16 Aralık 2016 Cuma

SİLİCİ

SİLİCİ


Silici, ki bu makine dairesinin en alt çalışma statüsüdür, 8 saatlik günlük çalışma süresinde, makine dairesinin genel temizliği ve yaşam mahallinde sıhhi ortamı sağlama çalışmasından sorumludur.

GÖREVLERİ

Silicinin görevleri aşağıda ilave edilmiştir:
1-) Makine dairesini güvende ve oluşabilecek tehlike durumlarından korumak için günlük rutin temizlik,
2-) Umumi sağlık düzenlemeleri gereğince, yaşam mahallerinin günlük rutin temizliği,
3-) Makine dairesinin bakımının yapılmasında çalışan mühendise yardım,
4-) Buhar jeneratörlerine, kurum temizleme operasyonu yapma,
5-) Potable water almak için operasyonlar yapma,
6-) Kirliliği azaltma düzenlemelerinin titizlikle takip edilmesini sağlamak için kömür depolarında yapılan çalışmalara yardımcı olmak,
Kanunlarda belirlendiği gibi; makine dairesinin bir kalifiye elemanı olmamasına rağmen, silici makine bölümünde bütün alanlarda çalışabilen bir elemandır. Makine dairesinde, acemilere ve diğer daha çok sorumluluk gerektiren mevkiiler için yeterli olmayanlara açık olan bu göreve herkes başvurabilir. Silici, boya işlerini, kırılan parçaları, kazıma (raspa) işlemlerini, boyaları yıkar ve makine boşluklarını temiz bir konumda tutmak için dikkate alacağı bütün işleri yapar.
Genellikle silici, bir günlük çalışandır ve vardiya için görevlendirilmemiştir.Silici, basınçlı araçların operasyonunda ve yağ ve yakıtların kullanımından oluşabilecek tehlikelere mümkün olduğu kadar hızlıca aşina olmalıdır.
Nihayetinde bir deniz adamı olan silici, denizcilik terimlerine aşina olup, acil durum tatbikatlarının önemini anlamalı ve gemiyi terk etme ve yangınla mücadele konusunda ne gerekli ise yapabilmelidir. Makine bölümü çalışanı olarak silici, makinelere karşı ilgili olmalı ve aracın güç üretiminde, bütün ünitelerin amaçlarına ve adlarına aşina olmalıdır.
Buhar kazanlarının tamir işi ve overhaulleri yapıldığı yerlerde ve makine devreye alındığında, silici değişik yollarla yardımcı olur ve bu çalışmaları yaparken elde ettiği bilgi ile ilerleme için donanım kazanır. Başarılı  erkek ve kadınların kayıtları gösteriyor ki; onlar ilaveten yapılan işlerden korkmuyorlar. Onlar sorular sormaktan ve boş zamanlarından fedakarlık etmekten çekinmiyorlar. Bu görev geçici olsa bile, her türlü çalışma için gereklidir. Keza; bilgi her zaman faydalıdır.
Gemideki görevler, özellikle makine dairesinde, birçok imkan sağlaması açısından özel bir yere sahiptir. Bir geminin makine dairesinin operasyonu birçok konuyu kapsar. Hem ilginç, hem de fayda sağlayan, öğrenilecek birçok konu vardır. Bu yüzden; öğrenebileceğin kadar öğren, elde ettiğin fırsatları değerlendir, ateşçiye yardım et, yağcıya yardım et, öteki meslekleri öğren ve asla biraz daha fazladan iş yapmaya tereddüt etme. Her gün, en azından, eğlence zamanının bir bölümünü çevrendeki teçhizatlar hakkında okumak için kullan. Hatırla, birçok baş mühendis, fırsatlarının avantajlarını iyi kullanan eski silicilerdi.

PRATİK İPUÇLARI

Farz edelim ki ; siz bir gemiye silici olarak katılıyorsunuz, sizin denizdeki ilk işiniz. Aşağıdaki iş kıyafetlerinden oluşan liste en kısa zamanda bulunacak!
1-) 2 çift çalışma pantolonu,
2-) 1 çift çalışma ayakkabısı,
3-) 3 çift beyaz pamuk çorap,
4-) 3 alt fanilası,
5-) 2 iş gömleği,
6-) 3 tane şort,
7-) 1 adet su geçirmez yağcı şapkası.
Denizde, alışkanlık haline gelmiş temizliğin hayati bir önemi vardır. Günün işine temiz kıyafetlerle beraber, öğrenmeye istekli başla ve süratlice gemi arkadaşlarınızın saygısını kazanın.
İşleri yapabilmek için çaputlar kullanın. Hassas makinelerde ve benzeri diğer noktalarda tertemiz bir çaput kullanıp, aynı çaputu diğer daha kirli işler için yer bezi olana kadar kullanabilirsiniz.
CİLALAMA: Mümkün olduğu kadar az cila kullanın. Önce cilalamak daha kolay olacak. Cilayı almak için bir çaput kullanın, bir diğer çaputu da, süpürmek için kullanın ve ovalayın. Cilalama çaputlarını, sonradan olacak aynı iş için saklanacak şekilde, sararak istifleyin.
ÇAPUT ATMA: Çaputları koyduğunuz yere dikkat ediniz. Borulara, sintineye, filtrelere veya şanzımana giren çaputlar, sizin vardiya zamanınızı tamir yapmak için uzatabilir. Bu sizi fazla sevilmeyen insan yapar.
Aşırı yağlanmış ıslak çaput, eğer kapalı mekanlarda muhafaza edilirse, anlık bir kıvılcımdan ateş almaya başlayabilir. Çaputlar, ağzı açık kovalarda muhafaza edilmeli ve yerleri ovalamak için kullanılmalıdır.
MAKİNE SİLİMİ: Yağcı yada mühendis size, yapmanız ve yapmamanız gereken şeyleri gösterene kadar, hareketli, sıcak ve elektrikle şarj edilen makineleri silmeyin. Aksi takdirde; siz ellerinizden birini veya hayatınızı bile kaybedebilirsiniz. Asla, cilalama için daha önceden kullanılmış veya herhangi bir yerinde zımpara içeren bir çaput kullanılmamalıdır. Böyle parçalar; ancak makinenin hareketli parçalarına zımpara tanecikleri düşürmemek şartıyla makinenin dış yüzeylerinde kullanılabilir.
YER ZEMİNİ: Yer zeminini paslanmadan korumak için, yağ ve kerosenden oluşan karışımlı, ıslak durumda olan eski çaputlar kullanın ve zemini kaygan durumda bırakmadığınıza dikkat ediniz.
ZIMPARA BEZİ: Zımpara bezi, çıplak çelik yüzeylerden pası çıkartmak ve yüzey düzlemek için kullanılır. Bunlar, her iş için değişik şekillerde kullanılır. Mesela; derinlemesine temizlenmesi gereken sert yüzeyler için kaba bir zımpara bezi kullanılmamalıdır. Ayrıca, çok aşırı sert zımpara bezi yerine, daha narin bir bez kullanmak daha iyidir. Çünkü; kaba bir zımpara bezi, yüzeyde tekrar cilalanması gerektiren çizikler bırakabilir.
Belli bir müddet kullanılmış zımpara bezi daha az çizik bırakır ve yenisinden daha fazla cilalama verir. Daha iyi bir cilalama için az miktarda yağlama yağı zımparalamaya yardım eder ve zımparanın erimesine muhafaza (engel) olur.
BOYA İŞİ SİLİMİ: Boya işinde maharetli bir temizleme, boyanın yerlere damlayan bölümlerinin raspalanmasını gerektirir ve zor bir iş olan bu raspalama, yeniden boyama işlemini bir süre geciktirir, boyayı dikkatlice siliniz ve bu işlemi yaparken de güvenlik kurallarını dikkate alınız.
Eğer üzerinde kirlilik olan borular vb. yerler varsa, önce uzun ve ince kıllı bir fırça ile işe başlayın ve öncelikle kiri ortadan kaldırın. Yaptığınız işin yakınlarında, elektrik akış kutuları olup olmadığına dikkat edin ve üzerlerinde su geçirmez başlık olduğuna emin olun, yoksa bu kısa devreye sebep olur. Aynı zamanda sıcak yüzeylere ve diğer tehlikeli noktalara da dikkat edin, yanlışlıkla dokunmamak içim azami önem gösterin.
Sonra, bir kova temiz sıcak su ile gemide kullanılacak uygun çeşitte olanını kullanmaya dikkate aldığınız sabunu kullanarak belli oranlarda karıştırın. Bazı eski üstadlar, size doğru karışımın ne olduğunu anlatacak. Bu su ile kirli bölgeye gidip, ikinci bir kez temizleyin, böylelikle daha fazla kir çıkartırsınız. Buhar kazanı için kullanılan kimyasalları, kesinlikle bu işlerde kullanmayın.
Son olarak, bir kova temiz su ve çaput kullanarak, üzerinde çalıştığınız alanı kurutmak amacıyla silin. Bu işi yaparken dikkat edin, çünkü nemli alanlar kirliliği kapar ve yakın zamanda yeniden yıkanma durumunu gerektirebilir.
BOYA DAMLALARI: Yeniden boyama, boyanacak yüzeydeki boya kalınlığını arttırdığı zaman; orada çirkin, gözenekli, temizlenmesi zor bir yüzey oluşacak ve daha sonra muhtemelen pul pul veya kabararak dökülecektir. Böyle bir durumu engellemek için boya, yüzeyden iyice temizlenmeli ve yeni boya katları uygulanmalıdır.
Makine dairesi şartları, boyayı çıkartmak için ateş yakmaya ve bazı kimyasalların kullanımına çoğunlukla uygun değildir. Bunun yerine, boya çıkarıcı çekiçler (iki tarafı keskin, ince kenarlı, dar köşelere bile girebilen) kullanılmalıdır.
Bir boya çıkarıcı çekici kullanmak; zaruri bir yetenek gerektirir. Alttaki metale darbe veya çiziklere sebep olmadan boyayı çıkartmak için, çekici yeterince kuvvetli sallayın. Fazla çekiç sallamayın ve boru izolasyonuna veya diğer yüzeylere zarar vermeyin. Elektrik kablolarına çarpmamaya veya ellerinizi sıcak veya keskin cisimlere vurmamaya dikkat ediniz. Boya kazıntılarını, yağa, temiz suya veya makinelere düşürmeyiniz.
BOYAMA: Boyamaya başlamadan önce, nelerin boyanmaması gerektiğinden emin ol. Sık sık çıkartılması gereken somunları, cıvata başlıklarını, valf gövdelerini, glendleri veya kauçuk ve pirinçten yapılmış şeyleri asla boyamayın. Bazı gemilerin, değişik boru hatlarını kimlikleştirmek için değişik renk kodları vardır. Eğer siz bunları yanlış renge boyarsanız, bu karışıklığa veya olası kazalara neden olabilir.
Asla, çok yüksek hızda dönen, blover veya fanların kanatları gibi parçaları boyamak için özel bir yapım talimatı olmadan boyamayın. Çünkü boya, bunların dengesini bozmaya ve sorun çıkartmaya uygundur. Öncelikle köşe bölgeleri boyayın, daha sonra açık bölgelere geçerek işin daha sorunsuz yürüyeceğini göreceksiniz. Elinizin altında bir çaput bulundurun ve boyanın taştığı ya da damladığı yeri temizleyin. Özellikle yer zemininden boya damlalarını çıkartırken dikkatli olun. Boyarken, ince katlar kullanın.yoksa boya sünger gibi olur ve siz de tekrar boyayı çıkartıp, boyama işlemine baştan başlamak zorunda kalırsınız.
Gemideki su geçirmez duvarları; eğer mümkünse aşağıdan yukarıya doğru boyamaya başlayın. Böylelikle damlamasını engellemiş olursunuz. Boyanmamış bölgeden, yeni boyanmış yere doğru boyayın. Özel bir iş için size emredilmedikçe dışa doğru boyamayın. Boyalı yere doğru boyadığınızda fırça izi bırakmamış olursunuz.
Fırçaları, çaputlar ile silerek temizleyin, onları boya inceltici veya neftyağı’na sokarak ıslak hale getirin ve onları tekrar, gerçekten temiz olana kadar silin. Fırçaları; asıp sallandırarak saklayın, böylelikle fırça kıllarının arasının açılmasını önlersiniz.
Boya kutularını da, kullanılmadığı zamanlar, hava geçirmeyecek şekilde kapatarak muhafaza ediniz.
SİNTİNELER: Sintinelere, çaputları, kibrit çöplerini veya buna benzer şeyleri düşürmeyin. Bu tür şeyler, sintine pompalarını tıkayabilir ki; bu daha sonra, onları temizleyip kurutmak zorunda olan yağcılar için zorluk yaratır.
Yağ, sintinelere girip kenarlarda yağlı bir tabaka oluşturur. Sintineleri temizlerken, ilk önce sintine pompasından başla ve onu çalışmaya devam eder şekilde tut. Daha sonra, sintinelerden akacak kaynayan tuzlu su ve buhar için hortum takınız. Bu hortumu, kirli noktalara, sıcak tuzlu suyun hiçbir metal üzerine gelmemesine büyük dikkat göstererek uygulayın. Son olarak, sintine pompası süzgecini çıkartın ve temizleyin. Bu genellikle sadece bir kapak kaldırma, sepet süzgecini dışarı alma ve onu temizleme işlerinden ibarettir.
KÖTÜ HAVA: Gemi, sallandığı ve çok kötü biçimde öne veya yana doğru yattığında trabzanları kullanın. Ama uçarak bir makinenin içine doğru gidiyorsanız; bu pek işinize yaramaz, çünkü kalıntılarınızı çıkartmak için makine durdurulmalıdır. Çevrede kaymaya başlayabilecek her şeyi istifle ya da sıkı sıkı bağlayın. Kazara, bir şeyleri dökebilecek bir takım görevlere veya boya işlerine başlamayın. Herhangi bir yardım talebi için beklemede olun.
TAMİR İŞİ: Bir silici için en gösterişli şey; yardımcılık yapabileceği bir tamir işini üstlenmek ve hiçbirisinden kaytarmaya çalışmamaktır. Bir tamircilik işine yardımcılık yapmak, bilgi hazinesi ve terfiye giden yoldur.



* Günlük rutin nöbetin dışında




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder