Gemilerde yağ, yakıt ve sludge transferlerinde kullanılan
pompa türüdür. Motordan hareket alan bir dişli, hareket ettirdiği
diğer dişli ile dişleri ve keys arasından sıvıyı çıkış tarafına
transfer eder. Elemanları; şaft, dişli, dip burcu, rulman, salmastra
veya mekanik seal, gresörlük ve kaplindir. Mekanik seal
kullanıldığında gresörlük kullanılmaz.
Bu tür pompalarda basıncı ayarlamak amacıyla bypass valfı
kullanılır. Bu valfler vasıtasıyla basınç arttırılıp düşürülebilir.
Valf bypass’a alındığında yani açıldığında akışkan pompa girişine geri
döner. Valflerin zaman zaman kaçırdığı görülebilir, böyle durumlarda
valf göbeği site alıştırılır. Bypass valfı kapatılmasına rağmen
istenilen basınca ulaşılamadığı takdirde yay tansiyonu arttırılır,
bunun için de yayın altı şimlerle beslenir.
Bu pompalar bastıkları sıvıyla yağlandıkları için genellikle
sorunsuz çalışırlar. Buna rağmen nadiren de olsa şu sorunlar
çıkabilir.
1-Greslenmedikleri zaman rulmanlar bozulabilir.
2-Dip burcu aşınabilir.
3-Bu tür pompalarda basılan sıvı zaman zaman su içerebilir, bu gibi
durumlarda dişliler aşınabilir.
4-Bypass valfleri kaçırabilir.
5-En çok görülen sorun mekanik seal’lerin kaçırmasıdır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder