GEMİ KLAS KURULUŞLARI NE, NİÇİN
VE NASIL ?
İÇİNDEKİLER
TANITIM
Klas kuruluslarının bugünü
Neden klas olarak
isimlendirilirler?
The International Association
of Classification Societies - IACS
Klas
Kurulusu
Klasın faaliyet alanı
Klasa Alma,Bakım,Dondurma ve
Klası geri çekme
Klas surveyleri
Gemilerin
Zorunlu sertifikalandırılması
Frame work
Tanınmıs organizasyonlar
Kurallar ve
Regulasyonlardaki Gelismeler
Tarihi gelismeler
Gelecekteki gelismeler
Kararlar
Surveyorler
Kalite ve Nitelikler
Ek 1 – Klasların
ve Surveylerin lisanı
Klas Notasyonları
Klasa Alma,Bakım,Dondurma ve
Klası geri çekme
Surveyler
İstekler ve sertifikalandırma
hakkında görüsler
Klas surveyleri ile ilgili
tanımlar ve presedürler
Zorunlu surveyler ile ilgili
prosedürler ve tanımlar
Ek- 2
IACS üyeleri
2
Tanıtım
Klas
Kuruluslarının bugünü
Klas kurulusları teknik
standartları koymak ve uygulamak için kurulmus
kuruluslardır.Standartlar
bunlar dizayn,yapısal ve gemilerin surveyleri ile ilgilidir.
Genis olarak gemilerin insası
ve surveyi ile ilgili kurallar olarak düsünebiliriz..
Bu standartlar klas
kurulusları tarafından yayınlanırlar. Bir gemi bu kurallara göre dizayn edilir ve
klas sertifikalandırmalarını bu kurallar çerçevesinde verir.Klas uygun
surveyleri yaptıktan sonra sertifikaları verir.
Bu tür sertifikalar geminin
denize elverisli olduğunu ve geminin yapısal veya emniyet
açısından uygunluğunu
göstermez sadece geminin klas kurulusunun kurallarına ve
standartlarına uygun olarak
yapıldığını ve buna uygun olarak sertifikalandırıldığını belirtir.
Dünya çapında 50 den fazla
organizasyon klas kurulusu olarak aktivitede bulunurlar.Bu
organizasyonlardan 10 adeti
Association of Classification Societies (IACS) olarak
isimlendirilirler.Bu 10 klas
kurulusu dünya filosunun yaklasık olarak yüzde 94’ünü elinde
tutarlar. IACS üyelerinin bir
listesi ek 2 de mevcuttur.
Denizde emniyet ağı açısından
klas bir emniyet elementidir.Diğer elementler ise gemi
sahibi,bayrak devleti
,PSC,sigortacılar,gemi finansçıları ve kiracılar sayılabilir..
Klasın rolü ve klas
kurulusunun en önemli özelliği SOLAS (Uluslar arası denizde can
emniyetli sözlesmesi ve
uluslararası Load Line sözlesmesine göre zorunlu görev üstlenirler..
Klas kurulusu, bağımsız,
kendi kendine kural koyan, disardan kontrol eden,gemi
dizaynı,insaatı,operasyonu,gemi
yönetimi ,bakımı ve tamiri ile iglili kendi alanında gemi
sahibini bilgilendirme ve
tavsiyelerden hiç bir ticari kazancı olmayan bir kurulustur.
Klas kuralları gemi yapısının
ve ona bağlı yapıların kuvvetlendirilmesi ve su geçirmezliğinin
artırılması ile ilgili
durumların gelistirlmesi, güvenirlik ve yürütme ve dümen donanımı, jenerator ve
bunların diğer kısımları ve yardımcı sistemleri, (bunlar geminin yapısı
içindedirler ve gemide bakımları birinci derecede önemlidir)kontrolleri ve
bakımlarının yapılmasını kontrol eder..
Klas kuralları bir dizayn
kodu niyetiyle kullanılamazlar..
Bir gemi IACS üyesi bir
kurulus kurallarına göre dizayn edilmisse ve kurallara uygun olarak
surveyleri tamamlamıssa bir
klas kurulusu tarafından kabul edilecektir. Servisteki
gemiler,klaslı olarak devam
etmek istiyorlarsa klas kurallarına uymak zorundadırlar, klas
gemilerin bu kurallara
uyduklarını kurallarına göre survey yaparak kontrol eder.Eğer herhangi bir
eksiklik bulunursa bu geminin klasını etkileyebilir.Bu durumda gemi sahibi ve
yoneticisi klas tarafından vakit kaybedilmeden haberdar edilmelidir..
Bir gemi klasını korumak için
mevcut klas kurallara uymak zorundadır ve bu klas kurallarına
uyçgunluğu yapılan
surveylerle kontrol edilir.
Klas kurulusları oldukça dikkat
çekici arastırma bölümlerine sahiptir ve bu bölümler gemilerin emniyetini
sağlıyacak gelismelere uygun ,gelismis teknik standartları sağlıyacak
sekildedirler.
3
IACS-ULUSLARARASI
KLAS KURULUŞLARI BİRLİĞİ
IACS ilk kurulduğunda uluslar
arası Load Line konvansiyonunun takibi ve tavsiyeleri için
kurulmustu. Konvansiyon class
kurulusları arasında birlikte çalısmayı tavsiye eder,bunun
nedeni freeboarda dayalı
kuvvet hesaplamalarında birlikteliği sağlamaktır.
Klaslama
Klasın faaliyet alanı,
Yayınlanan kuralları
uygulamak, klaslama,klâs yöntemleri asağıdakileri kapsar;
• Yeni
yapılacak olan gemi dizaynlarının kurallara uygun olarak yapılıp yapılamadığını
teknik olarak gözden geçirir.
• Gemi
yapısının tersanede yapımına baslandığında surveyor gemiye gider ve
jenerator, ana makina, yapıda
kullanılan çelik ürünlerinin, döküm malzemelerinin
klâs kurallarına uygun olarak
kullanıllıp kullanılmadığını denetler.
• Yukarıdakilerin
uygun oldugundan emin olduktan sonra gemi sahibinin isteği
üzerine klâs sertifikalarını
verdiği klas notasyonuna göre yayınlar ve onaylar.
• Gemi servise
girdikten sonra belirli bir program dahilinde gemi yapı kurallarına
uygun olarak bakımlarının
yapıldığına ve mevcut kuralların uygulanmaya devam
edilip edilmediğini kontrol
eder. Aynı sartları koruduğunu görünce klasa
devamlılığını sağlar.
Klas kuralları gemide bulunan
her bir parçayı veya gemide bulunan çalısan her bir ekipmanın parçasını
kapsamaz.Genel olarak yanda belirlenen aktiviteler klasın kapsamına
girmeyebilir, dizayn ve üretim süreci; ana makine ve diğer ekipmanların(vinç
gibi ) tipini ve gücünü seçmek ve personelin kalitesi veya operasyona katılacak
personel sayısını ; form ve yük tasıma kapasitesini ve manevra performansını
;gövde vibrasyonunu,yedek parçalar denizde hayat kurtarma ekipmanları ve
bakımı.Bu konular gemiye verilen klas notasyonuna bağlı olarak klasın kapsama
alanına girebilir.
Şunu unutmamalıyız ki gemi
sahibi geminin bütün kontrolünden sorumludur,buna geminin
bakımı ve operasyonu dâhildir
ve klas isteğine bağlıdır.
Etkisizlik gemi sahibine ve
diğer ilgililere bağlıdır,iyi duygular ve düsüncelerle idare etmek klas ile
yakın çalımsak,herhangi bir hasar veya bozulma gemi klasını etkileyebilir.
Eğer aklınızda küçük bir soru
isareti varsa mutlaka klasa danısın veya bilgi verin ve geminizi klas
standartlarında tutmak icin survey tarihini belirleyin.
Bir klas surveyoru mutlaka
her 12 ayda bir gemiye gitmelidir. Bu süre dolana kadar ne gemiye gitmesi nede
gemi yapısını ve makinesini dikkatlice incelemesi mümkündür. Survey büyük kısmıyle
tecrübe ve eski örneklerden yola çıkılarak yapılır,genelde geminin en cok stres
altında kalan kısımlarına, açıkta kalıp korozyondan etkilenen bölumlerine
yorgunluk ve hasar isaretleri görülen kısımlarına bakılır.
Klaslanma,
korunması, durdurulması ve geri çekilmesi
Gemi insa halindeyken klas
kurulusunun kurallarına uygun olarak yapılıp yapılmadığı takip
edilir ve sonunda surveylerin
uygun sekilde tamamlanmasından sonra klaslanma yapılır.
Seferdeki gemilerin (bir
klastan diğer bir klasa geçerken özel prosedürler uygulanır.)
Klaslı bir gemi klasını
koruyabilmesi için belirli aralıklarla sürekli surveyden geçer. Bu
surveyler klas yenileme
(renewal survey/special survey),intermediate survey (ara survey),
annual survey (yıllık survey)
ve bottom/docking surveys (geminin dip surveyi/havuz
surveyi)’dir. Bunlara tail
shaft survey, boiler survey, machinery survey dâhildir. Ve klasın
koruması için eğer özel klas
notasyonu varsa baska surveylerde eklenebilir.
Surveylere mevcut klas
kurallarına uygun olarak geminin hull(yapı),makine ,ekipman ve
aygıtlarda buna dahildir.
Geminin klası dendiğinde
anlasılması gereken sey geminin uygun kaliteli personelle
donatılmıs bir halde
yüklenmesi, çalıstırılması ve bakımı seklinde anlasılmalıdır.
Kuralların ön gördüğü,gelecek
surveye kadar geminin uygun sekilde bakılması gemi sahibinin sorumluluğunda
olmasıdır. Bu gemi sahibinin veya temsilcilerinin görevidir ve mutlaka klası etkileyen
olayların klasa bildirilmesi gerekir.
Geminin kondisyonuna gore
eğer klasa uygunluk devam edemiyorsa, klas suspend
(durdurulur),geri çekilir
(withdrawn) veya klasın uygun gördüğü baska bir notasyona
çevrilebilir. Gemi klasını
geçici veya tamamen kaybedebilir,buna göre içinde bulunulan
duruma gore “suspension” of
class ve daha sonrada “withdrawal” klas olabilir. Eğer gemi
surveyleri belirli bir
aralıkta tamamlanmazsa veya klaslandığı dizayn dısında çalıstırılırsa klas otomatik
olarak suspend (Askıya almak) olur.
Klas
Surveyleri
Genel olarak klas
surveyleri gözle kontrol yapılması esasına dayanır.ve asağıdakileri kapsar:
• Bütün survey kapsamına
giren itemlar,
• Seçilen parçaların detaylı
kontrolleri,
• Testlere, ölçumlere ve
denemelere eğer uygunsa sahitlik etmek.
Surveyor kendi görüsüne ve
klas kuralarına göre herhangi bir korozyon, yapısal bozukluk veya yapısında
,makinede veya ekipmanların birinde hasar belirlerse bu gemi klasını etkiler bu
nedenle klasın korunabilmesi için hemen olusan bu recommendations/condition
(klas
uygunsuzlugu / yapılması
istenen hatalar) icin uygun düzeltici önlemleri aldırmalıdır.
‘Recommendation’ and
‘condition of class’ bir terim olup bu terim IACS grubu içinde surveylerle ilgili klasın korunabilmesi için belirli bir
tarih peryodu içinde tamamlanması istenen özel tamir, önlem ve istekleri
belirtir.
6
Her bir klaslanmıs gemi,teslimden
sonra belirli bir survey planlamasına tabi olurlar.Bunlar 5
yıllık bir peryodu kapsar ve
bu periyod içinde yıllık ve ara surveylerde bulunur ve her 5 yılın
sonunda klas yenileme surveyi
gerçeklestirilecektir.Her 5 yıllık survey veya ara survey istekleri geminin
yasına uygun olarak arttırılacaktır..
(Klas yenileme) The class
renewal surveys/special surveys buna suyun içinde ya da dısında yapısal olarak
yapılan surveylerde dahildir. (in-water ve out-of-water)Ana veya esas yardımcı makinalar, sistemler ve geminin klasta
kalması için gerekli ekipmanların kurallara göre kondisyonlarının tatmin edici
durumda olması kontrol edilir. Gemi yapısının kontrolu kurallarda belirtildiği
gibi klas surveyoru kontrolünde kalınlık ölcümleri alınarak yapılir.
Survey in asıl amacı yapısal
su gecirmezliğin etkili bir sekilde devamlılığının kontrolü ve
korozyon, deformasyon, hasar
ve yapısal bozukluk görünen alanlarda su geçirmezliğin etkili
bir sekilde devam ettigini
belirlemedir. Bu durum geminin yasına, tipine ve geminin kondisyonuna bağlıdır,
renewal/special surveyin tamamlanması birkaç haftayı alır.
Intermediate surveyde
(genelde iki special survey arasında yapılır )Geminin yapısal olarak klas
tarafından belirlenmis kurallara bağlı olarak kondisyonunun tatmin edici durumda
olup olmadığına bakılır. Geminin yasına ve tipine bağlı olarak drydock’a girip
girmeyeceği
belirlenir. Belki gemi yapısı
geminin kondisyon ve yasına bağlı olarak ultrasonic thickness alınarak kontrol
edilir.Bu gemiye çıkan surveyorun kontrolünde
yapılır.
Yıllık survey
zamanlarında,gemi genel olarak control edilir.Survey gemi yapısının ekipmanının
ve makinesinin harici ,genel kontrolünü kapsar ve bazı kanıtlayıcı testler
yapılır,bununla geminin kondisyonunnu kurallara uygun olarak korunduğu belirlenır.
Belirli tipteki yaslı gemilerde yapının belirli yerleri dahili olarakta control
edilir. Geminin yası ,tonajı tipi ve kondisyonuna göre belki yıllık surveyler
bir kaç saatte beklide haftanın birkaç gününe kadar tamamlanır.
Gemilerin
zorunlu sertifikalandırılması:
Anayapı;
Deniz kanunu birlemis
milletler konvasiyonu altındadır,buna gemilerin sicil kayıtlarının ülkelere yapılmasıda
dahildır. Bir gemi register olduktan sonra geminin bu bayrak altında ki
görevleri birlesmis milletler konvansiyonunun article 94 de belirtilmistir.
Bayrak devleti geminin kanuni ve idari olarak kontrolünü ve etkili bir sekilde
geminin denizde emniyeti sağlamalıdır.
Uluslararası Konvansiyonlar
gemilerin bir limandan dığerine giderken veya geçerken
uygulanacak, çevre ve denizde
güvenlikle ilgili standart kurallar koyma üzerinde
anlasmıslardır. Bu
standartlar genel olarak zorunlu(statutory)istekler olarak belirtilirler ve
3 bölümde incelenirler.
1) Gemi dizaynının ve onun
yapısının su geçirmezliği – Load Line ve İntact and Damage
stability (yaralı stabilite
ve hasar), esas yürütme sistemleri, dümen sistemleri vs.
2) Kazaları
önleme buna seyir yardımcıları, kirlenme, yangın önleme dahildir.
3) Kazalardan
sonra (yangın, su basması)ki bir durum buna yüklerin önleme ve kaçmada
dahildir.Bunlardan bazıları
veya hepsi belirli klas kurulusu kurallarına uygun olarak yeniden
yapılandırılabilirler.
SOLAS Ch II-1 Reg 3-1 diğer
SOLAS kuralları gemilerin dizayn edilmesi, insa edilmesi,
mekanik ve elektrik istekleri
gemi bayrak devletlerinin tanıdığı yetkili klas kurulusların
kuralarına uygun olarak solas
kural XI /1’de belirtildiği üzere yapılacak ve korunacaktır veya
bayrak devletince uygulanan
ulusal standartlarla veya buna esit standartlarla emniyet
seviyesi sağlanacaktır.
7
Klas survey sonuçları zorunlu
isteklere uygunluğun belgelenmesi anlamına gelir,bunlar load
line veya safety construction
(hull, machinery, boilers, electrical equipment, etc.), Eğer klas
kurulusunun bayrak devleti
adına hareket etme yetkisi varsa bu surveyler bayrak devleti adına klas
tarafından yapılır.
Ne zaman bir gemi klası
durdurulur veya geri çekilirse IACS üyesi bunu bayrak devletine
bildirmek zorundadır. Ve
kendi sayfasında bu durumu yayınlamak zorundadır. Bunun
sonucunda da bayrak devletine
ait emniyet ve insa sertifikaları geçersiz duruma düserler.
Tanınmıs
Organizasyonlar
SOLAS ve diğer uluslararası
konvansiyonlar,bayrak devletlerine belilrlenmis klas kuruluslarına gemileri
survey yapma yetkisi vermelerini sağlamıslardır. Bu organizasyonların
gerektiğinde tamir yaptırma ve gerekli düzeltici faliyetleri aldırma yetkisi
hatta sertifikaların geri çekilmesi veya
gerekli düzeltici faliyetleri yapmazsa mevcut sertifikaların geçerliligini
yitirmesi söz konusu olabilir.(SOLAS Chapter I, Reg 6).
IMO Resolution A 739(18) da
yetkili kurulusların minimum standardlarını belirlemislerdir. Esas olarak organizasyonlar
teknik yeterliliklerini ve etik davranıs prensipleri ile önetildiklerini belirtmelidirler. Klas kurulusları
bayrak devleti tarafından kabul edilmis
bağımsız kuruluslarca, kalite
standartlarına göre sertifikalandırılırlar.
IMO Resolution A.789(19)’la
birlikte, klas kuruluslarının yapacakları survey özelliklerini ve
sertifikasyon islevini
sunar.Bu resolutionlar klas kuruluslarının bayrak devleti isteklerini tatmin edici
bir sekilde yerine getirebilmesi için anayapı ve kreterya sağlarlar. IACS
üyeleri bu kreteryaları SOLAS resolutionlar A.739(18) and A.789(19) içinde
bulabilirler.
Klas kurulusları bayrak
devleti adına yetkilerini uygun sekilde kullanmadan sorumludurlar.
Gemi kontrol ve survey
prensipleri bütün klas kuruluslarında hemen hemen aynıdır. Bu
kontrollerin ve surveylerin
kapsamı emniyet ve kirliliktir ve hükümetlerin imzaladığı uluslar arası konvansiyonlara
dayanır,bunun kontrolü ve yerine getirilme sorumluluğu ekstra talimatlar yayınlanması
bayrak devletine düser.
Zorunlu regulasyonlar klas
kuruluslarının ana yapısını olusturular. Klas kuruluslarının kuralları zorunlu
yasaların ana parçalarını olusturur. Güzel bir yaklasım olarak gemi yapısının emniyetini
kapsar diyebiliriz.
Bunun karlı kısmı tek bir
kurulusun zorunlu ve klas kurallarının uygunluğunun kontrol
edebilmesidir.Ders olarak
almamız gereken ,diğer endustrilerde de yapılan kontrol ve
surveylerde de bir kaç
kurulusun ayrı ayrı kullanılabilmesi mümkün olmasına rağmen
istenmeyen dısardan
karısmaları azaltmak ve sistemdeki bozulmaları engellemek için
minimum sayıda kurulus
kullanılmaya çalısılır.
Bu olay IACS kurulusları
arasında bir politikadır. Bir klas kurulusu bir geminin klası değilse
baska klasın klasladığı gemiye
zorunluda olsa karısmazlar,bu ISM ve ISPS
sertifikalandırmalarında
büyük bir muafiyete sahiptir. Çünkü bu sertifikalandırımalar filo
bazında yapılırlar ve bir
filoda bir kaç klas bulunabilir.
Bir çok nedenden dolayı klas
değistirilebilir,her ne kadar kurulan sistemlerde gemi klası veya bayrak
devleti ISM/ISPS ile ilgili konularda sistemin uygun sekilde yürümediğinden
ciddi sekilde bir tereddütü varsa gemi sahibini haberdar etsede IACS
prosedurleriyle diğer bir klasta haberdar edilebilir. (IACS Procedural
Requirement 17 - Routine and Ad Hoc Reporting by Surveyors of Evidence of
Possible Safety Management System (Failures).
Buna benzer yaklasım ISPS sertifikasyonunda da vardır.
Kurallar da
ve Regulasyonlarda ki Gelismeler:
Tarihi
Gelismeler;
Klas kuralları uzun
ugraslardan,arastırmalardan ve servis tecrübesinden sonra yıllar boyunca gelisti.Bunun
yanında IACS üyeleri kendi kurallarını birbirlerine göndererek belirli
birlesmis/birlestirilmis
istekler üzerinde anlasmaya vararak uygulamaya basladılar.
Yukarıda belirtildiği gibi
zorunlu istekler IMO tarafından gelistirildi ve IACS tarafından
birlestirilmis
açıklamalar/yorumlar olarak kurallarına adapte edildi.
Gelecekteki
Gelismeler
Mutlaka kuralların ve
regulasyonların gelismeleri ve ana yapıyı olusturmaları için açık bir yol
vardır.Bu olayları önceden
görmek ki IMO üst seviyede amaçlar ve bunlara bağlı olarak çevreyi korumak ve
denizde emniyeti sağlamakla ilgili risk seviyeleri belirler ve klas kurallarını
buna bağlı olarak kendi alanları içinde yasalastırarak amacına ulasır.
Mevcut klas kuralları
yapılandırılır.Amaç ; kuralları kendi içlerinde olusturmatır ve her zaman seffaf
değildir..
Amaç yeni klas kuralları ve
transparan regulasyonları gelistirmektir.Ilk dikkat çeken yer ana
yapıdır,zorunlu ulusal &
uluslararası klas ve endustri kurallarının ilk etapta büyük değisiklik -leri su
andaki kompleks sistemin düzeltilmesi üzerinedir.
Konulacak olan ana prensipler
açık,uygulanabilir ve gerçek amaçlara uygun sekilde olmalıdır ve bütün yasamı
boyunca operasyonel,emniyet ve çevre dostu gemilerin yapılmasıdır.Bu amaç
standard yaklasımlara
dayanır, amaç standard
yaklasımlarla düzenlenmis ,uygunluk kültürü ile hükmedici
kurallarla yöneterek ve
fonksiyonel riskleri belirleyerek,fikir alısverisi kültürüne dayalı bir
ana yapı içinde ilerlemek
amacına dayalı olacaktır. Amaç verilen emredici çözümlerden
uzaklasarak esit seviyede
emniyet sağlamak amacıyla alternative dizaynlar yaratmayı
basarma ve denizcilik
sektörüne yenilikler sunmaktır.
Bulk carrier ve tankerler
için yapısal genel kurallar Kasım 2005 de koyulmus ve uygulanmaya 01 Nisan
2006’da baslanmıstır.Bu proje en büyük ve pahalı proje olup IACS tarafından denizcilik
sektörünün büyümesi ve gelistirilmesi ile ilgili en büyük atılan
adımdır.Kurallar IACS web sitesinden yüklenebilir..
IACS
Resolutions (önergeler)
Genel
Genel kuralların projeleri
yanında, IACS teknik önergeler ve/veya biçimsel konular özel
çalısma grupları tarafından
gelistirillirler.
Unified
Requirements (Birlestirilmis Istekler)
Unified Requirements (UR) Birlestirilmis istekler direkt olarak klas
kuruluslarının isteklerini,
kurallarını ve pratik uygulamalarını kapsar.Genel
düsünce klas kuruluslarının kuralların ve
genel uygulamalarının
yapılandırılmasıdır.
Konu her bir uye klas
kurulusu bünyesinde incelenir, IACS onayından geçtikten sonra UR ler klas
kurulusu kurallarıyla bir yıl boyunca uyum saglamayabilir. Yürülükte olan bir
UR için klas kurulusu eğer gemi tipine uygun değilse kurala uyma zorunluluğu
yoktur.
UR ler koyulan minimum
istekleri belirtir. Ve her klas kurulusu daha fazla sıkılıkta uygulama
yapma yetkisine sahiptir.
Unified
Interpretations (Birlestirilmis Yorumlamalar)
Unified Interpretations (UI) , IMO konvansiyonları ve tavsiyelerinin
nasıl uygulanacağını
belirten isteklerdir. Bunlar Konvansiyon kurallarının veya IMO
isteklerinin herkesce aynı
sekilde uygulanmasını
sağlarlar. Bu konuda ki konvansiyon içindeki IMO sirkuleri bayrak
devletini tatmin etmekten
uzak kalır veya daha uygun ifade seçilir.
Interpretationlar bütün
bayrak devletlerine kendilerine sunulanlardan uygun olanlara ile birlikte sirkule
edilirler.
Interpretations klas
kuruluslarınca ve geminin kayıtlı olduğu bayrak devletinin yetki verdiği
kuruluslarca uygulanırlar.
(eğer bayrak devletinin aksi bir uygulama istegi yoksa.)
Recommendations
(Tavsiyeler)
Recommendationlar (Rec) bir tür önerge olup klaslar için gerekli seyler
degildir. Sadece
endustri için yararlı tavsiyelerdir.
Procedural
Requirements (Biçimsel İstekler)
Procedural Requirements (PR) IACS üyeleri tarafından zorunlu olarak takip
edilmesi
gerekli biçimsel önergelerdir.
Ek 1 –
Klasların lisanı ve surveyler
Klas
Notasyonları
Klas notasyonları belirli
kuralları ve gemimizin bu uygunlukları karsıladıklarını belirtir.Bu klas kurulusuna
bağlı olarak değisebilir.Klas notasyonları geminin tipine,servis, seyir veya
diğer kriteryalara gemi sahibi / yapımcısının isteğine bağlı olarak değisir..
Klas notasyonları geminin
klas sertifikası üzerinde gemi klasa kayıt yapılırken yazılır.
Bu notasyonlar genel olarak
su kombinasyonlarda kullanılır.
• Ana klas
sembolu (main class symbol)
• Yapım
markaları (construction marks)
• Gelecekte
kullanacağı uygulanabilir
• Servis
notasyonları (service notations with additional service features, as
applicable)
• Seyir
notasyonları (Navigation notations)
• Coğrafi
notasyonalrı (geographic notations)
• Ek klas
notasyonları (additional class notations)
Klas
Sembolu (Class Symbol)
Ana klas sembolu geminin
yapım sırasında ne kadar ve hangi özel kural isteklerine
uygunluğunu gösterir.
Yapım
Markası (Construction Mark)
Yapım markası verildiğinde
geminin hangi ana ekipmanlarının veya düzenlemeleri ile ilk klas baslangıç
surveyinde surveyden geçeceği prosedürler belirlenir,.
Servis
Notasyonları (Service notations)
Servis notasyonları,
verildiginde bu notasyon geminin belirlenen tipi ve servisi ile ilgili olur.
Bir gemi birkaç değisik
servis notasyonuna sahip olabilir.Her bir servis notasyonu ile ilgili
olarak özel kurallar
uygulanabilir ve gemi bu servis notasyonuları prosedur ve kurallarına
uygun olur.
Seyir ve operasyon
bolgeleri (Navigation and Operating area Notations)
Seyir
Notasyonları (Navigation notations)
Bazı klas kurulusları seyir
alanlarını belirlemislerdir.(mesela açık deniz,yakın sefer veya sığ
sular) veya çevresel sartlara
göre gemi tipi ve yapısını belirlerler.
Kısıtlı bir seyir notasyonu
belki gemi ebatlarında küçültmeyi veya özel düzenlemeler
yapılmasını saglıyacaktır.
Klas tarafından bir seyir
notasyonu verilmesi geminin ulusal sularda çalısması veya belirli
alanda veya bir seyir
bölgesinde çalısıyor olması gemi sahibinin bayrak devleti tarafından
ortaya konulan, uygulanan
uluslararası kurallardan muaf tutulacağı anlamına gelmemektedir.
12
Operasyon
veya Servis Bölgesi Notasyonları (Operating or service area notations)
Operasyon bölgesi notasyonu belirlenmis
bir servis alanı için verilir (Mesela redgers, crane
pontoons, port tugs) bu tür
gemiler verilen klas notasyonuna göre çalıstırılırlar.
Ek Klas
Notasyonları
Bir ek klas notasyonu gemi
sahibi tarafından talep edilip ,verildiğinde bu özel ekipmanları ve
özel düzenlemeleri
kapsayabilir.
Klasın
verilmesi, korunması, durdurulması ve klasın çekilmesi,
Klaslanma
Bir gemi gerekli surveyleri
klas kurulusu kurallarına göre uygun sekilde tamamladıktan ve
uygunluğu kontrol edildikten
sonra klas verilir.
Bu klas verilmesi asağıdaki
durumlarda olabilir ;
• Yeni insa tamamlandıktan
sonra ve surveylerin uygun sekilde tamamlanması
sonucunda,
• Mevcut gemilerin IACS proçsedürüne
göre klaslar arasında transferinden sonra,
• Klassız veya IACS üyesı
olmayan bir kurulustan geçerken surveylerin uygun sekilde
tamamlanmasından sonra,
Klasın
korunması
Klaslanmıs bir geminin
klasını koruyabilmesi için uygun surveylerden geçmesi gerekir. Bu
surveylere klas yenileme
surveyi yada special survey de denir,Bu surveylere ara survey
(intermediate),yıllık(
annual) ve dip yada havuz survey,( bottom/docking surveys) (bu
surveyler gemının yasına
uygun olarak havuzda yada su içinde dalgıçla yapılabilir)(in-water
survey) gemi bünyesi control
edilmis olur.Tailshaft surveyi, boiler(kazan) surveyi, makine
surveyi (machinery surveys)
ve özel klas notasyonu varsa bunun korunması için yapılması
gerekli surveyler.Bu tür
surveyler asağıdaki kondisyonlarda ve aralıklarla yapılır.
Bu surveyler uygun kurallara
göre yapılarak gemi teknesinin,makinesinin, ekipman ve donanımlarının klas
kurallarına uygun olduğunu belirler.Surveyler arasındaki zamanda geminin
bakımından ve kurallara uygunluğunun takibi ve tamamlanması
gemi sahibinin görev ve
sorumluluğundadır.
Survey kapsamının uzatılması
geminin ve ekipmanının kondisyonuna bağlıdır.Eğer surveyor gemi ve ekipmanın
kondisyonu hakkında süpheye düserse uygun klas kurallarına göre gemi klasını etkileyen
herhangi bir hasar veya arıza varsa klas gemi sahibine hemen haber verir ve
gerekli görürse tekrar bir inceleme veya test yapabilir.
Klasın
Durdurulması (Suspension of class)
Klas belki asagıdaki
sartlarda durdurulabilir.
• Gemi kurallara göre
isletilmiyorsa,
• Bir gemi belirlenmis
freeboard’dan daha az freeboardla sefere çıkarsa
• Klası etkileyecek arıza ve
hasar bulunmasından sonra gemi sahibi klası gemiye
davet etmezse,
• Klası çağırmadan yapılan
tamir,değisimler veya yapısal değisiklikler.
Bunun yanında klas
asağıdakilere bağlı olarak otomatik olarak durdurulur.
• Yıllık veya ara survey survey
penceresine uygun olarak tamamlanmazsa.
Klasın durdurulması
yukardakilere bağlı olarak durdurulur ve zamanı geçmis surveyler yeniden klas
kurulusu tarafından uygun sekilde tamamlanarak devam eder.
Bunun yanında asağıdakilere
bağlı olarak klas kurulusu alacağı bir kararla klası durdurabılır,
• Bir recommendation/ veya
klas kondisyonu varsa ve bu verilen zaman diliminde
tamamlanmamıssa . (Bu
recommendation’nun veya klas kondisyonu’nun klasla
anlasarak belirli bir tarihe
kadar ertelenmesi hariç )
• Bir veya daha fazla survey
zamanında tamamlanmamıssa veya klas kurulusu
herhangi bir uzatma
vermemisse,
• Rapor edilen arıza veya
hasarın durmuna göre klas geçici olarak tamirat sonuna
kadar geçici olarak geminin
klasını durdurabilir.
• Bir surveyin
özel isteklere göre gemi sahibi gereklilikleri yerine getirmezse,
• Bütün klas
durdurulması olaylarında görüldüğü gibi eğer kusur giderilmezse
veya klasın durdurulmasına
neden olay ortadan kaldırılmazsa,klas durdurulur
veya geri çekilir..
Klas prosedürüne uygun olarak
klas durdurulması belki otomatik olarak sartlara bağlı olarak
yapılmayabilir.Bu klasın
düsüncesine ve olustuğu tarihe bağlı olarak değisebilir.Çünkü klas bu olayları
takip edemeyebilir.(survey tarihleri kayıt edilir ama devamlı takip
edilemiyebilir.) veya karar henüz alınmamıs olabilir,bu periyotda klasın
korunması kararı klas tarafından verilmez.
Klasın geri
cekilmesi (Withdrawal of class)
Klas asağıdaki sartlara bağlı
olarak gemi klasını geri çekebilir.
• Gemi sahibi istegi uzerine,
• Gemi klası 6 aydan fazla
durdurulursa,
• Gemi tamamen (total loss)
veya kısmen yok olursa/hasarlanırsa (constructive total
loss ) ve gemi sahibi kısmi
hasarları yapmak ve yeniden klaslanmasını istemezse
• Gemi kayıp(lost) olarak
nitelenirse
• Gemi gemi sahibi tarafından
ticaretten alınırsa
Klasın geri
çekilmesi,karsılasılan olaya bağlı olarak klasın çekildiği kararının alındığı
tarihle baslar.
14
Klasın geri
çekilmesi veya durudurlması ihbarı,
Klası geri çekilirse ve ya
durdurulursa klas aynı zaman da :
• Bayrak devletine,gemi
sahibine ve isterse sigortacıya haber verir.
• Sicilden iptal eder
• Equasis, SIReNaC,vs gibi
gemileri takip eden kuruluslara bilgi geçer.
Surveyler –
Sertifikalandırma ve Istekleri hakkında kısa bilgiler
Klas
Surveyleri ile Ilgili Tanımlar ve Prosedürler
Klas
sertifikasının periyodu
Klas peryodu ilk klaslama
tarihinden veya son klasın yenileme surveyi (renewal/special survey) yapılması
tarihiyle baslar ve bir sonraki yenileme survey tarihine kadar geçerliliğini
korur.
Anniversary
Date (Yıllık Survey Tarihi)
Bu deyim klas sertifikasının
gün/ay olarak verilen sertifika bitis tarihine denk düsen
tarihidir.
Survey
Tarih Penceresi (Survey Time Window)
Survey zaman pencere tarihi
yıllık ve ara surveylerin yapılacağı sabit periyotdur.
Surveylerin
Zaman Asım Tarihi (Overdue Surveys)
Her bir peryodik surveyin
kurallara göre belirlenmis bir tarihe kadar bitmesi gerekliliği vardır.
Bu belirlenmis tarihe kadar
surveyler tamamlanamazsa otomatik olarak survey zamanı asılmıs olur. Mesela:
Anniversary date: 15th April (nisansa) Yıllık surveyin yapılabileceği ve
geçerli olacağı tarih aralığı 16th January (Ocak) 15th July (temmuz) arasında yapılmalıdır.
Eğer 15 temmuz tarihine kadar tamamlanmaz ve bu tarihi geçerse survey tarihi
zaman asımına geçer ve overdue olur ve otomatik olarak klas durdurulur
(suspend)
Klas
Tavsiyeleri ve Kondisyonları (Recommendations/Conditions of Class)
‘Recommendation’ and
‘Condition of Class’ IACS’a bağlı klas kuruluslar tarafından değisik
terimler olarak
kullanılsalarda yazdıklarında aynı anlama gelirler.Bu ifadeler konulduğunda
verilen tarihin sonuna kadar
tamamlanmaları gerekir eğer tamamlanmazlarsa klası etkilerler.
Memoranda
(Not)
Gemi sahibine ve surveyore
yardımcı olacak diğer bir açıklamada memoranda
(notlar)ifadesidir.Mesela bir
material ile ilgili not veya hızla ilgili bir kısıtlama veya diğer bir
yapısal not bu ifade altında
yer alır.Bunun anlamı klası etkilemeyecek yapısal sapmalar veya kondisyonlardır.(Mesela
geminin dısındaki hafif eğiklikler.Bu tür eğiklikler gemi yapısını ve yapısal kuvvetini
etkilemez,küçük geminin operasyonel ve makine ile ilgili operasyonel etkisi olmayan
hasarlar).
15
Bunun yanında memoranda
tekrarlanması gerekli survey isteklerinide kapsar.Mesela yıllık
surveye girilmesi gerekli
kapalı alanlar / tanklar veya uygulanması gerekli tadilat
(retrofit:donanımları
iyilestirmek(yenileriyle değistirmek) uygulamaları.Bunların olmaması:bu
notlar geminin klasını
etkileyecek uygulamalardır.
Bu tür uygulamaları gemiler
icin yayınlanan ship status’lerde görebiliriz.
Peryodik
Surveyler, Survey Aralıkları ve Kapsamı (Periodical surveys, periodicity and
scope):
Klas
yenileme surveyi (Class renewal survey / Special survey);
Klas yenileme surveyleri 5
yıllık aralıklarla yapılır.Çok özel hallerde klas bunu üç (3) ay
uzatabilir.Bu konularda
bayrak devleti uygulamalarıda önemlidir. Bu uzatmadan sonra bir
sonraki klas yenileme tarihi
uzatma yapılmıs bile olsa uzatma yapılmamıs gibi bir önceki
tarihten baslar.
Klas yenileme surveyine
4.yılda baslanarak 5.yılda tamamlama da yapılabilir.
Klas yenileme surveyine gemi
yapısının,ana ve yardımcı makineler,esas sistemleri ve
ekipmanların detaylı olarak
kontrolü girer ve bunlar kurallara göre tatmin edici düzeyde
olmalıdırlar.Atanan surveyor
denetiminde geminin su geçirme bütünlüğünü kontrol
etmek,sağlamak ve fiziksel
erimenin (substantial corrison),dikkat çekici deformasyon-ların,kırıkların ve
diğer yapısal bozulmaların tespit edilmesidir.
Yıllık
surveyler (Annual survey)
Yıllık surveyler, yıllık
survey tarihinin (anniversary date) üç ay öncesinden baslıyarak üç ay
sonrasına kadar devam eden
tarih aralığında yapılmalıdırlar.
Bu survey zamanında gemi
genel olarak kontrol edilir.Surveye gemi gövdesinin, ekipman
ve gemi makinesinin kontrolü
ve bazı mümkün olduğunca pratik testler yapılarak, geminin
geri kalan kısmının kurallara
uygun olduğuna tanıklık yapılmasıdır.
Ara survey
(Intermediate survey)
Bir ara survey ikinci yılın
yıllık survey tarihinin(aniversery date) üç ay öncesinden baslıyarak
üçüncü yılın sonrasında ki üç
ayın sonrasına kadar tamamlanabilir.Ara surveylerde kurallarda belirtilmis
kontroller ve denetlemelerle gemi yapısının tatmin edici kondisyonda oldugunu kontrol ederiz. Bu durum geminin tipi
ve yasına göre değisiklikler österebilir,Gemi yapısı control edilirken destek
olarakta kurallarda belirtilen yerlerden veya surveyorün görüsüne göre uygun
yerlerden kalınlık ölçümleri alınır.
16.
Dip surveyi
(Bottom / Docking survey)
Bir dip surveyinde geminin
dıs yapısı ve buna bağlı itemlar kontrol edilir.
Bu kontroller belki havuzda
dry dock (slipway) belkide suda (afloat)yapılabilir.Bu belki bir önceki surveyine
ve duruma bağlı olarak değisebilir. Geminin yüzer halde veya havuzda survey
yapılma durumu geminin yası ve tipine bağlı olarak geçmis durumuna göre değise-
bilir.Gemi yapısı dısında ve bununla ilgili olarak 5 yılda iki havuz surveyi
yapılır.Havuz surveyleri arasında ki zaman aralığı en fazla 36 ay
olabilir.Mutlaka havuz surveylerinden bir tanesi klas yenileme surveyi ile
birlikte yapılmalıdır.Eğer gemi Enhanced Survey Programm (ESP) dahilse ve 15 yasın üzerindeyse ara
surveydeki docking survey mutlaka drydokta yapılmalıdır.
Pervane Şaftı
Surveyi (Tailshaft Survey)
Bir saft surveyi pervane
saftının ,içindeki yağın,yağlı kısımdaki kondisyonu,kıç ana
yatakları ve yağ sızdırmazlık
durumunu kapsar.
Şaft tiplerine göre zaman
aralıkları ve survey durumları değisebilir.Bunlar ;
• Complete survey
• Modified survey
• Partial survey
Pervane Şaftı
Komple Surveyi (Tailshaft Complete Survey)
Pervane surveyi saftın ve
dizayn yapısının tamamının kontroluünü kapsıyor.Complete anlamı saftın tamamen
çekilerek incelenmesi veya buna esit bir survey anlamına gelir.
Pervane Şaftı
Modifiye Surveyi (Tailshaft Modified Survey)
Bir pervane saftı modifiye
surveyi özel isteklere bağlı olarak 5 yıllık survey alternatifi olarak da kabul
edilebilir.Bu saftın düzeneklerine bağlı olarak değisebilir.
Kısmı
Survey (Partial survey)
Bir kısmı surveyle 5 yıllık
komple surveyin 2.5 yıl ertelenmesine yararı olur.
Kazan
Surveyi (Boiler surveys)
Kazanlar ve termal yağ
ısıtıcılarının 5 yıllık periyotta iki kez survey yapılması gerekli.
Normal olarak bu period 2.5
yılda birdir. Buhar kazanları (steam boiler), superheaters and economizer (baca
kazanları) iç ve dıs olarak control edilirler.Bunun için kazanın suyu drain
edilir ve uygun olarak su –buhar ve ates tarafı kontrol edilir.Eğer gerekli
görülürse dıs yuzeyler,kaplama ve izalosyonlar da sökülerek kontrolden geçer.
17
Iç survey tamamlandıktan
sonra kazan buhar basıncı altında ve yanarken kontrol edilir ve
emnıyetle ilgili bölümleri
basınç altında ve çalısma sartlarında teste tabi tutulurlar.
Emniyet valflerina basınç
ayarı yapılır ve kontrol edilirler.Yardımcı kazanlar için eğer limanda basınç
artırılamıyorsa chf engineer denizde basıncı artırır ve valflerin ayarını
yapar,valfleri attırarak jurnale kayıt eder.Eğer istenmisse klasa bilgi verir.
Peryodik
Olmayan Surveyler (Non-Periodical Surveys)
Bu tür surveyler asağıdaki
sartlarda yapılırlar :
• Klas dökümanlarının
güncellenmesi gerekirse (mesela gemi sahibi değisirse)( change
of owner), gemi ismi
değisirse (change of ship’s name ),bayrak değisikliği olursa
(change of flag);
• Bir hasar veya hasardan
süpheleniliyorsa,tamir veya yenileme islerinde, yapısal
değisiklikler(alterations)
veya gemi tipi değisikliklerinde(conversion), klasla ilgili bir
recommendations/condition
varsa bunların ertelenmesinde;
• Port State kontrollerinde
Bir hasar olayında geminin
klası etkilenebilir,bu nedenle vakit kaybetmeden hemen klasa haber vermeliyiz. Hasarın
tespiti ve nasıl tamir edileceği ile ilgili düzenlemelerin yapılması için hemen
bir surveyor atanmasını istemeliyiz.
Herhangi bir hasar müsade
edilen asınma limitlerinin üstüne çıkılması ile ilgili İse (bükülme kopma,oyulma
veya çatlama)veya bir çok erimis bölge erime limitlerinin üstünde ise veya
surveyorun görüsüne göre gemi yapısı ve su geçirmezliği bundan etkilenecekse bu
bölgeler hemen çıkarılarak
tamir edilirler veya edilmesi için klas kondisyonu konulur. Diğer bir deyisle
hasarlar, kısmi veya geçici tamirler surveyorun kabul edebileceği uygun bir zaman
limiti tamir peryodunu kapsar.Bunlar klas kondisyonu/tavsiyesi olarak ship klas
statuste görünürler (recommendation/condition of class) ve belirli süre içinde
bunlar surveyor çağrılarak kapatılmazsa gemi klasını etkilerler.
Klas
Sertifikası (Class Certificate)
Klas
Sertifikasının Verilmesi (Issue of the Certificate of Classification)
Bir klas sertifikası gemiye
verilen notasyonu belirtir.Üzerinde mutlaka bitis tarihi belirtilir her
klaslanan gemi için
verilir.Bu sertifikaya ek olarak bir ek verilir,bu ekte sertifikayı nasıl
kullanacağınız ile ilgili
bilgilerle birlikte klas survey tarihleri ve acil mudahale edilmesi gerekli
düzensizlikler belirtilir
mesela (overdue recommendations, etc.).Bir interim / provisional klas
sertifikası surveyorun geminin klasının onaylamasından sonra gecçici olarak
verilen sertifikadır.
Klas
Sertifikasının Geçerlilik Tarihi (Validity of the Certificate of
Classification)
Bir klas sertifiikası klas
tarafından aksi belirtilmedikçe, herhangi bir klasın durdurulması ve
çekilmesi olmadığı
sürece,uygun sekilde onaylandıktan sonra son geçerlilik süresine kadar
geçerlidir.
Klas
Sertifikasının Onaylanması (Endorsement of Certificate of Classification)
Ne zaman yıllık veya ara
survey uygun sekilde tamamlanırsa klas sertifikası;
• Peryodik surveyden
sonra onaylanır;
• Herhangi bir
survey yapıldıktan sonra klas kurulusuna bağlı olarak klas sertifikasının
ekine gerekli girdiler
yapılır (recommendations/conditions of class) ve onaylanır.
Zorunlu
Surveyler ile Ilgili Tanımlar ve Prosedurler (Definitions and Procedures
Related to Statutory Surveys) Genel;
Uluslararası kurallar, bir
baslangıç surveyinden sonra servise koyulduktan ve ilk sertifikayı
aldıktan sonra geminin ve
sertifikanın tipine verilis amacına göre bu yenilemeler bir,iki veya 5 yıllık
aralıklarla olur.Bunun yanında bu sertifikalar bir yıldan fazla süreli
olabilir.Eğer bir yıldan fazla süreye sahipseler yıllık kapsamda survey
yapılması gerekir.Harmonize system
sertifikalandırmada (HSSC) ki
bir çok bayrak devleti IMO resolutions A.746(18) and A.882(21), resulationları
altında SOLAS a koyarak bunu uygulamaktadır.(yolcu gemileri hariç olabilir.), MARPOL
ve Load Line konvansiyonları 5 yıllık survey ler peryodunda yerine getirilmeye baslandı.Buna
bağlı olarak safety equipment surveyleride, HSSC survyelerinde kullanılan intermediate
yerine ‘periodical’ ve radio surveylerinde yıllık yerine ‘periodical’ terimleri
kullanılmaya baslandı.Kısa sertifikalarda ise bu terimler yenileme olarak
kullanılmaya baslandı.. Survey kapsamı genel olarak yukarıda belirtilen klas
surveyleri ile birlikte yapılacak. Surveyin kapsamı mutlaka yapısal,ekipmanı vs
100% kapsayacak diye bir zorunluluğu olmadığı gibi bunun IMO da belirtilen
geminin yasına ve
tipine baglı olarak
artabileceğini bilmeliyiz.Bu kontrollerin mümkün olduğunca kapsamlı ve
gemi yapısının,ana ve
yardımcı makinelerin ve gemi ekipmanlarının niyet edilen amaca göre yeterli
kondisyonda ve servise uygun olduğunu ve istekleri karsıladığını tespit edecek
sekilde olacağını bilmeliyiz. Bayrak devletinin ve kuralların gerekliliği olan
zorunlu surveylerin arasında geminin her zaman denize çıkabileceği,buna uygun olduğu,
nsan,gemi ve çevre için bir tehlike olusturmayacağını,bu konuda ki tüm
bakımların ve geminin denize uygun olacağının gemi sahibinin sorumluluğunda
olduğunun bilinmesi gerekir.
19
Baslangıç
Surveyi (Initial Survey)
Bir initial survey geminin
niyet edilen servise,yapısal,dizayn,makine ve ekipman olarak
mevcut kurallara uygunluğunun
belirlenmesi için yapılır.
Yenileme
Surveyi (Renewal Survey)
Bir yenileme surveyi , gemi
yapısının,makine ve/veya ekipmanının mümkün olduğunca mevcut kural ve isteklere
ugunluğunun kontrolü için yapılır.Gemi üstünde yapılacak olan modifikasyon ların
mevcut kurallara uygun olup olmadığının kontrolü için gemi sahibi klasa basvurmalıdır.
Yıllık
Surveyler (Annual Survey)
Bir yıllık survey geminin
yapısının ve ekipmanlarının genel olarak kontrolünün yapılarak
mevcut durumlarının dizayn
amacına ve kurallara uygunluğunu koruduğunu görmek için
yapılır.
Ara Survey
(Intermediate Survey)
Bir ara survey,geminin niyet
edilen servis icin sertifikasına bağlı olarak belirlenmis itemların
yeterli kodisyonda ve uygun
olduğunun belirlenmesi için yapılan bir surveydir.Sertifikanın
kapsamına ve gemi yasına
bağlı olarak yıllık veya yenileme surveyi kapsamında olabilir..
Peryodik
Survey (Periodical Survey)
Peryodik survey genel olarak
yenileme surveyinin yerini almıstır,genelde eskiden sertifikalar 1 veya 2
yıllık olarak yayınlanırdı.Her ne kadar bir Load Line sertifikası harmonize
sertifikalandırmayı
uygulamayan bir klas kurulusu tarafından veya bayrak devleti tarafından
yayınlanmıs olsada,bu durumda
bes yıllık yenilemeler peryodik survey olarak tanımlanabilir.
Otorizasyon
(Authorisation)
Zorunlu sertifikalar Bayrak
devletinin yayınladığı kosullara göre klas kurulusu tarafından
yayımlanırlar veya duruma
göre çesitli yerlere otorite verilebilir veya sertifikalar var olan klas
kurulusları ile yetkili
idarecelerce verilebilir. Özel yetkiler için yetkili idarelerle temasa
geçilmelidir.
Yayınlama,
Onaylama ve Geri Çekme (Issue, Endorsement and Withdrawal)
Bir sertifika uygun
surveylerden geçildikten sonra yayımlanır veya onaylanır.Bir sertifika kısa bir
süre içinde yayımlanabilir,tamamlanacak olan küçük arızalar listesi eklenerek
gemi
sertifikasının yayınlanmaması
engellenebilir. Bir çok regulasyona göre bayrak devletleri klasa geri cekilme
veya gerekli düzeltici önlemlerin alınmaması nedeniyle sertifikanın geçersiz
olma yetkisini vermistir.
20
Ek 2
IACS üyeleri:
Members
ABS American Bureau of
Shipping
BV Bureau Veritas
CCS China Classification
Society
DNV Det Norske Veritas
GL Germanischer Lloyd
KR Korean Register of
Shipping
LR Lloyd's Register
NK Nippon Kaiji Kyokai
(ClassNK)
RINA Registro Italiano Navale
RS Russian Maritime Register
of Shipping
Associate
IRS Indian Register of Shipping
Klas kuruluşları, denizcilik sektöründe denetim ve
gözetim yapan bağımsız kuruluşlardır. Bu kuruluşlar kısaca klas ya da loyd
olarak da bilinirler.Geminin inşa sürecinde belirli kurallara göre uygunluğu
klaslar tarafından denetlenir. Bu denetimleri yapan kişilere sörveyör adı
verilir.Klasların denetimine esas olan kurallar uluslararası ve ulusal
kurallardır. Bu temel kurallar teknik olarak uygunluk ve dayanıklılık, çevre
kirliliği, emniyet, sağlık ilgili konulardadır.
Klas Kuruluşlarının Referans Aldığı Kurumlar ve
Kurallar IACS (International Association of
Classification Societies - Uluslararsı Klas Kuruluşları Birliği)
- IMO (International Maritime
Organization - Uluslararası Denizcilik Örgütü)
- MARPOL
- SOLAS (International Convention for
the Safety of Life at Sea)
- Load Line
- Bayrak Devleti Mevzuatı
Klasa Giriş Prosedürü
·
Mevcut bir geminin klasa girişi için, Türk Loydu’na Mevcut Gemi Klaslama Başvuru Formu ile başvurulur. Form eksiksiz olarak
doldurulmalı, geminin mevcut sertifikaları, survey durumu (survey status)
bilgileri forma eklenmelidir. Başvuru formu ve ekindeki ilgili dökümanlar,
elden, faks ya da e.posta yolu ile Türk Loydu Merkez Ofisine iletilir.
·
Formların doldurulması sırasında eksik ve yanlışlar nedeniyle ortaya
çıkabilecek sorun ve gecikmelerin önlenebilmesi açısından gerek görüldüğünde, Türk
Loydu klas işaretlerine başvurulabilir ya da Türk Loydu ile temas kurulabilir. Türk Loydu Klaslama ve Sörveyler kitabı da konuya ilişkin daha ayrıntılı
bilgilere ulaşmak için kullanılabilir.
·
Klasa giriş işlemlerinin başlatılabilmesi ve Türk Loydu isteklerinin
belirlenebilmesi için gemiye ait aşağıda belirtilen bilgi ve dökümanların birer
kopyalarının Türk Loydu’na iletilmesi gerekmektedir :
- Geminin mevcut Klas Sertifikası ve ekleri
- Sörvey raporları ve sörvey durum raporu (survey status)
- Klas kusurları ve uyarıları
- Devamlı sörvey maddelerinin listesi
- Son iki yıla ait liman devleti kontrollerine ait raporlar
- Zorunlu sertifikalar (Bayrak Devleti Sertifikaları)
- Gemi planları, hesaplamalar ve onaylanması gereken el kitapları
- Türk Loydu Klaslama ve Sörveyler, Bölüm 2E’de belirtilmektedir. İstenecek plan/resim/dökümanların kapsamı durum bazında TL tarafından belirlenecektir). İlgili resimleri temin edilmeyen gemiler klasa alınamaz.
- Geminin sörvey raporları ve tarihsel bilgileri içeren ilgili tüm kayıtlarının eski/mevcut klasından temin edilebilmesi için yetki yazısı
- Geminin mevcut Klas Sertifikası ve ekleri
- Sörvey raporları ve sörvey durum raporu (survey status)
- Klas kusurları ve uyarıları
- Devamlı sörvey maddelerinin listesi
- Son iki yıla ait liman devleti kontrollerine ait raporlar
- Zorunlu sertifikalar (Bayrak Devleti Sertifikaları)
- Gemi planları, hesaplamalar ve onaylanması gereken el kitapları
- Türk Loydu Klaslama ve Sörveyler, Bölüm 2E’de belirtilmektedir. İstenecek plan/resim/dökümanların kapsamı durum bazında TL tarafından belirlenecektir). İlgili resimleri temin edilmeyen gemiler klasa alınamaz.
- Geminin sörvey raporları ve tarihsel bilgileri içeren ilgili tüm kayıtlarının eski/mevcut klasından temin edilebilmesi için yetki yazısı
·
Klasa giriş esnasında, geminin süresi gelmiş/geçmiş sörveylerinin yapılması
ve yine süresi gelmiş/geçmiş klas kusurlarının giderilmesi gerekmektedir.
·
Klasa giriş sörveyinin kapsamının belirlenmesi, yapılacak klasa giriş
amaçlı kondisyon sörveyine bağlı olmakla birlikte, geminin mevcut klasının 94/57/EC no’lu Avrupa Birliği Direktifine göre Tanınmış Kuruluş (RO-Recognized
Organization) olup olmadığı, klas sörvey durumu, geminin tipi, yaşı gibi
özellikleri ile de ilişkilidir. Sörveyin kapsamı bu hususlar dikkate alınarak
Türk Loydu Merkez Ofisi tarafından belirlenir.
·
Klasa giriş işlemlerine başlanmadan önce istenen döküman ve bilgilerin
tamamının sunulması kısa sürede mümkün değil ise eksik bilgi ve
dökümanlar daha sonra tamamlanmak üzere, klasa giriş işlemi kondisyon sörveyi
ile de başlatılabilir.
·
Kapsamı yukarıdaki kriterlere göre belirlelen ilgili sörveyler, Türk Loydu
kadrolu sörveyörleri tarafından gerçekleştirilir.
·
Resimler ve klaslamaya ilişkin diğer ayrıntılar, yürürlükteki TL Yapım Kuralları’na ve/veya eşdeğer diğer kurallara uygunluğu yönünden kontrol edilir, gerekli
ise onaylanır. Eğer gemi bir Tanınmış Kuruluş tarafından klaslı ise Türk Loydu resimleri ve hesapları kontrol etmeyi
gerekli görmeyebilir.
·
İlgili sörveylerin başarı ile tamamlanmasından sonra Geçici Klas
Sertifikası düzenlenir.
·
Önceki klas kuruluşu tarafından belirlenmiş, süresi geçmiş sörveyler
tamamlanmadan ve klas kusurları giderilmeden Klas Sertifikası düzenlenemez.
·
Klasa giriş esnasında, geminin önceki klasının belirlediği sörvey durumuna
ilişkin bilgiler henüz sağlanamamış ise, gemi sahibi tarafından sağlanan sörvey
durumu bilgileri kullanılabilir. Ancak bu durumda, Geçici Klas Sertifikası,
“önceki klas kuruluşundan bilahare sağlanacak bilgilere bağlı olarak
belirlenecek giderilmesi zorunlu kusur ve eksikler, gelecek limanda
giderilmelidir” kaydı konularak düzenlenebilecektir.
·
Tam Süreli (full-term) Klas Sertifikası, ancak ilgili resim/plan ve
dökümanlar Türk Loydu tarafından kontrol edildikten/onaylandıktan sonra
düzenlenebilir.
Klasa Giriş Esnasında
Bayrak Devleti Adına Zorunlu Sörveyler
·
Talep edilen zorunlu sörvey ve sertifikalar klasa giriş başvuru formunda belirtilecektir. Bu
noktada, Türk Loydu’nun geminin bayrağını taşıdığı Denizcilik İdaresi ile
imzalanmış yetki devri anlaşmasının kapsam ve içeriği göz önünde
tutulmalıdır.
·
Geminin önceki klası tarafından verilmiş tüm sertifikalar geçersizdir.
·
Yapılacak sörveylerin kapsamı, önceki sertifikaların kim tarafından
düzenlenmiş olduğu ve sertifikasyonun tipi dikkate alınarak Türk Loydu
tarafından belirlenir.
·
Geminin önceki klası tarafından belirlenmiş kusur ve eksikler sörveyler
esnasında özenle dikkate alınır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder