SEPARATÖRLER-ALFA LAVAL
Ana makina ve jeneratörlerde yakılacak FO ve DO ile ana makina
karter yağını temizleyip sepere eden sistemlere separatör denir.
Gemilerde en çok ALFA LAVAL ve DE LAVAL separatörler bulunur. Yağ ve
yakıtta bulunan su, çamur, tortu gibi yabancı maddeleri merkezkaç
prensibiyle ayırıp sepere ederler. Motordan hareket alan bir
wormwheel, dikey şafta bağlı worm’u ve dolayısıyla şaftı çevirir. Bowl
disclerden geçen akışkan kendinden daha ağır olan akışkanı disc’lerin
(tasların) deliklerinden uzak olan bölüme savurarak sepere işlemini
yapar.
Sıvı ve katı atıklar için purifier, katı atıklar için clarifier
sistemi kullanılır. Purifier sistemde atıklar su çıkışından ve
bowl’dan, clarifier sistemde ise sadece bowl’dan olur. Purifier olarak
kullanılan bir separatör clarifier olarak kullanılmak istenirse
a-Gravity disc b-Level ring’te değişiklik yapılır c-Kanatlı ara disc
kullanılır, ancak bu disc purifier’da da kullanılabilir. Bir separatör
purifier, diğeri clarifier olarak seri çalıştırılabilir. Separatör
purifier olarak kullanıldığında uygun gravity disc ve iç çapı ufak
level ring; clarifier olarak kullanıldığında ise en ufak gravity disc
ile büyük level ring kullanılır.
Sisteme üç yerden su verilir. 1-Operasyon suyu (gravity
tankından düşük basınçlı) 2-Şok (operasyon) suyu (hidrafordan 2-4 bar)
3-Seal suyu (heater veya sıcak su devresinden 2-4 bar). Operasyon suyu
sistem çalışırken sürekli açık olup diğerleri şok esnasında ve devreye
alıp çıkarırken kullanılır.
Separatör; sıvıyı, pompası vasıtasıyla filtreden geçirerek alıp
önce heaterden geçirir ve separatöre sokar. Bu aşamada akışkan sıvı
(LO ve FO) 80-90 C’ye kadar ısıtılır. DO’in ısıtılması zorunlu
değildir ama 50-60 C’ye kadar ısıtılması tavsiye edilir.
Separatörü devreye almak için önce separatör çalıştırılır,
devrini aldıktan sonra (ampermetreden anlaşılabilir) üstten seal suyu
gösterilir, yandan suyun geldiği görülünce su kapatılır ve devrini alması için 5-6 saniye beklenir, devir normale gelince yüksek basınçlı
operasyon suyu açılarak separatör şok yapılır ve su kapatılır, devrin
yükselmesi için 10 saniye kadar beklenir, bu işlemler kontrol içindir,
separatör devreye alınırken yapılmayabilir, ancak herşeyin normal
olduğunu görmek bakımından faydalıdır. Bundan sonra üstten tekrar su
gösterilip kapatılır ve yandan düşük basınçlı operasyon suyu açılır.
Artık herşey normal olduğundan yakıt çıkış ve giriş valfleri ile
heater yakıt ve steam valfleri açılır. Yakıt girişinden sonra
flowmetreden, sarfiyattan bir miktar daha fazla olacak şekilde debi
ayarlanır. Bundan sonra yapılacak en önemli iş regüle (by-pass) valfı
üzerinden karşı basıncın (x bar olacak şekilde) ayarlanmasıdır. Yakıt
sıcaklığı da steam valfıyle ayarlanınca operasyon biter, ancak 1-2
saatte bir separatörün şok yapılması gerektiği unutulmamalıdır.
Separasyon işlemi bittiğinde yakıt ve steam valfleri kapatılarak
üstten seal suyu gösterilir, su geldiği görülünce kapatılır ve biraz
beklenerek yüksek basınçlı operasyon suyu (şok suyu) açılarak şok
yapılır ve su valfleri kapatılır.
SEPARATÖRLE İLGİLİ ÖNEMLİ NOKTALAR
Separatöre yakıt gelmemesi durumunda alıcı valflere, filtreye,
pompaya ve pompa rulon
gasketi ile by-pass valfına
bakmak gerekir.
-Separatöre yakıt geliyor ama separatör şok yapmıyor ise
operasyon sularını kontrol etmek gerekir. Özellikle bowl’daki nozzle
(delik) ve bowl’ı sabitleyen üç civatadan delikli olanı açılmalı,
distributing ring üzerinden suların normal (basınçlı) olup olmadığı
kontrol edilmeli ve plug’lar yenilenmelidir.
-Separatör devreye alınmadan önce ve çalışma esnasında karter
yağı kontrol edilir, eksilme varsa, şaftın karterden çıktığı yerdeki
keçeden kaçırma ihtimali yüksektir, kaçak buradan değilse ve eksilme
devam ediyorsa motor tarafındaki keçeden kaçırıyor olabilir, herkesin
gözünden kaçan yer ise foundation’daki worm şaftının dibindeki somun
altındaki O ringtir.
-Yağ-yakıt separatörlerinde, yağ ve yakıtın gravitesine ve
separasyon sıcaklığına uygun gravity disc instruction book’taki
tablodan seçilir. Tablodaki uygun gravity disc değil de, daha büyük
bir disc kullanılırsa separatör yağ-yakıtı dışarı verir, daha küçük disc’te ise separasyon işlemi ya çok kötü olur ya da hiç olmaz.
Gravity disc üzerindeki değer disc’in iç çap ölçüsüdür.
-Tavsiye edilen seperasyon sıcaklığına uyulmadığı takdirde de
yine kötü bir separasyon yapılmış olur.
-Separatörlerde uyulmayan ve genellikle adet olduğu biçimde
ayarlanan karşı basınç prensibi gemilerdeki en büyük sorundur. Şayet
X bar olması istenen karşı basınç, daha yüksekse yağ ve yakıt suyla
beraber dışarı kaçar, karşı basınç istenenden küçükse su yağ-yakıta
karışır.
-Gemilerde en basit yağ testi flostick’le yapılır. Ancak bu
sadece viskozite içindir. Su testleri için de en pratik yol kerosenli
Mobil testkid’leridir. Makinalarda %1’den fazla suyun tehlikeli
olabileceği düşünülürse separasyon işleminin önemi daha iyi anlaşılır.
-Yağ-yakıt separatörleri zaman zaman devirlerine ulaşamazlar.
Bunun en klasik nedeni motorun hareketini wormwheel’e aktaran balata
pad’lerinin yüzeylerinin aşınması ile kayganlaşması veya
yağlanmasıdır. Böyle bir durumda balatalar sökülerek dışarı alınır ve
yedeği ile değiştirilir, ancak yedeği yoksa yüzeyleri temizlenir ve
yüzeyler testere ağzı ile baklava dilimi şeklinde çizilirler.
-Pratik olarak bilinmelidir ki, karter yağı iki zamanlı
makinalarda günde iki kez, dört zamanlı makinalarda dört kez sepere
edilmelidir.
SEPARATÖRLERDE YÜKSEKLİK AYARLARI (HEIGHT ADJUSTINGS)
Separatörler, komple söküldüğü zaman yada yılda bir
kez yükseklik ayarlarının kontrol edilmesi gerekir.
Bu ayarlar iki yerden yapılır.
1-Bowl hood üzerindeki paring disc ile frame
hood’un üst düz kısmı arasındaki yükseklik
ölçülür.(Bunun için gravity disc ve small lock ring
sökülür.) istenilen ölçüye göre 0-6 adet height
adjusting ring frame hood üzerine ilave edilir veya
çıkarılır.
2-Su mahallinin üzerindeki paring disc ile separatör şaftının üst
kısmı arasındaki yükseklik slide gauge (master gauge yada kumpas) ile
ölçülür. istenen ölçüye göre 1-5 adet 1 mm’lik klingerit conta olan
height adjusting ring’ler distributing cover altına ilave edilir yada
çıkarılır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder