Kompozisyon
Bütün yakıtlarda iki ana yanıcı eleman karbon
ve hidrojendir. Birlikte veya ayrı ayrı bulunabilirler ve hidrokarbonlar olarak adlandırılırlar. Atmosfer
sıcaklığı ve basıncında bazı hidrokarbonlar
gaz halinde olduğu gibi, bazıları sıvı halde olabilirler. Hidrokarbonlar için genel kimyasal formül CnHm
olarak gösterilir.
Hidrokarbonların ana tipleri:
Tablo 2:
Hidrokarbon çeşitleri
parafinler C n H 2 n +2
olefinler ve naftenler C n H
2 n
diolefinler C n H 2 n - 2
aromatikler C n
H 2 n - 6
asfaltikler C n H 2
n - 4
İçten yanmalı makineler için yakıtlarda n, 1-26 aralığında, m,
2-54 aralığında değişir.
Madeni yağlar birçok farklı hidrokarbon
bileşiklerinin karmaşık yapıdaki bir karışımıdır. Oluşumları büyük bir
olasılıkla hayvan ve bitki fosillerinden tarih öncesi çağlarda olmuştur. Bu
maddelerin yaşları ve ham petrole dönüşme koşulları çok farklı olmuştur, ve bu,
değişik sahalardaki petrolün ayırıcı özelliklerini açıklamaktadır.
Düşük moleküllü sıvı ve katı ürünlerin tabiatındaki farklılıklar, molekül büyüklükleri ve
karbon ve hidrojen atomlarının bağlanma
şekilleri ile açıklanır. Çok sayıda kimyasal bileşikler, benzer özellikteki
gruplar halinde toplanabilir. Molekül yapılarına göre ayırt edilen
hidrokarbonlar şunlardır:
•
Düz ve dallı zincir yapısı gösteren parafinik hidrokarbonlar
•
Halka yapılı naftenik hidrokarbonlar
•
Halka yapılı aromatik hidrokarbonlar
Bu hidrokarbonlardan başka, olefinler olarak
bilinen doymamış bağlı hidrokarbonlar, sülfür ve azot içeren bileşikler vardır.
Madeni yakıtların ana kısmı karbon, C ve
hidrojen, H bileşikleri olan hidrokarbonlardır. Karbon atomu reaksiyonlar için 4
değerliklidir ve diğer kimyasal elementlerden farklı olarak kendi atomları ile de reaksiyona girerek birçok
organik bileşik oluşturabilir. Hidrojenin sadece tek değerliği vardır. En basit
hidrokarbon bileşiği metan, CH4, 'dır.Metan gaz halindedir ve doğal gazın büyük bir kısmını oluşturur. En basit zincir
bileşik etan, C2H6, 'dır, bundan sonra propan, C3H8,
gelir. Propan basınç altında düşük sıcaklıklarda sıvı haline gelir.
Burada gösterilen yapı, karbon ile hidrojen arasındaki
reaksiyonlara ait bilgi verir. Daha uzun zincir yapılı parafinik hidrokarbonlar
20 °C sıcaklıkta sıvı durumdadırlar, benzin, kerosen, diesel-yakıtı, yağlama
yağları gibi.
Doymuş ve doymamış hidrokarbonlar
birbirlerinden ayırt edilmelidirler. Doymuş hidrokarbonlarda karbon
atomunun tüm değerlikleri hidrojen ile bağlanmıştır ve hidrojen veya
diğer elementlerle bağlantı mümkün değildir. Çift bağlı karbon zincirli veya
karbon halkalı doymamış hidrokarbonlar, çift bağ yerlerinden çok
duyarlı oldukları için basınç altında hidrojen veya oksidasyon ile oksijen atomu ilave edilmesi
olanağı verirler.
Diğer bir ayrıcalık dallı zincir yapıda
hidrokarbonların oluşabilmesidir. Bunlar izomerler olarak bilinirler. İzomer
hidrokarbonlar aynı sayıda karbon atomu bulunduran düz zincir hidrokarbonlara
göre değişik fiziksel ve kimyasal özellikler sergilerler. Yüksek sayıda karbon atomlu düz zincir hidrokarbonlar katı maddeler
olabildiği gibi (parafinler), izomer hidrokarbonlar aynı sayıda karbon
atomu taşıdıkları halde yağ halinde sıvılar olabilirler.
Halka
yapılı hidrokarbonlar grubunda, doymuş naften hidrokarbonlar ve doymamış
aromatik hidrokarbonlar vardır. Altı karbon
atomlu doymuş basit halka yapılı hidrokarbona sikloheksan, C6H12 ve doymamış basit halka yapılı hidrokarbona benzen, C6H6
örnek verilebilir. Benzen üç çift bağlı karbon yapısı gösterir.
Şekil 2: Halka yapılı hidrokarbonlar
Heksan, izo-heksan ve siklo-heksan aynı
sayıda karbon atomu, fakat farklı sayıda hidrojen atomu
içerirler ve davranışları birbirlerinden çok farklıdır. Halka yapılı
hidrokarbonlar, karbon atomu gibi sülfür ve azot atomları ile de reaksiyon
özellikleri gösterirler.
Madeni yakıtlarda tüm hidrokarbon grupları
bulunmaz, ancak bunlar sayısız kimyasal bileşikler ve karışımlar oluştururlar.
Ağırlıkça farklı bölümleri aşağıdaki aralıktadır:
C ≈ 0.83 H ≈0.11−0.15 S ≈ 0−0.06
Madeni yakıtların bileşimini incelemek, fiziksel karakterleri çok
farklı olmalarına rağmen, çok zordur. Aynı
sayıda karbon atomu içeren hidrokarbonlar çok değişik özellikler
gösterebilirler. 20 karbon atomlu
moleküller diesel yakıtlarında, 70 veya daha fazla karbon atomlu moleküller
yağlama yağlarında bulunabilir.
Hidrokarbonların baskın çıkan tipi, yağlara karakteristiklerini
verir, parafin bazlı (parafinik), naftenik
veya aromatik (asfalt bazlı) gibi. Asfalt bazlı yağlarda aromatik
hidrokarbonlar ağırlıktadır. Asfalt
bazlı yağlar, parafin bazlı yağlardan daha yüksek karbon atomunu yapılarında
bulundururlar.
Bütün hidrokarbon gruplarını yapılarında
yaklaşık eşit miktarda bulunduran yağlara karışım bazlı yağ denir. Doymamış ve
oksijen bulunduran hidrokarbonlar artan sıcaklıklara maruz kaldıklarında
reçine ve asfaltik maddeler gibi daha büyük moleküllü yapılar oluşturacak
şekilde birleşirler. Doymuş parafinik ve naftenik hidrokarbonlarda oksijen
bulunduran kısımların polimerizasyonu mümkündür. Ancak, reaksiyon
ürünleri yağ reçineleridir ve bunlar aromatik asfaltenlerden tamamen farklıdır.
Parafinik yağlar, moleküldeki yüksek hidrojen
içeriğiyle yüksek bir ateşleme kalitesi gösterirler. Böylece parafin bazlı yağlar
diesel yakıtı olarak tercih edilirler, bununla beraber moleküldeki
yüksek hidrojen nedeniyle benzinde düşük vuruntu özelliği gösterirler. Düz zincir
hidrokarbonlu parafinik yağlarda düşük vuruntu özelliği belirgindir.
Distilasyondan sonra yeniden yapılanma prosedürleri oktan numarası olarak
belirtilen vuruntu sınıflandırmasını arttırırlar. Yeniden
yapılandırma moleküldeki hidrojen miktarının azaltılmasıdır.
Parafin bazlı yağlar, düşük yoğunluğa
sahiptirler ve viskozite-sıcaklık davranışı naftenik yağlardan daha iyidir. Bu
avantajlar ve kimyasal stabilite parafinik yağların yağlayıcı olarak kullanılabilmelerini
sağlar.
Alkoller zincir hidrokarbonlarla bazı
ilişkiler gösterirler. Tek fark, bir veya birden fazla hidrojen
atomunun hidroksil, OH, grubu tarafından değiştirilmesidir. Bu yolla tek veya
çok değerlikli
alkoller ortaya çıkar, örneğin, metanol (metilalkol) CH3OH ve etanol
(etilalkol) C2H5OH.
Yukarıda bahsedilen alkoller madeni yağlarla veya kendi başlarına otto motorlarında
yakıt olarak kullanılmaktadır. Madeni yağ tüketimini azaltmak amacıyla diesel-yakıtı ile karıştırılmak suretiyle yanıcı madde
olarak kullanılmaları mümkündür. Alkoller şeker tipi molekülleri olan
bitkilerden distilasyon yoluyla elde edilebilirler.
Yağ asitlerinin de zincir hidrokarbonlarla
belli ilişkileri vardır. Burada hidroksil grubu, karboksil grupları, COOH
ile değiştirilmiştir. Doymuş C nH2n+1COOH ve doymamış CnH2n-1 COOH yağ asitleri mevcuttur.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder