SİLİCİ
Silici, ki bu makine dairesinin en alt çalışma
statüsüdür, 8 saatlik günlük çalışma süresinde, makine dairesinin genel
temizliği ve yaşam mahallinde sıhhi ortamı sağlama çalışmasından sorumludur.
GÖREVLERİ
Silicinin görevleri aşağıda ilave edilmiştir:
1-) Makine dairesini güvende ve oluşabilecek
tehlike durumlarından korumak için günlük rutin temizlik,
2-) Umumi sağlık düzenlemeleri gereğince, yaşam
mahallerinin günlük rutin temizliği,
3-) Makine dairesinin bakımının yapılmasında
çalışan mühendise yardım,
4-) Buhar jeneratörlerine, kurum temizleme
operasyonu yapma,
5-) Potable water almak için operasyonlar yapma,
6-) Kirliliği azaltma düzenlemelerinin titizlikle
takip edilmesini sağlamak için kömür depolarında yapılan çalışmalara yardımcı
olmak,
Kanunlarda belirlendiği gibi; makine dairesinin
bir kalifiye elemanı olmamasına rağmen, silici makine bölümünde bütün alanlarda
çalışabilen bir elemandır. Makine dairesinde, acemilere ve diğer daha çok
sorumluluk gerektiren mevkiiler için yeterli olmayanlara açık olan bu göreve
herkes başvurabilir. Silici, boya işlerini, kırılan parçaları, kazıma (raspa)
işlemlerini, boyaları yıkar ve makine boşluklarını temiz bir konumda tutmak
için dikkate alacağı bütün işleri yapar.
Genellikle silici, bir günlük çalışandır ve vardiya
için görevlendirilmemiştir.Silici, basınçlı araçların operasyonunda ve yağ ve
yakıtların kullanımından oluşabilecek tehlikelere mümkün olduğu kadar hızlıca
aşina olmalıdır.
Nihayetinde bir deniz adamı olan silici, denizcilik
terimlerine aşina olup, acil durum tatbikatlarının önemini anlamalı ve gemiyi
terk etme ve yangınla mücadele konusunda ne gerekli ise yapabilmelidir. Makine
bölümü çalışanı olarak silici, makinelere karşı ilgili olmalı ve aracın güç
üretiminde, bütün ünitelerin amaçlarına ve adlarına aşina olmalıdır.
Buhar kazanlarının tamir işi ve overhaulleri
yapıldığı yerlerde ve makine devreye alındığında, silici değişik yollarla yardımcı
olur ve bu çalışmaları yaparken elde ettiği bilgi ile ilerleme için donanım
kazanır. Başarılı erkek ve kadınların
kayıtları gösteriyor ki; onlar ilaveten yapılan işlerden korkmuyorlar. Onlar
sorular sormaktan ve boş zamanlarından fedakarlık etmekten çekinmiyorlar. Bu
görev geçici olsa bile, her türlü çalışma için gereklidir. Keza; bilgi her
zaman faydalıdır.
Gemideki görevler, özellikle makine dairesinde,
birçok imkan sağlaması açısından özel bir yere sahiptir. Bir geminin makine
dairesinin operasyonu birçok konuyu kapsar. Hem ilginç, hem de fayda sağlayan,
öğrenilecek birçok konu vardır. Bu yüzden; öğrenebileceğin kadar öğren, elde
ettiğin fırsatları değerlendir, ateşçiye yardım et, yağcıya yardım et, öteki
meslekleri öğren ve asla biraz daha fazladan iş yapmaya tereddüt etme. Her gün,
en azından, eğlence zamanının bir bölümünü çevrendeki teçhizatlar hakkında
okumak için kullan. Hatırla, birçok baş mühendis, fırsatlarının avantajlarını
iyi kullanan eski silicilerdi.
PRATİK
İPUÇLARI
Farz edelim ki ; siz bir
gemiye silici olarak katılıyorsunuz, sizin denizdeki ilk işiniz. Aşağıdaki iş
kıyafetlerinden oluşan liste en kısa zamanda bulunacak!
1-) 2 çift çalışma pantolonu,
2-) 1 çift çalışma ayakkabısı,
3-) 3 çift beyaz pamuk çorap,
4-) 3 alt fanilası,
5-) 2 iş gömleği,
6-) 3 tane şort,
7-) 1 adet su geçirmez yağcı şapkası.
Denizde, alışkanlık haline gelmiş temizliğin hayati
bir önemi vardır. Günün işine temiz kıyafetlerle beraber, öğrenmeye istekli
başla ve süratlice gemi arkadaşlarınızın saygısını kazanın.
İşleri yapabilmek için çaputlar kullanın. Hassas
makinelerde ve benzeri diğer noktalarda tertemiz bir çaput kullanıp, aynı
çaputu diğer daha kirli işler için yer bezi olana kadar kullanabilirsiniz.
CİLALAMA: Mümkün olduğu kadar az cila kullanın. Önce cilalamak
daha kolay olacak. Cilayı almak için bir çaput kullanın, bir diğer çaputu da,
süpürmek için kullanın ve ovalayın. Cilalama çaputlarını, sonradan olacak aynı
iş için saklanacak şekilde, sararak istifleyin.
ÇAPUT
ATMA: Çaputları koyduğunuz yere
dikkat ediniz. Borulara, sintineye, filtrelere veya şanzımana giren çaputlar,
sizin vardiya zamanınızı tamir yapmak için uzatabilir. Bu sizi fazla sevilmeyen
insan yapar.
Aşırı yağlanmış ıslak çaput, eğer kapalı mekanlarda
muhafaza edilirse, anlık bir kıvılcımdan ateş almaya başlayabilir. Çaputlar,
ağzı açık kovalarda muhafaza edilmeli ve yerleri ovalamak için kullanılmalıdır.
MAKİNE
SİLİMİ: Yağcı yada mühendis size,
yapmanız ve yapmamanız gereken şeyleri gösterene kadar, hareketli, sıcak ve
elektrikle şarj edilen makineleri silmeyin. Aksi takdirde; siz ellerinizden
birini veya hayatınızı bile kaybedebilirsiniz. Asla, cilalama için daha önceden
kullanılmış veya herhangi bir yerinde zımpara içeren bir çaput
kullanılmamalıdır. Böyle parçalar; ancak makinenin hareketli parçalarına
zımpara tanecikleri düşürmemek şartıyla makinenin dış yüzeylerinde
kullanılabilir.
YER
ZEMİNİ: Yer zeminini paslanmadan
korumak için, yağ ve kerosenden oluşan karışımlı, ıslak durumda olan eski
çaputlar kullanın ve zemini kaygan durumda bırakmadığınıza dikkat ediniz.
ZIMPARA
BEZİ: Zımpara bezi, çıplak çelik
yüzeylerden pası çıkartmak ve yüzey düzlemek için kullanılır. Bunlar, her iş
için değişik şekillerde kullanılır. Mesela; derinlemesine temizlenmesi gereken
sert yüzeyler için kaba bir zımpara bezi kullanılmamalıdır. Ayrıca, çok aşırı
sert zımpara bezi yerine, daha narin bir bez kullanmak daha iyidir. Çünkü; kaba
bir zımpara bezi, yüzeyde tekrar cilalanması gerektiren çizikler bırakabilir.
Belli bir müddet kullanılmış zımpara bezi daha az
çizik bırakır ve yenisinden daha fazla cilalama verir. Daha iyi bir cilalama
için az miktarda yağlama yağı zımparalamaya yardım eder ve zımparanın erimesine
muhafaza (engel) olur.
BOYA İŞİ
SİLİMİ: Boya işinde maharetli bir
temizleme, boyanın yerlere damlayan bölümlerinin raspalanmasını gerektirir ve
zor bir iş olan bu raspalama, yeniden boyama işlemini bir süre geciktirir,
boyayı dikkatlice siliniz ve bu işlemi yaparken de güvenlik kurallarını dikkate
alınız.
Eğer üzerinde kirlilik olan borular vb. yerler varsa,
önce uzun ve ince kıllı bir fırça ile işe başlayın ve öncelikle kiri ortadan
kaldırın. Yaptığınız işin yakınlarında, elektrik akış kutuları olup olmadığına
dikkat edin ve üzerlerinde su geçirmez başlık olduğuna emin olun, yoksa bu kısa
devreye sebep olur. Aynı zamanda sıcak yüzeylere ve diğer tehlikeli noktalara
da dikkat edin, yanlışlıkla dokunmamak içim azami önem gösterin.
Sonra, bir kova temiz sıcak su ile gemide
kullanılacak uygun çeşitte olanını kullanmaya dikkate aldığınız sabunu
kullanarak belli oranlarda karıştırın. Bazı eski üstadlar, size doğru karışımın
ne olduğunu anlatacak. Bu su ile kirli bölgeye gidip, ikinci bir kez
temizleyin, böylelikle daha fazla kir çıkartırsınız. Buhar kazanı için
kullanılan kimyasalları, kesinlikle bu işlerde kullanmayın.
Son olarak, bir kova temiz su ve çaput kullanarak,
üzerinde çalıştığınız alanı kurutmak amacıyla silin. Bu işi yaparken dikkat
edin, çünkü nemli alanlar kirliliği kapar ve yakın zamanda yeniden yıkanma
durumunu gerektirebilir.
BOYA
DAMLALARI: Yeniden boyama,
boyanacak yüzeydeki boya kalınlığını arttırdığı zaman; orada çirkin, gözenekli,
temizlenmesi zor bir yüzey oluşacak ve daha sonra muhtemelen pul pul veya
kabararak dökülecektir. Böyle bir durumu engellemek için boya, yüzeyden iyice
temizlenmeli ve yeni boya katları uygulanmalıdır.
Makine dairesi şartları, boyayı çıkartmak için
ateş yakmaya ve bazı kimyasalların kullanımına çoğunlukla uygun değildir. Bunun
yerine, boya çıkarıcı çekiçler (iki tarafı keskin, ince kenarlı, dar köşelere
bile girebilen) kullanılmalıdır.
Bir boya çıkarıcı çekici kullanmak; zaruri bir
yetenek gerektirir. Alttaki metale darbe veya çiziklere sebep olmadan boyayı
çıkartmak için, çekici yeterince kuvvetli sallayın. Fazla çekiç sallamayın ve
boru izolasyonuna veya diğer yüzeylere zarar vermeyin. Elektrik kablolarına
çarpmamaya veya ellerinizi sıcak veya keskin cisimlere vurmamaya dikkat ediniz.
Boya kazıntılarını, yağa, temiz suya veya makinelere düşürmeyiniz.
BOYAMA: Boyamaya başlamadan önce, nelerin boyanmaması
gerektiğinden emin ol. Sık sık çıkartılması gereken somunları, cıvata
başlıklarını, valf gövdelerini, glendleri veya kauçuk ve pirinçten yapılmış
şeyleri asla boyamayın. Bazı gemilerin, değişik boru hatlarını kimlikleştirmek
için değişik renk kodları vardır. Eğer siz bunları yanlış renge boyarsanız, bu
karışıklığa veya olası kazalara neden olabilir.
Asla, çok yüksek hızda dönen, blover veya fanların
kanatları gibi parçaları boyamak için özel bir yapım talimatı olmadan
boyamayın. Çünkü boya, bunların dengesini bozmaya ve sorun çıkartmaya uygundur.
Öncelikle köşe bölgeleri boyayın, daha sonra açık bölgelere geçerek işin daha
sorunsuz yürüyeceğini göreceksiniz. Elinizin altında bir çaput bulundurun ve
boyanın taştığı ya da damladığı yeri temizleyin. Özellikle yer zemininden boya
damlalarını çıkartırken dikkatli olun. Boyarken, ince katlar kullanın.yoksa
boya sünger gibi olur ve siz de tekrar boyayı çıkartıp, boyama işlemine baştan
başlamak zorunda kalırsınız.
Gemideki su geçirmez duvarları; eğer mümkünse
aşağıdan yukarıya doğru boyamaya başlayın. Böylelikle damlamasını engellemiş
olursunuz. Boyanmamış bölgeden, yeni boyanmış yere doğru boyayın. Özel bir iş
için size emredilmedikçe dışa doğru boyamayın. Boyalı yere doğru boyadığınızda
fırça izi bırakmamış olursunuz.
Fırçaları, çaputlar ile silerek temizleyin, onları
boya inceltici veya neftyağı’na sokarak ıslak hale getirin ve onları tekrar,
gerçekten temiz olana kadar silin. Fırçaları; asıp sallandırarak saklayın,
böylelikle fırça kıllarının arasının açılmasını önlersiniz.
Boya kutularını da, kullanılmadığı zamanlar, hava
geçirmeyecek şekilde kapatarak muhafaza ediniz.
SİNTİNELER: Sintinelere, çaputları, kibrit çöplerini veya
buna benzer şeyleri düşürmeyin. Bu tür şeyler, sintine pompalarını tıkayabilir
ki; bu daha sonra, onları temizleyip kurutmak zorunda olan yağcılar için zorluk
yaratır.
Yağ, sintinelere girip kenarlarda yağlı bir tabaka
oluşturur. Sintineleri temizlerken, ilk önce sintine pompasından başla ve onu
çalışmaya devam eder şekilde tut. Daha sonra, sintinelerden akacak kaynayan
tuzlu su ve buhar için hortum takınız. Bu hortumu, kirli noktalara, sıcak tuzlu
suyun hiçbir metal üzerine gelmemesine büyük dikkat göstererek uygulayın. Son
olarak, sintine pompası süzgecini çıkartın ve temizleyin. Bu genellikle sadece
bir kapak kaldırma, sepet süzgecini dışarı alma ve onu temizleme işlerinden
ibarettir.
KÖTÜ
HAVA: Gemi, sallandığı ve çok
kötü biçimde öne veya yana doğru yattığında trabzanları kullanın. Ama uçarak
bir makinenin içine doğru gidiyorsanız; bu pek işinize yaramaz, çünkü
kalıntılarınızı çıkartmak için makine durdurulmalıdır. Çevrede kaymaya
başlayabilecek her şeyi istifle ya da sıkı sıkı bağlayın. Kazara, bir şeyleri
dökebilecek bir takım görevlere veya boya işlerine başlamayın. Herhangi bir
yardım talebi için beklemede olun.
TAMİR
İŞİ: Bir silici için en
gösterişli şey; yardımcılık yapabileceği bir tamir işini üstlenmek ve
hiçbirisinden kaytarmaya çalışmamaktır. Bir tamircilik işine yardımcılık
yapmak, bilgi hazinesi ve terfiye giden yoldur.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder