YAKIT STANDARTLARININ TARİHİ GELİŞİMİ
Gemi işletme giderleri
olarak bunker giderleri, işletme giderlerinin önemli bir bölümünü oluşturur.Bu
giderlerin gerçek oranı, geminin ve makinesinin türü ve ölçülerine
bağlıdır.Deniz endüstrisinde damıtma ürünü olan yakıtlar istisna edilirse, fuel
oiller çoğu zaman viskozitelerine göre sipariş edilmektedirler. Viskosite
önemli bir özellik olmakla beraber, fuel oillerin diğer özellikleri yanında
hiçbir fikir vermemektedir. Gemi sahiplerinin yanında yakıt mühendisleri de,
sadece viskositenin, yakıtın diğer özellikleri hakkında yeterli bilgi
sağlayamayacağı kanısındadırlar.Ayrıca 1973 yılındaki petrol krizinde, 1 varil
ham petrolün fiyatının 40 Amerikan dolarının üzerine çıkması, işletmeci ve gemi
şirketlerini distile yakıtların yerine daha ucuz yakıtlar arayışına itti.
Ardından pahalı dizel oiller yerine,viskoz ve kükürt oranları yüksek, fakat
ucuz olan fuel oiller kullanmaya başladılar. Bu yakıtların da kötü olanlarının
kullanılması sonucunda gemideki makineler önemli bir derecede etkilenmiştir. Bu
nedenlerden dolayı gemi dizel yakıtları konusunda bir takım standartların
ortaya çıkmasına ve geliştirilmesine neden olmuştur.
1970’lerden önce deniz
yakıtlarının kalitesi önemli bir yer tutmuyor ve bir problem olarak
düşünülmüyordu.Artık yakıtlar hem kazanlarda hem de ağır devirli dizel makinalarında
kullanılmaktaydı ve ayrıca sadece denizcilik sektöründe değil aynı zamanda
karada enerji tesislerinde katı ve gaz yakıtlara alternatif olarak
kullanılmaktaydı.Artık yakıtlar kısaca Burner Fuel, Heavy Oil, Boiler Oil,
Bunker C ve Class G olarak adlandırılmaktaydı. British Standart BS 2869 :1970
de Class G olarak bilinen yakıt deniz
satışlarında Bunker C olarak adlandırılmaya başlandı.
1970 lerin ilk yarısında
ve 1970,72,74 de yapılan bazı revizyonlar ile orjinal 1957 British Standarta
geniş bir ilgi alanı kazandırıldı.Bu son revizyon burner ve makine yakıtlarını
sınıflandırılmasını sağlamıştır.Fakat makine klas yakıtları gas oil veya diesel oil olması
sebebiyle bir çok dizel makinasında kullanılan artık yakıtların
standartlaştırılmasına çok az ilgi gösterilmiştir. Bu ihtiyaçtan dolayı British
Standart kendi bünyesi içerisinde bir çalışma grubu oluşturmuş ve ilgili
kuruluşlarla yapılan uzun müzakereler sonusunda deniz yakıtlarının Draft
Spesifikasyonlarını oluşturmuşlardır.Bu çalışmalar gelişme sürecinde iken
British Standart, ISO ve CIMAC’ı sürekli olarak bu süreç içerisinde devamli
bilgilendirmiştir.Tüm bu kuruluşlar tarafından net olan bir şey vardı ki
denizcilik sektöründe yakıt problemlerinin çözülebilmesi ve gelişmesi için
yakıtların bir standartının olması gereğiydi.Bu nedenle British Standart
taslağı ISO içerisindeki bir çalışma grubuna yönlendirilerek yakıt
standartlarının uluslararası bir statüye ulaşmasını sağlamıştır.
ISO standartları
kurulmadan, yakıt standartlarının gelişmeşi ve mevzu bahsi geçen çalışma
grupları tarafından kabulu uzun bir zaman alacaktı.Ancak ISO yakıt standartları
gelişme aşamasındayken, British Standart komitesi kendi draft yakıt
standartlarını 1981 yılının başlarında
yayınladılar. Sonradan British Standart
BSMA 100 1982 de yayımlandı ve deniz yakıtlarının ilk standartı
oldu.1980 ‘lerde BSMA 100 : 1982 yakıt
alıcı ve satıcılarda va hatta kira sözleşmelerinin (charter-parties) yakıt
kalitesi ile ilgili maddelerinde referans noktası olmuştur.
Denizcilik şirketlerinin
teknik departmanları tarafından kötü
yakıtların makineler üzerindeki etkileri bir kat daha önem kazandı ve gemileri
için yakıt seçimlerine daha fazla önem gösterdiler. Yavaş yavaş denizcilik
sektörlerinde, yakıt siparişi verirken sadece viskosite değerinin yeterli
olmayacağı ve yakıtın diğer
özelliklerinin de önemli olduğunu anladılar. 1970 lerin sonu 1980’ lerin
başında ISO ve British Standart kendi yakıt standartlarını geliştirirken bu
arada CIMAC da bu konuda aktif çalışmalar yapmaktaydı.1978 lerde CIMAC deniz ve kara sektöründe kullanılan ağır
yakıtların speklerini oluşturmaya başlamıştır ve dizel makinalarında kullanılan
artık yakıtlarla ilgili tavsiyelerini ve prosedürlerini teknik bilgiler olarak 1986 yılında
yayımlamıştır.CIMAC tavsiyeleri veya spekleri sadece artık yakıtları kapsar ve
‘yakıtlar verildiği şekliyle’(fuels as delivered) diyerek yakıtların
kullanılmadan önce uygun şekilde ıslah edilmeleri gerektiğini belirtirler.
ISO/BS yaklaşımı ile CIMAC
perspektifi arasındaki temel fark; ISO/BS ‘in sadece farklı kalitelerdeki
yakıtın kalite standartlarıyla ilgilenmek değil ayrıca talep edilen farklı
kalitedeki yakıtların alıcılar tarafından geniş alanda ve kolayca bulunmasını
sağlamakdı.CIMAC ise ağırlık olarak makine üreticilerini ve kullanıcılarını göz
önünde bulundurarak, eski ve yeni makinelere ve tiplerine göre yakıt
kalitesinin belirlenmesini gerektiğini belirtmiştir. Yani makinenin yaşına ve
tipine bağlı olarak yakıt kalitesi oluşturulması gerektiğini ve eski gemilerde
düşük kaliteli yakıtlar için yakıt ıslah plentleri olmama ihtimali üzerinde
durmuştur.Bu nedenle eski gemilerde kullanılacak yakıtın daha yüksek kalitede
olması gerekiğini belirtmiştir.
ISO çalışma grubu tüm
draft speklerini tamamlayarak 1987 yılında
deniz yakıtları için ilk uluslararası yakıt standartını
yayınladı.(INTERNATIONAL STANDART ISO 8217 PETROLEUM PRODUCTS-FUELS (CLASS-F).
Bu zaman içerisinde yakıt alıcıları bu üç standartın(BSMA 100 :1982 , ISO 8217
VE CIMAC ) tam olarak anlaşılmadığını ve karıştırıldığını belirtmesi
üzerine deniz yakıtları için ISO
standart 8217/1a klasını çıkarmıştır. Bu klas ISO 8217 de belirtilen farklı
katagorideki yakıtların ve bunlara bağlı sembollerin açıklamasını yapmıştır.
Sonuç olarak British
Standart karışıklıkları önlemek için BSMA 100 : 1982 ‘yi geri çekerek bunu ISO
8217 standardına benzer olan BSMA 100 : 1989’la yenilemiştir.Bunun üzerine
CIMAC 1990 yılında deniz yakıtlarıyla ilgili speklerinin üçüncü yayınını
yayımlamıştır.
BUGUNKÜ
DURUM :
1994 yılında ISO çalışma
grubu ISO 8217’ ye revizyon olarak bir ‘Committee Draft’ oluşturmuştur.( ISO CD
8217 1994 ). Bu draft toplam tortu miktarı, ve aliminyum + silikon’a limit
getirmiştir.Bu Committee Draft 1994’ün
sonlarına doğru ‘Draft International Standart’ olarak ISO’ya bağlı ülkelerin
oylarına sunularak ISO / DIS 8217 ortaya çıkmıştır.
ISO 8217 nin bu son
revizyonu Mart 1996 yayımlanmıştır ve şu anda bir çok yakıt alıcısı
yakıtlarını ISO 8217 1996 standartlarına
göre sipariş ediyor. BSMA 100 : 1989 ve CIMAC 1990 da referans amaçlı kullanılmaktadır. ( BSMA 100 :1989 , ISO 8217
1987’ye benzerdir.)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder