kargo boru devreleri balast tanklarından geçirilemez.
• Yüksek sıcaklık mukavemet özelliklerine dayanarak, yüksek sıcaklık ortamında    kullanımı amaçlanan boruların, her boyut ve her eriyik için bir test parçasına uygulanacak   sıcak çekme testleri ile %0,2 ve %1 uzamadaki gerilmeleri tespit edilecektir.
  • Bu testler, • çalışma sıcaklığına en yakın olan tam 50°C’lik kademelere yuvarlatılmış sıcaklıklarda • yapılır.
• Tanınmış standartlara göre yüksek sıcaklıktaki mekanik özellikleri kanıtlanmış olan borulara testler uygulanmayabilir.
• Balast devresi, cam elyaf takviyeli termoset plastik (GRP) veya karbonlu çelik borulardan    oluşur.  • GRP boru çevreden zemin destekli tasarlanmış bir borudur.
 • Bu düşük et kalınlığında, büyük çaplarda boru üretimini sağlar.
• Zemin destekli tasarlandığı için boru tabanındaki • yataklama ve özellikle boru çevresindeki gömlekleme malzemesinin çok iyi sıkıştırılması gerekmektedir.
 • Boru birleşimi manşonlu veya muflu olabilir.
• Borularda herhangi bir çatlak görülmemelidir.
  • Borular, gerek kullanımlarına gerekse uygulanacak ısıl işlemlere önemli etkileri olamayacak küçük yüzeysel hatalar, minimum müsaade edilebilen et kalınlığına kadar taşlanarak giderilebilir.
• Onarım kaynağına müsaade edilmez.
• Bu kural, eritme kaynaklı boruların dikişlerine uygulanmayabilir.
• Boruların boyutları, boyutsal ve geometrik toleransları, standartlarda belirtilen isteklere uygun olmalıdır.
• Tüm borular, belirtilen test basınçlarında sızdırmaz olmalıdır.  • Borular, standart ve atölye yöntemler ile kaynak edilebilme özelliğine sahip olmalıdır.
Çelik boru ölçüleri



Balast tankı grp boru uygulaması 


  Balast Tesisatı Pompaları (Pump) 
   Tanımı 
• Balast pompası deniz suyunu deniz sandığı (sea chest) diye tabir edilen geminin su altındaki açıklıklardan sağlar.
 • Deniz sandıkları dış kaplamada ve yüklü su hattı altındadır.
• Aşağıdaki resimde deniz sandıkları açıklıkları görülmektedir.
 • Buradan alınan deniz suyu pompa ve boru devresi ile istenen sisteme gönderilir.

 Deniz sandıkları açıklıkları  


Sea chest 


• Balast pompaları geminin tipine ve büyüklüğüne göre değişik yerlerde olabilir.
 • Bazı gemilerde pompa dairesi diye tabir edilen mahalde olurken bazı gemilerde ana güvertede bulunabilir.

  Çeşitleri 
• Gemide kullanılan pompalar kullanım yerleri ve amaçlarına göre çeşitli tiplerde kullanılır.
• Balast tesisatında genelde santrifüj (merkezkaç) ve pistonlu tip pompalar kullanılır.
• Genelde verimi yüksek olan santrifüj pompalar kullanılır.
• Pompalar 1- 200 bar arasında çalışır.
 • Deepwell Ballast Pump (Derin Tip Balast Pompası) olarak adlandırılan pompaların debileri 100 m3/h ve 5,000 m3/h arasında değişir.
• İlgili standartlarda pompa seçimi ölçütleri ve gemi kullanım alanlarına göre tablolar halinde gösterilmektedir.

• Balast tankının en az iki pompa tarafından doldurulup boşaltılması sağlanmalıdır.
• Tüm pompalar giriş, çıkış ve dağıtım valfleri kumanda odası ve dışından da doğrudan doğruya kumanda ve kontrol edilecek şekilde düzenlenmelidir.
• Balast pompaları geminin sancak ve iskele tarafındaki balast tanklarını doldurma ve boşaltma görevini yerine getirir. • Pompalar hem doldurma hemde boşlatma işlemi için kullanılır.
 • Ayrıca geminin balast devresinde dengeyi sağlayan bir yardımcı pompada bulunmaktadır.
• Bu pompa geminin güvertesinde bulunan denge sağlayıcı bir eleman tarafından otomatik kontrol edilir.

Deepwell ballast pump (Centrifugal pump) 



• Balast Tankları
 • Balast tankları geminin baş, kıç, iskele ve sancak tarafında yer alan deniz suyu    depolarıdır.
 • Geminin boyutuna, çalıştığı yere (Göl, deniz vb.) ve taşıdığı yüke (Sıvı, kuru vb.) göre dizayn edilir.

Tipik balast tank düzenlemeleri 



• Balast Tesisatı Valfleri (Valve)
 • Tanımı •
 Valflar, bir sistemdeki akışkan akışını ve basıncını kontrol eden mekanik bir cihazdır.
• Valfin yerine getirdiği fonksiyonlar:
 1. Akışkan akışını başlatmak ve durdurmak
2. Akış miktarını değiştirmek (kısmak)
 3. Akış yönünü kontrol etmek
4. Sistem veya proses basıncını ayarlamak
5. Boruları veya elemanları aşırı basınca karşı korumak

• Çeşitleri •
 Gemilerde kullanılan vana ve valfler, boru çaplarına, sistemin sekline ve sistem basıncına göre sekli ve ismi değişiklik gösterir.
  • Gemilerde balast yardımcı bağlantılarında, kolonlarda ve branşman hatlarında 3/8″ ile 3″ kadar kullanılır.

Başlıcaları:
• Çek valf (Check valve):  
• Çek valfler, boru sistemlerinde akışın ters yöne • dönmesine mani olmak için dizayn edilir.  • Boru içindeki akışkan tarafından çalıştırılır.

Çek valf 



• Globe valf ( Körüklü vana ) 
 • Globe valf, akışkan akışını başlatmak, • durdurmak ve miktarını ayarlamak için kullanılan doğrusal hareketli bir valftır • Genellikle 4″ - 8″ çapları arasında seçilir.

Globe valf



• Küresel vana (Spherical valve): 
 • Paslanmaz çelikten yapılan küresel vanalar tam açma ve kapama istenen yerlerde kullanılır.
  • Makine dairesinde, balast tesisatı yardımcı sistemlerinde ve kolonlarda kullanılır.  • Genellikle 4″ - 8″ çapları arasında seçilir.

Küresel valf 



• Kelebek vana (Butterfly valve):
 • Kelebek valf, akışkan akışını başlatmak,
 • durdurmak veya miktarını ayarlamak için kullanılan dönel hareketli bir valftir.
 • Genellikle 4″ - 8″ çapları arasında seçilir.
• Kolay ve hızlı çalıştırılabilir.
• Büyük valf uygulamaları için uygundur bakım harcamaları düşüktür.
• Düşük basınçta büyük miktarda sıvı ve gaz akışları olan devrelerde kullanılır.

Kelebek vana 



• Sürgülü valf (Gate valve):
 • Gate valf, akışkan akışını başlatmak veya  durdurmak için kullanılan doğrusal hareketli bir valftır.  • Yüksek debi geçişlerinde kullanılırlar.
 • Genellikle 4″ - 8″ çapları arasında seçilirler.


Sürgülü vana 


• Anti-Heeling System
• Tankerlerde balast sistemine yardımcı olarak anti–heeling sistemi kullanılır.
• Sistem geminin güvertesindeki kontrol ünitesi ile kontrol edilir.
• Özellikle yükleme ve boşaltma işleminde geminin dengesindeki değişimleri algılayarak gemiyi dengeye getirir.

• Sistem:
 • Sancak ve iskele tarafındaki tanklar
 • Güverte kontrol ünitesi
 • Çift yönlü santrifüj pompa
 • Seviye kontrol elemanı
• Fitings ve vanalardan oluşmaktadır.

• Aşağıda sistemin şematik gösterimi ve seviye kontrol elemanı gösterilmiştir.
Anti-heeling system 




Stabilisers  
35
  Stabilising systems   Stabilising tanks-Active system     Active tanks employ the same basic principle of water counteracting the wave induced rolling but water flow is produced by means of a pump. In order to ensure rapid water flow in the desired direction the unidirectional pump impeller is kept running at all times and valves are actuated in order to direct the flow to and from particular tanks. Valves activation is by means of a control system employing gyroscopes.  In the neutral position all the flaps are open.    



• Balast Ejector • 
Su fışkırtıcıları, boşluk pompalarıdır.
 • Yapıları huni biçimindedir.
 • Basınçlı su ve balast suyu olmak üzere iki giriş ve bir de boşaltma ağzı vardır.
• Enjektör memesini andıran nozulu sayesinde suyun basıncını 10 kata kadar yükseltebilmektedir.
 • Sular odada karışarak basınçları artırılır.
• Basıncı artan karışım su hızlı bir şekilde gemi bordasındaki discharge devresiyle denize atılır
.  • Dizaynı basit ve güvenilir yapıdadır.
• Hiçbir yağlama gerekli değildir.
• Hareket eden bölümleri olmadığından bakımı kolaydır.
• Temizlik yapmak yeterlidir.

Ballast ejector 




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder