13 Ocak 2017 Cuma

GEAR PUMP / DİŞLİ POMPA

Gemilerde yağ, yakıt ve sludge transferlerinde kullanılan pompa türüdür. Motordan hareket alan bir dişli, hareket ettirdiği diğer dişli ile dişleri ve keys arasından sıvıyı çıkış tarafına transfer eder. Elemanları; şaft, dişli, dip burcu, rulman, salmastra veya mekanik seal, gresörlük ve kaplindir. Mekanik seal kullanıldığında gresörlük kullanılmaz. Bu tür pompalarda basıncı ayarlamak amacıyla bypass valfı kullanılır. Bu valfler vasıtasıyla basınç arttırılıp düşürülebilir. Valf bypass’a alındığında yani açıldığında akışkan pompa girişine geri döner. Valflerin zaman zaman kaçırdığı görülebilir, böyle durumlarda valf göbeği site alıştırılır. Bypass valfı kapatılmasına rağmen istenilen basınca ulaşılamadığı takdirde yay tansiyonu arttırılır, bunun için de yayın altı şimlerle beslenir.


 Bu pompalar bastıkları sıvıyla yağlandıkları için genellikle sorunsuz çalışırlar. Buna rağmen nadiren de olsa şu sorunlar çıkabilir.

 1-Greslenmedikleri zaman rulmanlar bozulabilir.
 2-Dip burcu aşınabilir.
 3-Bu tür pompalarda basılan sıvı zaman zaman su içerebilir, bu gibi durumlarda dişliler aşınabilir.
 4-Bypass valfleri kaçırabilir.
 5-En çok görülen sorun mekanik seal’lerin kaçırmasıdır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder