2 Şubat 2017 Perşembe

GEMİ KLAS KURULUŞLARI NE, NİÇİN VE NASIL ? .

GEMİ KLAS KURULUŞLARI NE, NİÇİN VE NASIL ?


İÇİNDEKİLER
TANITIM
Klas kuruluslarının bugünü
Neden klas olarak isimlendirilirler?
The International Association of Classification Societies - IACS
Klas Kurulusu
Klasın faaliyet alanı
Klasa Alma,Bakım,Dondurma ve Klası geri çekme
Klas surveyleri
Gemilerin Zorunlu sertifikalandırılması
Frame work
Tanınmıs organizasyonlar
Kurallar ve Regulasyonlardaki Gelismeler
Tarihi gelismeler
Gelecekteki gelismeler
Kararlar
Surveyorler
Kalite ve Nitelikler
Ek 1 – Klasların ve Surveylerin lisanı
Klas Notasyonları
Klasa Alma,Bakım,Dondurma ve Klası geri çekme
Surveyler
İstekler ve sertifikalandırma hakkında görüsler
Klas surveyleri ile ilgili tanımlar ve presedürler
Zorunlu surveyler ile ilgili prosedürler ve tanımlar
Ek- 2
IACS üyeleri
2
Tanıtım
Klas Kuruluslarının bugünü
Klas kurulusları teknik standartları koymak ve uygulamak için kurulmus
kuruluslardır.Standartlar bunlar dizayn,yapısal ve gemilerin surveyleri ile ilgilidir.
Genis olarak gemilerin insası ve surveyi ile ilgili kurallar olarak düsünebiliriz..
Bu standartlar klas kurulusları tarafından yayınlanırlar. Bir gemi bu kurallara göre dizayn edilir ve klas sertifikalandırmalarını bu kurallar çerçevesinde verir.Klas uygun surveyleri yaptıktan sonra sertifikaları verir.
Bu tür sertifikalar geminin denize elverisli olduğunu ve geminin yapısal veya emniyet
açısından uygunluğunu göstermez sadece geminin klas kurulusunun kurallarına ve
standartlarına uygun olarak yapıldığını ve buna uygun olarak sertifikalandırıldığını belirtir.
Dünya çapında 50 den fazla organizasyon klas kurulusu olarak aktivitede bulunurlar.Bu
organizasyonlardan 10 adeti Association of Classification Societies (IACS) olarak
isimlendirilirler.Bu 10 klas kurulusu dünya filosunun yaklasık olarak yüzde 94’ünü elinde
tutarlar. IACS üyelerinin bir listesi ek 2 de mevcuttur.
Denizde emniyet ağı açısından klas bir emniyet elementidir.Diğer elementler ise gemi
sahibi,bayrak devleti ,PSC,sigortacılar,gemi finansçıları ve kiracılar sayılabilir..
Klasın rolü ve klas kurulusunun en önemli özelliği SOLAS (Uluslar arası denizde can
emniyetli sözlesmesi ve uluslararası Load Line sözlesmesine göre zorunlu görev üstlenirler..
Klas kurulusu, bağımsız, kendi kendine kural koyan, disardan kontrol eden,gemi
dizaynı,insaatı,operasyonu,gemi yönetimi ,bakımı ve tamiri ile iglili kendi alanında gemi
sahibini bilgilendirme ve tavsiyelerden hiç bir ticari kazancı olmayan bir kurulustur.
Klas kuralları gemi yapısının ve ona bağlı yapıların kuvvetlendirilmesi ve su geçirmezliğinin
artırılması ile ilgili durumların gelistirlmesi, güvenirlik ve yürütme ve dümen donanımı, jenerator ve bunların diğer kısımları ve yardımcı sistemleri, (bunlar geminin yapısı içindedirler ve gemide bakımları birinci derecede önemlidir)kontrolleri ve bakımlarının yapılmasını kontrol eder..
Klas kuralları bir dizayn kodu niyetiyle kullanılamazlar..
Bir gemi IACS üyesi bir kurulus kurallarına göre dizayn edilmisse ve kurallara uygun olarak
surveyleri tamamlamıssa bir klas kurulusu tarafından kabul edilecektir. Servisteki
gemiler,klaslı olarak devam etmek istiyorlarsa klas kurallarına uymak zorundadırlar, klas
gemilerin bu kurallara uyduklarını kurallarına göre survey yaparak kontrol eder.Eğer herhangi bir eksiklik bulunursa bu geminin klasını etkileyebilir.Bu durumda gemi sahibi ve yoneticisi klas tarafından vakit kaybedilmeden haberdar edilmelidir..
Bir gemi klasını korumak için mevcut klas kurallara uymak zorundadır ve bu klas kurallarına
uyçgunluğu yapılan surveylerle kontrol edilir.
Klas kurulusları oldukça dikkat çekici arastırma bölümlerine sahiptir ve bu bölümler gemilerin emniyetini sağlıyacak gelismelere uygun ,gelismis teknik standartları sağlıyacak sekildedirler.
3
IACS-ULUSLARARASI KLAS KURULUŞLARI BİRLİĞİ
IACS ilk kurulduğunda uluslar arası Load Line konvansiyonunun takibi ve tavsiyeleri için
kurulmustu. Konvansiyon class kurulusları arasında birlikte çalısmayı tavsiye eder,bunun
nedeni freeboarda dayalı kuvvet hesaplamalarında birlikteliği sağlamaktır.
Klaslama
Klasın faaliyet alanı,
Yayınlanan kuralları uygulamak, klaslama,klâs yöntemleri asağıdakileri kapsar;
Yeni yapılacak olan gemi dizaynlarının kurallara uygun olarak yapılıp yapılamadığını
teknik olarak gözden geçirir.
Gemi yapısının tersanede yapımına baslandığında surveyor gemiye gider ve
jenerator, ana makina, yapıda kullanılan çelik ürünlerinin, döküm malzemelerinin
klâs kurallarına uygun olarak kullanıllıp kullanılmadığını denetler.
Yukarıdakilerin uygun oldugundan emin olduktan sonra gemi sahibinin isteği
üzerine klâs sertifikalarını verdiği klas notasyonuna göre yayınlar ve onaylar.
Gemi servise girdikten sonra belirli bir program dahilinde gemi yapı kurallarına
uygun olarak bakımlarının yapıldığına ve mevcut kuralların uygulanmaya devam
edilip edilmediğini kontrol eder. Aynı sartları koruduğunu görünce klasa
devamlılığını sağlar.
Klas kuralları gemide bulunan her bir parçayı veya gemide bulunan çalısan her bir ekipmanın parçasını kapsamaz.Genel olarak yanda belirlenen aktiviteler klasın kapsamına girmeyebilir, dizayn ve üretim süreci; ana makine ve diğer ekipmanların(vinç gibi ) tipini ve gücünü seçmek ve personelin kalitesi veya operasyona katılacak personel sayısını ; form ve yük tasıma kapasitesini ve manevra performansını ;gövde vibrasyonunu,yedek parçalar denizde hayat kurtarma ekipmanları ve bakımı.Bu konular gemiye verilen klas notasyonuna bağlı olarak klasın kapsama alanına girebilir.
Şunu unutmamalıyız ki gemi sahibi geminin bütün kontrolünden sorumludur,buna geminin
bakımı ve operasyonu dâhildir ve klas isteğine bağlıdır.
Etkisizlik gemi sahibine ve diğer ilgililere bağlıdır,iyi duygular ve düsüncelerle idare etmek klas ile yakın çalımsak,herhangi bir hasar veya bozulma gemi klasını etkileyebilir.
Eğer aklınızda küçük bir soru isareti varsa mutlaka klasa danısın veya bilgi verin ve geminizi klas standartlarında tutmak icin survey tarihini belirleyin.
Bir klas surveyoru mutlaka her 12 ayda bir gemiye gitmelidir. Bu süre dolana kadar ne gemiye gitmesi nede gemi yapısını ve makinesini dikkatlice incelemesi mümkündür. Survey büyük kısmıyle tecrübe ve eski örneklerden yola çıkılarak yapılır,genelde geminin en cok stres altında kalan kısımlarına, açıkta kalıp korozyondan etkilenen bölumlerine yorgunluk ve hasar isaretleri görülen kısımlarına bakılır.
Klaslanma, korunması, durdurulması ve geri çekilmesi
Gemi insa halindeyken klas kurulusunun kurallarına uygun olarak yapılıp yapılmadığı takip
edilir ve sonunda surveylerin uygun sekilde tamamlanmasından sonra klaslanma yapılır.
Seferdeki gemilerin (bir klastan diğer bir klasa geçerken özel prosedürler uygulanır.)
Klaslı bir gemi klasını koruyabilmesi için belirli aralıklarla sürekli surveyden geçer. Bu
surveyler klas yenileme (renewal survey/special survey),intermediate survey (ara survey),
annual survey (yıllık survey) ve bottom/docking surveys (geminin dip surveyi/havuz
surveyi)’dir. Bunlara tail shaft survey, boiler survey, machinery survey dâhildir. Ve klasın
koruması için eğer özel klas notasyonu varsa baska surveylerde eklenebilir.
Surveylere mevcut klas kurallarına uygun olarak geminin hull(yapı),makine ,ekipman ve
aygıtlarda buna dahildir.
Geminin klası dendiğinde anlasılması gereken sey geminin uygun kaliteli personelle
donatılmıs bir halde yüklenmesi, çalıstırılması ve bakımı seklinde anlasılmalıdır.
Kuralların ön gördüğü,gelecek surveye kadar geminin uygun sekilde bakılması gemi sahibinin sorumluluğunda olmasıdır. Bu gemi sahibinin veya temsilcilerinin görevidir ve mutlaka klası etkileyen olayların klasa bildirilmesi gerekir.
Geminin kondisyonuna gore eğer klasa uygunluk devam edemiyorsa, klas suspend
(durdurulur),geri çekilir (withdrawn) veya klasın uygun gördüğü baska bir notasyona
çevrilebilir. Gemi klasını geçici veya tamamen kaybedebilir,buna göre içinde bulunulan
duruma gore “suspension” of class ve daha sonrada “withdrawal” klas olabilir. Eğer gemi
surveyleri belirli bir aralıkta tamamlanmazsa veya klaslandığı dizayn dısında çalıstırılırsa klas otomatik olarak suspend (Askıya almak) olur.
Klas Surveyleri
Genel olarak klas surveyleri gözle kontrol yapılması esasına dayanır.ve asağıdakileri kapsar:
• Bütün survey kapsamına giren itemlar,
• Seçilen parçaların detaylı kontrolleri,
• Testlere, ölçumlere ve denemelere eğer uygunsa sahitlik etmek.
Surveyor kendi görüsüne ve klas kuralarına göre herhangi bir korozyon, yapısal bozukluk veya yapısında ,makinede veya ekipmanların birinde hasar belirlerse bu gemi klasını etkiler bu nedenle klasın korunabilmesi için hemen olusan bu recommendations/condition (klas
uygunsuzlugu / yapılması istenen hatalar) icin uygun düzeltici önlemleri aldırmalıdır.
‘Recommendation’ and ‘condition of class’ bir terim olup bu terim IACS grubu içinde surveylerle  ilgili klasın korunabilmesi için belirli bir tarih peryodu içinde tamamlanması istenen özel tamir, önlem ve istekleri belirtir.
6
Her bir klaslanmıs gemi,teslimden sonra belirli bir survey planlamasına tabi olurlar.Bunlar 5
yıllık bir peryodu kapsar ve bu periyod içinde yıllık ve ara surveylerde bulunur ve her 5 yılın
sonunda klas yenileme surveyi gerçeklestirilecektir.Her 5 yıllık survey veya ara survey istekleri geminin yasına uygun olarak arttırılacaktır..
(Klas yenileme) The class renewal surveys/special surveys buna suyun içinde ya da dısında yapısal olarak yapılan surveylerde dahildir. (in-water ve out-of-water)Ana veya esas yardımcı  makinalar, sistemler ve geminin klasta kalması için gerekli ekipmanların kurallara göre kondisyonlarının tatmin edici durumda olması kontrol edilir. Gemi yapısının kontrolu kurallarda belirtildiği gibi klas surveyoru kontrolünde kalınlık ölcümleri alınarak yapılir.
Survey in asıl amacı yapısal su gecirmezliğin etkili bir sekilde devamlılığının kontrolü ve
korozyon, deformasyon, hasar ve yapısal bozukluk görünen alanlarda su geçirmezliğin etkili
bir sekilde devam ettigini belirlemedir. Bu durum geminin yasına, tipine ve geminin kondisyonuna bağlıdır, renewal/special surveyin tamamlanması birkaç haftayı alır.
Intermediate surveyde (genelde iki special survey arasında yapılır )Geminin yapısal olarak klas tarafından belirlenmis kurallara bağlı olarak kondisyonunun tatmin edici durumda olup olmadığına bakılır. Geminin yasına ve tipine bağlı olarak drydock’a girip girmeyeceği
belirlenir. Belki gemi yapısı geminin kondisyon ve yasına bağlı olarak ultrasonic thickness alınarak kontrol edilir.Bu gemiye çıkan surveyorun kontrolünde  yapılır.
Yıllık survey zamanlarında,gemi genel olarak control edilir.Survey gemi yapısının ekipmanının ve makinesinin harici ,genel kontrolünü kapsar ve bazı kanıtlayıcı testler yapılır,bununla geminin kondisyonunnu kurallara uygun olarak korunduğu belirlenır. Belirli tipteki yaslı gemilerde yapının belirli yerleri dahili olarakta control edilir. Geminin yası ,tonajı tipi ve kondisyonuna göre belki yıllık surveyler bir kaç saatte beklide haftanın birkaç gününe kadar tamamlanır.
Gemilerin zorunlu sertifikalandırılması:
Anayapı;
Deniz kanunu birlemis milletler konvasiyonu altındadır,buna gemilerin sicil kayıtlarının ülkelere yapılmasıda dahildır. Bir gemi register olduktan sonra geminin bu bayrak altında ki görevleri birlesmis milletler konvansiyonunun article 94 de belirtilmistir. Bayrak devleti geminin kanuni ve idari olarak kontrolünü ve etkili bir sekilde geminin denizde emniyeti sağlamalıdır.
Uluslararası Konvansiyonlar gemilerin bir limandan dığerine giderken veya geçerken
uygulanacak, çevre ve denizde güvenlikle ilgili standart kurallar koyma üzerinde
anlasmıslardır. Bu standartlar genel olarak zorunlu(statutory)istekler olarak belirtilirler ve
3 bölümde incelenirler.
1) Gemi dizaynının ve onun yapısının su geçirmezliği – Load Line ve İntact and Damage
stability (yaralı stabilite ve hasar), esas yürütme sistemleri, dümen sistemleri vs.
2) Kazaları önleme buna seyir yardımcıları, kirlenme, yangın önleme dahildir.
3) Kazalardan sonra (yangın, su basması)ki bir durum buna yüklerin önleme ve kaçmada
dahildir.Bunlardan bazıları veya hepsi belirli klas kurulusu kurallarına uygun olarak yeniden
yapılandırılabilirler.
SOLAS Ch II-1 Reg 3-1 diğer SOLAS kuralları gemilerin dizayn edilmesi, insa edilmesi,
mekanik ve elektrik istekleri gemi bayrak devletlerinin tanıdığı yetkili klas kurulusların
kuralarına uygun olarak solas kural XI /1’de belirtildiği üzere yapılacak ve korunacaktır veya
bayrak devletince uygulanan ulusal standartlarla veya buna esit standartlarla emniyet
seviyesi sağlanacaktır.
7
Klas survey sonuçları zorunlu isteklere uygunluğun belgelenmesi anlamına gelir,bunlar load
line veya safety construction (hull, machinery, boilers, electrical equipment, etc.), Eğer klas
kurulusunun bayrak devleti adına hareket etme yetkisi varsa bu surveyler bayrak devleti adına klas tarafından yapılır.
Ne zaman bir gemi klası durdurulur veya geri çekilirse IACS üyesi bunu bayrak devletine
bildirmek zorundadır. Ve kendi sayfasında bu durumu yayınlamak zorundadır. Bunun
sonucunda da bayrak devletine ait emniyet ve insa sertifikaları geçersiz duruma düserler.
Tanınmıs Organizasyonlar
SOLAS ve diğer uluslararası konvansiyonlar,bayrak devletlerine belilrlenmis klas kuruluslarına gemileri survey yapma yetkisi vermelerini sağlamıslardır. Bu organizasyonların gerektiğinde tamir yaptırma ve gerekli düzeltici faliyetleri aldırma yetkisi hatta sertifikaların geri çekilmesi  veya gerekli düzeltici faliyetleri yapmazsa mevcut sertifikaların geçerliligini yitirmesi söz konusu olabilir.(SOLAS Chapter I, Reg 6).
IMO Resolution A 739(18) da yetkili kurulusların minimum standardlarını belirlemislerdir. Esas olarak organizasyonlar teknik yeterliliklerini ve etik davranıs prensipleri ile  önetildiklerini belirtmelidirler. Klas kurulusları bayrak devleti tarafından kabul edilmis
bağımsız kuruluslarca, kalite standartlarına göre sertifikalandırılırlar.
IMO Resolution A.789(19)’la birlikte, klas kuruluslarının yapacakları survey özelliklerini ve
sertifikasyon islevini sunar.Bu resolutionlar klas kuruluslarının bayrak devleti isteklerini tatmin edici bir sekilde yerine getirebilmesi için anayapı ve kreterya sağlarlar. IACS üyeleri bu kreteryaları SOLAS resolutionlar A.739(18) and A.789(19) içinde bulabilirler.
Klas kurulusları bayrak devleti adına yetkilerini uygun sekilde kullanmadan sorumludurlar.
Gemi kontrol ve survey prensipleri bütün klas kuruluslarında hemen hemen aynıdır. Bu
kontrollerin ve surveylerin kapsamı emniyet ve kirliliktir ve hükümetlerin imzaladığı uluslar arası konvansiyonlara dayanır,bunun kontrolü ve yerine getirilme sorumluluğu ekstra talimatlar yayınlanması bayrak devletine düser.
Zorunlu regulasyonlar klas kuruluslarının ana yapısını olusturular. Klas kuruluslarının kuralları zorunlu yasaların ana parçalarını olusturur. Güzel bir yaklasım olarak gemi yapısının emniyetini kapsar diyebiliriz.
Bunun karlı kısmı tek bir kurulusun zorunlu ve klas kurallarının uygunluğunun kontrol
edebilmesidir.Ders olarak almamız gereken ,diğer endustrilerde de yapılan kontrol ve
surveylerde de bir kaç kurulusun ayrı ayrı kullanılabilmesi mümkün olmasına rağmen
istenmeyen dısardan karısmaları azaltmak ve sistemdeki bozulmaları engellemek için
minimum sayıda kurulus kullanılmaya çalısılır.
Bu olay IACS kurulusları arasında bir politikadır. Bir klas kurulusu bir geminin klası değilse
baska klasın klasladığı gemiye zorunluda olsa karısmazlar,bu ISM ve ISPS
sertifikalandırmalarında büyük bir muafiyete sahiptir. Çünkü bu sertifikalandırımalar filo
bazında yapılırlar ve bir filoda bir kaç klas bulunabilir.
Bir çok nedenden dolayı klas değistirilebilir,her ne kadar kurulan sistemlerde gemi klası veya bayrak devleti ISM/ISPS ile ilgili konularda sistemin uygun sekilde yürümediğinden ciddi sekilde bir tereddütü varsa gemi sahibini haberdar etsede IACS prosedurleriyle diğer bir klasta haberdar edilebilir. (IACS Procedural Requirement 17 - Routine and Ad Hoc Reporting by Surveyors of Evidence of Possible Safety Management System  (Failures). Buna benzer yaklasım ISPS sertifikasyonunda da vardır.
Kurallar da ve Regulasyonlarda ki Gelismeler:
Tarihi Gelismeler;
Klas kuralları uzun ugraslardan,arastırmalardan ve servis tecrübesinden sonra yıllar boyunca gelisti.Bunun yanında IACS üyeleri kendi kurallarını birbirlerine göndererek belirli
birlesmis/birlestirilmis istekler üzerinde anlasmaya vararak uygulamaya basladılar.
Yukarıda belirtildiği gibi zorunlu istekler IMO tarafından gelistirildi ve IACS tarafından
birlestirilmis açıklamalar/yorumlar olarak kurallarına adapte edildi.
Gelecekteki Gelismeler
Mutlaka kuralların ve regulasyonların gelismeleri ve ana yapıyı olusturmaları için açık bir yol
vardır.Bu olayları önceden görmek ki IMO üst seviyede amaçlar ve bunlara bağlı olarak çevreyi korumak ve denizde emniyeti sağlamakla ilgili risk seviyeleri belirler ve klas kurallarını buna bağlı olarak kendi alanları içinde yasalastırarak amacına ulasır.
Mevcut klas kuralları yapılandırılır.Amaç ; kuralları kendi içlerinde olusturmatır ve her zaman seffaf değildir..
Amaç yeni klas kuralları ve transparan regulasyonları gelistirmektir.Ilk dikkat çeken yer ana
yapıdır,zorunlu ulusal & uluslararası klas ve endustri kurallarının ilk etapta büyük değisiklik -leri su andaki kompleks sistemin düzeltilmesi üzerinedir.
Konulacak olan ana prensipler açık,uygulanabilir ve gerçek amaçlara uygun sekilde olmalıdır ve bütün yasamı boyunca operasyonel,emniyet ve çevre dostu gemilerin yapılmasıdır.Bu amaç standard yaklasımlara
dayanır, amaç standard yaklasımlarla düzenlenmis ,uygunluk kültürü ile hükmedici
kurallarla yöneterek ve fonksiyonel riskleri belirleyerek,fikir alısverisi kültürüne dayalı bir
ana yapı içinde ilerlemek amacına dayalı olacaktır. Amaç verilen emredici çözümlerden
uzaklasarak esit seviyede emniyet sağlamak amacıyla alternative dizaynlar yaratmayı
basarma ve denizcilik sektörüne yenilikler sunmaktır.
Bulk carrier ve tankerler için yapısal genel kurallar Kasım 2005 de koyulmus ve uygulanmaya 01 Nisan 2006’da baslanmıstır.Bu proje en büyük ve pahalı proje olup IACS tarafından denizcilik sektörünün büyümesi ve gelistirilmesi ile ilgili en büyük atılan adımdır.Kurallar IACS web sitesinden yüklenebilir..
IACS Resolutions (önergeler)
Genel
Genel kuralların projeleri yanında, IACS teknik önergeler ve/veya biçimsel konular özel
çalısma grupları tarafından gelistirillirler.
Unified Requirements (Birlestirilmis Istekler)
Unified Requirements (UR) Birlestirilmis istekler direkt olarak klas kuruluslarının isteklerini,
kurallarını ve pratik uygulamalarını kapsar.Genel düsünce klas kuruluslarının kuralların ve
genel uygulamalarının yapılandırılmasıdır.
Konu her bir uye klas kurulusu bünyesinde incelenir, IACS onayından geçtikten sonra UR ler klas kurulusu kurallarıyla bir yıl boyunca uyum saglamayabilir. Yürülükte olan bir UR için klas kurulusu eğer gemi tipine uygun değilse kurala uyma zorunluluğu yoktur.
UR ler koyulan minimum istekleri belirtir. Ve her klas kurulusu daha fazla sıkılıkta uygulama
yapma yetkisine sahiptir.
Unified Interpretations (Birlestirilmis Yorumlamalar)
Unified Interpretations (UI) , IMO konvansiyonları ve tavsiyelerinin nasıl uygulanacağını
belirten isteklerdir. Bunlar Konvansiyon kurallarının veya IMO isteklerinin herkesce aynı
sekilde uygulanmasını sağlarlar. Bu konuda ki konvansiyon içindeki IMO sirkuleri bayrak
devletini tatmin etmekten uzak kalır veya daha uygun ifade seçilir.
Interpretationlar bütün bayrak devletlerine kendilerine sunulanlardan uygun olanlara ile birlikte sirkule edilirler.
Interpretations klas kuruluslarınca ve geminin kayıtlı olduğu bayrak devletinin yetki verdiği
kuruluslarca uygulanırlar. (eğer bayrak devletinin aksi bir uygulama istegi yoksa.)
Recommendations (Tavsiyeler)
Recommendationlar (Rec) bir tür önerge olup klaslar için gerekli seyler degildir. Sadece
endustri için yararlı tavsiyelerdir.
Procedural Requirements (Biçimsel İstekler)
Procedural Requirements (PR) IACS üyeleri tarafından zorunlu olarak takip edilmesi
gerekli biçimsel önergelerdir.





Ek 1 – Klasların lisanı ve surveyler
Klas Notasyonları
Klas notasyonları belirli kuralları ve gemimizin bu uygunlukları karsıladıklarını belirtir.Bu klas kurulusuna bağlı olarak değisebilir.Klas notasyonları geminin tipine,servis, seyir veya diğer kriteryalara gemi sahibi / yapımcısının isteğine bağlı olarak değisir..
Klas notasyonları geminin klas sertifikası üzerinde gemi klasa kayıt yapılırken yazılır.
Bu notasyonlar genel olarak su kombinasyonlarda kullanılır.
Ana klas sembolu (main class symbol)
Yapım markaları (construction marks)
Gelecekte kullanacağı uygulanabilir
Servis notasyonları (service notations with additional service features, as applicable)
Seyir notasyonları (Navigation notations)
Coğrafi notasyonalrı (geographic notations)
Ek klas notasyonları (additional class notations)
Klas Sembolu (Class Symbol)
Ana klas sembolu geminin yapım sırasında ne kadar ve hangi özel kural isteklerine
uygunluğunu gösterir.
Yapım Markası (Construction Mark)
Yapım markası verildiğinde geminin hangi ana ekipmanlarının veya düzenlemeleri ile ilk klas baslangıç surveyinde surveyden geçeceği prosedürler belirlenir,.
Servis Notasyonları (Service notations)
Servis notasyonları, verildiginde bu notasyon geminin belirlenen tipi ve servisi ile ilgili olur.
Bir gemi birkaç değisik servis notasyonuna sahip olabilir.Her bir servis notasyonu ile ilgili
olarak özel kurallar uygulanabilir ve gemi bu servis notasyonuları prosedur ve kurallarına
uygun olur.
Seyir ve operasyon bolgeleri (Navigation and Operating area Notations)
Seyir Notasyonları (Navigation notations)
Bazı klas kurulusları seyir alanlarını belirlemislerdir.(mesela açık deniz,yakın sefer veya sığ
sular) veya çevresel sartlara göre gemi tipi ve yapısını belirlerler.
Kısıtlı bir seyir notasyonu belki gemi ebatlarında küçültmeyi veya özel düzenlemeler
yapılmasını saglıyacaktır.
Klas tarafından bir seyir notasyonu verilmesi geminin ulusal sularda çalısması veya belirli
alanda veya bir seyir bölgesinde çalısıyor olması gemi sahibinin bayrak devleti tarafından
ortaya konulan, uygulanan uluslararası kurallardan muaf tutulacağı anlamına gelmemektedir.
12
Operasyon veya Servis Bölgesi Notasyonları (Operating or service area notations)
Operasyon bölgesi notasyonu belirlenmis bir servis alanı için verilir (Mesela redgers, crane
pontoons, port tugs) bu tür gemiler verilen klas notasyonuna göre çalıstırılırlar.
Ek Klas Notasyonları
Bir ek klas notasyonu gemi sahibi tarafından talep edilip ,verildiğinde bu özel ekipmanları ve
özel düzenlemeleri kapsayabilir.
Klasın verilmesi, korunması, durdurulması ve klasın çekilmesi,
Klaslanma
Bir gemi gerekli surveyleri klas kurulusu kurallarına göre uygun sekilde tamamladıktan ve
uygunluğu kontrol edildikten sonra klas verilir.
Bu klas verilmesi asağıdaki durumlarda olabilir ;
• Yeni insa tamamlandıktan sonra ve surveylerin uygun sekilde tamamlanması
sonucunda,
• Mevcut gemilerin IACS proçsedürüne göre klaslar arasında transferinden sonra,
• Klassız veya IACS üyesı olmayan bir kurulustan geçerken surveylerin uygun sekilde
tamamlanmasından sonra,
Klasın korunması
Klaslanmıs bir geminin klasını koruyabilmesi için uygun surveylerden geçmesi gerekir. Bu
surveylere klas yenileme surveyi yada special survey de denir,Bu surveylere ara survey
(intermediate),yıllık( annual) ve dip yada havuz survey,( bottom/docking surveys) (bu
surveyler gemının yasına uygun olarak havuzda yada su içinde dalgıçla yapılabilir)(in-water
survey) gemi bünyesi control edilmis olur.Tailshaft surveyi, boiler(kazan) surveyi, makine
surveyi (machinery surveys) ve özel klas notasyonu varsa bunun korunması için yapılması
gerekli surveyler.Bu tür surveyler asağıdaki kondisyonlarda ve aralıklarla yapılır.
Bu surveyler uygun kurallara göre yapılarak gemi teknesinin,makinesinin, ekipman ve donanımlarının klas kurallarına uygun olduğunu belirler.Surveyler arasındaki zamanda geminin bakımından ve kurallara uygunluğunun takibi ve tamamlanması
gemi sahibinin görev ve sorumluluğundadır.
Survey kapsamının uzatılması geminin ve ekipmanının kondisyonuna bağlıdır.Eğer surveyor gemi ve ekipmanın kondisyonu hakkında süpheye düserse uygun klas kurallarına göre gemi klasını etkileyen herhangi bir hasar veya arıza varsa klas gemi sahibine hemen haber verir ve gerekli görürse tekrar bir inceleme veya test yapabilir.
Klasın Durdurulması (Suspension of class)
Klas belki asagıdaki sartlarda durdurulabilir.
• Gemi kurallara göre isletilmiyorsa,
• Bir gemi belirlenmis freeboard’dan daha az freeboardla sefere çıkarsa
• Klası etkileyecek arıza ve hasar bulunmasından sonra gemi sahibi klası gemiye
davet etmezse,
• Klası çağırmadan yapılan tamir,değisimler veya yapısal değisiklikler.
Bunun yanında klas asağıdakilere bağlı olarak otomatik olarak durdurulur.
• Yıllık veya ara survey survey penceresine uygun olarak tamamlanmazsa.
Klasın durdurulması yukardakilere bağlı olarak durdurulur ve zamanı geçmis surveyler yeniden klas kurulusu tarafından uygun sekilde tamamlanarak devam eder.
Bunun yanında asağıdakilere bağlı olarak klas kurulusu alacağı bir kararla klası durdurabılır,
• Bir recommendation/ veya klas kondisyonu varsa ve bu verilen zaman diliminde
tamamlanmamıssa . (Bu recommendation’nun veya klas kondisyonu’nun klasla
anlasarak belirli bir tarihe kadar ertelenmesi hariç )
• Bir veya daha fazla survey zamanında tamamlanmamıssa veya klas kurulusu
herhangi bir uzatma vermemisse,
• Rapor edilen arıza veya hasarın durmuna göre klas geçici olarak tamirat sonuna
kadar geçici olarak geminin klasını durdurabilir.
Bir surveyin özel isteklere göre gemi sahibi gereklilikleri yerine getirmezse,
Bütün klas durdurulması olaylarında görüldüğü gibi eğer kusur giderilmezse
veya klasın durdurulmasına neden olay ortadan kaldırılmazsa,klas durdurulur
veya geri çekilir..
Klas prosedürüne uygun olarak klas durdurulması belki otomatik olarak sartlara bağlı olarak
yapılmayabilir.Bu klasın düsüncesine ve olustuğu tarihe bağlı olarak değisebilir.Çünkü klas bu olayları takip edemeyebilir.(survey tarihleri kayıt edilir ama devamlı takip edilemiyebilir.) veya karar henüz alınmamıs olabilir,bu periyotda klasın korunması kararı klas tarafından verilmez.
Klasın geri cekilmesi (Withdrawal of class)
Klas asağıdaki sartlara bağlı olarak gemi klasını geri çekebilir.
• Gemi sahibi istegi uzerine,
• Gemi klası 6 aydan fazla durdurulursa,
• Gemi tamamen (total loss) veya kısmen yok olursa/hasarlanırsa (constructive total
loss ) ve gemi sahibi kısmi hasarları yapmak ve yeniden klaslanmasını istemezse
• Gemi kayıp(lost) olarak nitelenirse
• Gemi gemi sahibi tarafından ticaretten alınırsa
Klasın geri çekilmesi,karsılasılan olaya bağlı olarak klasın çekildiği kararının alındığı
tarihle baslar.
14
Klasın geri çekilmesi veya durudurlması ihbarı,
Klası geri çekilirse ve ya durdurulursa klas aynı zaman da :
• Bayrak devletine,gemi sahibine ve isterse sigortacıya haber verir.
• Sicilden iptal eder
• Equasis, SIReNaC,vs gibi gemileri takip eden kuruluslara bilgi geçer.
Surveyler – Sertifikalandırma ve Istekleri hakkında kısa bilgiler
Klas Surveyleri ile Ilgili Tanımlar ve Prosedürler
Klas sertifikasının periyodu
Klas peryodu ilk klaslama tarihinden veya son klasın yenileme surveyi (renewal/special survey) yapılması tarihiyle baslar ve bir sonraki yenileme survey tarihine kadar geçerliliğini korur.
Anniversary Date (Yıllık Survey Tarihi)
Bu deyim klas sertifikasının gün/ay olarak verilen sertifika bitis tarihine denk düsen
tarihidir.
Survey Tarih Penceresi (Survey Time Window)
Survey zaman pencere tarihi yıllık ve ara surveylerin yapılacağı sabit periyotdur.
Surveylerin Zaman Asım Tarihi (Overdue Surveys)
Her bir peryodik surveyin kurallara göre belirlenmis bir tarihe kadar bitmesi gerekliliği vardır.
Bu belirlenmis tarihe kadar surveyler tamamlanamazsa otomatik olarak survey zamanı asılmıs olur. Mesela: Anniversary date: 15th April (nisansa) Yıllık surveyin yapılabileceği ve geçerli olacağı tarih aralığı 16th January (Ocak) 15th July (temmuz) arasında yapılmalıdır. Eğer 15 temmuz tarihine kadar tamamlanmaz ve bu tarihi geçerse survey tarihi zaman asımına geçer ve overdue olur ve otomatik olarak klas durdurulur (suspend)
Klas Tavsiyeleri ve Kondisyonları (Recommendations/Conditions of Class)
‘Recommendation’ and ‘Condition of Class’ IACS’a bağlı klas kuruluslar tarafından değisik
terimler olarak kullanılsalarda yazdıklarında aynı anlama gelirler.Bu ifadeler konulduğunda
verilen tarihin sonuna kadar tamamlanmaları gerekir eğer tamamlanmazlarsa klası etkilerler.
Memoranda (Not)
Gemi sahibine ve surveyore yardımcı olacak diğer bir açıklamada memoranda
(notlar)ifadesidir.Mesela bir material ile ilgili not veya hızla ilgili bir kısıtlama veya diğer bir
yapısal not bu ifade altında yer alır.Bunun anlamı klası etkilemeyecek yapısal sapmalar veya kondisyonlardır.(Mesela geminin dısındaki hafif eğiklikler.Bu tür eğiklikler gemi yapısını ve yapısal kuvvetini etkilemez,küçük geminin operasyonel ve makine ile ilgili operasyonel etkisi olmayan hasarlar).
15
Bunun yanında memoranda tekrarlanması gerekli survey isteklerinide kapsar.Mesela yıllık
surveye girilmesi gerekli kapalı alanlar / tanklar veya uygulanması gerekli tadilat
(retrofit:donanımları iyilestirmek(yenileriyle değistirmek) uygulamaları.Bunların olmaması:bu
notlar geminin klasını etkileyecek uygulamalardır.
Bu tür uygulamaları gemiler icin yayınlanan ship status’lerde görebiliriz.

Peryodik Surveyler, Survey Aralıkları ve Kapsamı (Periodical surveys, periodicity and
scope):
Klas yenileme surveyi (Class renewal survey / Special survey);
Klas yenileme surveyleri 5 yıllık aralıklarla yapılır.Çok özel hallerde klas bunu üç (3) ay
uzatabilir.Bu konularda bayrak devleti uygulamalarıda önemlidir. Bu uzatmadan sonra bir
sonraki klas yenileme tarihi uzatma yapılmıs bile olsa uzatma yapılmamıs gibi bir önceki
tarihten baslar.
Klas yenileme surveyine 4.yılda baslanarak 5.yılda tamamlama da yapılabilir.
Klas yenileme surveyine gemi yapısının,ana ve yardımcı makineler,esas sistemleri ve
ekipmanların detaylı olarak kontrolü girer ve bunlar kurallara göre tatmin edici düzeyde
olmalıdırlar.Atanan surveyor denetiminde geminin su geçirme bütünlüğünü kontrol
etmek,sağlamak ve fiziksel erimenin (substantial corrison),dikkat çekici deformasyon-ların,kırıkların ve diğer yapısal bozulmaların tespit edilmesidir.
Yıllık surveyler (Annual survey)
Yıllık surveyler, yıllık survey tarihinin (anniversary date) üç ay öncesinden baslıyarak üç ay
sonrasına kadar devam eden tarih aralığında yapılmalıdırlar.
Bu survey zamanında gemi genel olarak kontrol edilir.Surveye gemi gövdesinin, ekipman
ve gemi makinesinin kontrolü ve bazı mümkün olduğunca pratik testler yapılarak, geminin
geri kalan kısmının kurallara uygun olduğuna tanıklık yapılmasıdır.
Ara survey (Intermediate survey)
Bir ara survey ikinci yılın yıllık survey tarihinin(aniversery date) üç ay öncesinden baslıyarak
üçüncü yılın sonrasında ki üç ayın sonrasına kadar tamamlanabilir.Ara surveylerde kurallarda belirtilmis kontroller ve denetlemelerle gemi yapısının tatmin edici kondisyonda  oldugunu kontrol ederiz. Bu durum geminin tipi ve yasına göre değisiklikler österebilir,Gemi yapısı control edilirken destek olarakta kurallarda belirtilen yerlerden veya surveyorün görüsüne göre uygun yerlerden kalınlık ölçümleri alınır.
16.
Dip surveyi (Bottom / Docking survey)
Bir dip surveyinde geminin dıs yapısı ve buna bağlı itemlar kontrol edilir.
Bu kontroller belki havuzda dry dock (slipway) belkide suda (afloat)yapılabilir.Bu belki bir önceki surveyine ve duruma bağlı olarak değisebilir. Geminin yüzer halde veya havuzda survey yapılma durumu geminin yası ve tipine bağlı olarak geçmis durumuna göre değise- bilir.Gemi yapısı dısında ve bununla ilgili olarak 5 yılda iki havuz surveyi yapılır.Havuz surveyleri arasında ki zaman aralığı en fazla 36 ay olabilir.Mutlaka havuz surveylerinden bir tanesi klas yenileme surveyi ile birlikte yapılmalıdır.Eğer gemi Enhanced Survey Programm  (ESP) dahilse ve 15 yasın üzerindeyse ara surveydeki docking survey mutlaka drydokta yapılmalıdır.
Pervane Şaftı Surveyi (Tailshaft Survey)
Bir saft surveyi pervane saftının ,içindeki yağın,yağlı kısımdaki kondisyonu,kıç ana
yatakları ve yağ sızdırmazlık durumunu kapsar.
Şaft tiplerine göre zaman aralıkları ve survey durumları değisebilir.Bunlar ;
• Complete survey
• Modified survey
• Partial survey
Pervane Şaftı Komple Surveyi (Tailshaft Complete Survey)
Pervane surveyi saftın ve dizayn yapısının tamamının kontroluünü kapsıyor.Complete anlamı saftın tamamen çekilerek incelenmesi veya buna esit bir survey anlamına gelir.
Pervane Şaftı Modifiye Surveyi (Tailshaft Modified Survey)
Bir pervane saftı modifiye surveyi özel isteklere bağlı olarak 5 yıllık survey alternatifi olarak da kabul edilebilir.Bu saftın düzeneklerine bağlı olarak değisebilir.
Kısmı Survey (Partial survey)
Bir kısmı surveyle 5 yıllık komple surveyin 2.5 yıl ertelenmesine yararı olur.
Kazan Surveyi (Boiler surveys)
Kazanlar ve termal yağ ısıtıcılarının 5 yıllık periyotta iki kez survey yapılması gerekli.
Normal olarak bu period 2.5 yılda birdir. Buhar kazanları (steam boiler), superheaters and economizer (baca kazanları) iç ve dıs olarak control edilirler.Bunun için kazanın suyu drain edilir ve uygun olarak su –buhar ve ates tarafı kontrol edilir.Eğer gerekli görülürse dıs yuzeyler,kaplama ve izalosyonlar da sökülerek kontrolden geçer.
17
Iç survey tamamlandıktan sonra kazan buhar basıncı altında ve yanarken kontrol edilir ve
emnıyetle ilgili bölümleri basınç altında ve çalısma sartlarında teste tabi tutulurlar.
Emniyet valflerina basınç ayarı yapılır ve kontrol edilirler.Yardımcı kazanlar için eğer limanda basınç artırılamıyorsa chf engineer denizde basıncı artırır ve valflerin ayarını yapar,valfleri attırarak jurnale kayıt eder.Eğer istenmisse klasa bilgi verir.
Peryodik Olmayan Surveyler (Non-Periodical Surveys)
Bu tür surveyler asağıdaki sartlarda yapılırlar :
• Klas dökümanlarının güncellenmesi gerekirse (mesela gemi sahibi değisirse)( change
of owner), gemi ismi değisirse (change of ship’s name ),bayrak değisikliği olursa
(change of flag);
• Bir hasar veya hasardan süpheleniliyorsa,tamir veya yenileme islerinde, yapısal
değisiklikler(alterations) veya gemi tipi değisikliklerinde(conversion), klasla ilgili bir
recommendations/condition varsa bunların ertelenmesinde;
• Port State kontrollerinde
Bir hasar olayında geminin klası etkilenebilir,bu nedenle vakit kaybetmeden hemen klasa haber vermeliyiz. Hasarın tespiti ve nasıl tamir edileceği ile ilgili düzenlemelerin yapılması için hemen bir surveyor atanmasını istemeliyiz.
Herhangi bir hasar müsade edilen asınma limitlerinin üstüne çıkılması ile ilgili İse (bükülme kopma,oyulma veya çatlama)veya bir çok erimis bölge erime limitlerinin üstünde ise veya surveyorun görüsüne göre gemi yapısı ve su geçirmezliği bundan etkilenecekse bu
bölgeler hemen çıkarılarak tamir edilirler veya edilmesi için klas kondisyonu konulur. Diğer bir deyisle hasarlar, kısmi veya geçici tamirler surveyorun kabul edebileceği uygun bir zaman limiti tamir peryodunu kapsar.Bunlar klas kondisyonu/tavsiyesi olarak ship klas statuste görünürler (recommendation/condition of class) ve belirli süre içinde bunlar surveyor çağrılarak kapatılmazsa gemi klasını etkilerler.
Klas Sertifikası (Class Certificate)
Klas Sertifikasının Verilmesi (Issue of the Certificate of Classification)
Bir klas sertifikası gemiye verilen notasyonu belirtir.Üzerinde mutlaka bitis tarihi belirtilir her
klaslanan gemi için verilir.Bu sertifikaya ek olarak bir ek verilir,bu ekte sertifikayı nasıl
kullanacağınız ile ilgili bilgilerle birlikte klas survey tarihleri ve acil mudahale edilmesi gerekli
düzensizlikler belirtilir mesela (overdue recommendations, etc.).Bir interim / provisional klas sertifikası surveyorun geminin klasının onaylamasından sonra gecçici olarak verilen sertifikadır.
Klas Sertifikasının Geçerlilik Tarihi (Validity of the Certificate of Classification)
Bir klas sertifiikası klas tarafından aksi belirtilmedikçe, herhangi bir klasın durdurulması ve
çekilmesi olmadığı sürece,uygun sekilde onaylandıktan sonra son geçerlilik süresine kadar
geçerlidir.
Klas Sertifikasının Onaylanması (Endorsement of Certificate of Classification)
Ne zaman yıllık veya ara survey uygun sekilde tamamlanırsa klas sertifikası;
Peryodik surveyden sonra onaylanır;
Herhangi bir survey yapıldıktan sonra klas kurulusuna bağlı olarak klas sertifikasının
ekine gerekli girdiler yapılır (recommendations/conditions of class) ve onaylanır.
Zorunlu Surveyler ile Ilgili Tanımlar ve Prosedurler (Definitions and Procedures Related to Statutory Surveys) Genel;
Uluslararası kurallar, bir baslangıç surveyinden sonra servise koyulduktan ve ilk sertifikayı
aldıktan sonra geminin ve sertifikanın tipine verilis amacına göre bu yenilemeler bir,iki veya 5 yıllık aralıklarla olur.Bunun yanında bu sertifikalar bir yıldan fazla süreli olabilir.Eğer bir yıldan fazla süreye sahipseler yıllık kapsamda survey yapılması gerekir.Harmonize system
sertifikalandırmada (HSSC) ki bir çok bayrak devleti IMO resolutions A.746(18) and A.882(21), resulationları altında SOLAS a koyarak bunu uygulamaktadır.(yolcu gemileri hariç olabilir.), MARPOL ve Load Line konvansiyonları 5 yıllık survey ler peryodunda yerine getirilmeye baslandı.Buna bağlı olarak safety equipment surveyleride, HSSC survyelerinde kullanılan intermediate yerine ‘periodical’ ve radio surveylerinde yıllık yerine ‘periodical’ terimleri kullanılmaya baslandı.Kısa sertifikalarda ise bu terimler yenileme olarak kullanılmaya baslandı.. Survey kapsamı genel olarak yukarıda belirtilen klas surveyleri ile birlikte yapılacak. Surveyin kapsamı mutlaka yapısal,ekipmanı vs 100% kapsayacak diye bir zorunluluğu olmadığı gibi bunun IMO da belirtilen geminin yasına ve
tipine baglı olarak artabileceğini bilmeliyiz.Bu kontrollerin mümkün olduğunca kapsamlı ve
gemi yapısının,ana ve yardımcı makinelerin ve gemi ekipmanlarının niyet edilen amaca göre yeterli kondisyonda ve servise uygun olduğunu ve istekleri karsıladığını tespit edecek sekilde olacağını bilmeliyiz. Bayrak devletinin ve kuralların gerekliliği olan zorunlu surveylerin arasında geminin her zaman denize çıkabileceği,buna uygun olduğu, nsan,gemi ve çevre için bir tehlike olusturmayacağını,bu konuda ki tüm bakımların ve geminin denize uygun olacağının gemi sahibinin sorumluluğunda olduğunun bilinmesi gerekir.
19
Baslangıç Surveyi (Initial Survey)
Bir initial survey geminin niyet edilen servise,yapısal,dizayn,makine ve ekipman olarak
mevcut kurallara uygunluğunun belirlenmesi için yapılır.
Yenileme Surveyi (Renewal Survey)
Bir yenileme surveyi , gemi yapısının,makine ve/veya ekipmanının mümkün olduğunca mevcut kural ve isteklere ugunluğunun kontrolü için yapılır.Gemi üstünde yapılacak olan modifikasyon ların mevcut kurallara uygun olup olmadığının kontrolü için gemi sahibi klasa basvurmalıdır.
Yıllık Surveyler (Annual Survey)
Bir yıllık survey geminin yapısının ve ekipmanlarının genel olarak kontrolünün yapılarak
mevcut durumlarının dizayn amacına ve kurallara uygunluğunu koruduğunu görmek için
yapılır.
Ara Survey (Intermediate Survey)
Bir ara survey,geminin niyet edilen servis icin sertifikasına bağlı olarak belirlenmis itemların
yeterli kodisyonda ve uygun olduğunun belirlenmesi için yapılan bir surveydir.Sertifikanın
kapsamına ve gemi yasına bağlı olarak yıllık veya yenileme surveyi kapsamında olabilir..
Peryodik Survey (Periodical Survey)
Peryodik survey genel olarak yenileme surveyinin yerini almıstır,genelde eskiden sertifikalar 1 veya 2 yıllık olarak yayınlanırdı.Her ne kadar bir Load Line sertifikası harmonize
sertifikalandırmayı uygulamayan bir klas kurulusu tarafından veya bayrak devleti tarafından
yayınlanmıs olsada,bu durumda bes yıllık yenilemeler peryodik survey olarak tanımlanabilir.
Otorizasyon (Authorisation)
Zorunlu sertifikalar Bayrak devletinin yayınladığı kosullara göre klas kurulusu tarafından
yayımlanırlar veya duruma göre çesitli yerlere otorite verilebilir veya sertifikalar var olan klas
kurulusları ile yetkili idarecelerce verilebilir. Özel yetkiler için yetkili idarelerle temasa
geçilmelidir.
Yayınlama, Onaylama ve Geri Çekme (Issue, Endorsement and Withdrawal)
Bir sertifika uygun surveylerden geçildikten sonra yayımlanır veya onaylanır.Bir sertifika kısa bir süre içinde yayımlanabilir,tamamlanacak olan küçük arızalar listesi eklenerek gemi
sertifikasının yayınlanmaması engellenebilir. Bir çok regulasyona göre bayrak devletleri klasa geri cekilme veya gerekli düzeltici önlemlerin alınmaması nedeniyle sertifikanın geçersiz olma yetkisini vermistir.
20
Ek 2
IACS üyeleri:

Members
ABS American Bureau of Shipping
BV Bureau Veritas
CCS China Classification Society
DNV Det Norske Veritas
GL Germanischer Lloyd
KR Korean Register of Shipping
LR Lloyd's Register
NK Nippon Kaiji Kyokai (ClassNK)
RINA Registro Italiano Navale
RS Russian Maritime Register of Shipping

Associate
IRS Indian Register of Shipping
Klas kuruluşları, denizcilik sektöründe denetim ve gözetim yapan bağımsız kuruluşlardır. Bu kuruluşlar kısaca klas ya da loyd olarak da bilinirler.Geminin inşa sürecinde belirli kurallara göre uygunluğu klaslar tarafından denetlenir. Bu denetimleri yapan kişilere sörveyör adı verilir.Klasların denetimine esas olan kurallar uluslararası ve ulusal kurallardır. Bu temel kurallar teknik olarak uygunluk ve dayanıklılık, çevre kirliliği, emniyet, sağlık ilgili konulardadır.
Klas Kuruluşlarının Referans Aldığı Kurumlar ve Kurallar  IACS (International Association of Classification Societies - Uluslararsı Klas Kuruluşları Birliği)
  • IMO (International Maritime Organization - Uluslararası Denizcilik Örgütü)
  • MARPOL
  • SOLAS (International Convention for the Safety of Life at Sea)
  • Load Line
  • Bayrak Devleti Mevzuatı

Klasa Giriş Prosedürü
·         Mevcut bir geminin klasa girişi için, Türk Loydu’na Mevcut Gemi Klaslama Başvuru Formu ile başvurulur. Form eksiksiz olarak doldurulmalı, geminin mevcut sertifikaları, survey durumu (survey status) bilgileri forma eklenmelidir. Başvuru formu ve ekindeki ilgili dökümanlar, elden, faks ya da e.posta yolu ile Türk Loydu Merkez Ofisine iletilir.
·         Formların doldurulması sırasında eksik ve yanlışlar nedeniyle ortaya çıkabilecek sorun ve gecikmelerin önlenebilmesi açısından gerek görüldüğünde, Türk Loydu klas işaretlerine başvurulabilir ya da Türk Loydu ile temas kurulabilir. Türk Loydu Klaslama ve Sörveyler kitabı da konuya ilişkin daha ayrıntılı bilgilere ulaşmak için kullanılabilir.
·         Klasa giriş işlemlerinin başlatılabilmesi ve Türk Loydu isteklerinin belirlenebilmesi için gemiye ait aşağıda belirtilen bilgi ve dökümanların birer kopyalarının Türk Loydu’na iletilmesi gerekmektedir :
- Geminin mevcut Klas Sertifikası ve ekleri
- Sörvey raporları ve sörvey durum raporu (survey status)
- Klas kusurları ve uyarıları
- Devamlı sörvey maddelerinin listesi
- Son iki yıla ait liman devleti kontrollerine ait raporlar
- Zorunlu sertifikalar (Bayrak Devleti Sertifikaları)
- Gemi planları, hesaplamalar ve onaylanması gereken el kitapları
-
Türk Loydu Klaslama ve Sörveyler, Bölüm 2E’de belirtilmektedir. İstenecek plan/resim/dökümanların kapsamı durum bazında TL tarafından belirlenecektir). İlgili resimleri temin edilmeyen gemiler klasa alınamaz.
- Geminin sörvey raporları ve tarihsel bilgileri içeren ilgili tüm kayıtlarının eski/mevcut klasından temin edilebilmesi için
yetki yazısı
·         Klasa giriş esnasında, geminin süresi gelmiş/geçmiş sörveylerinin yapılması ve yine süresi gelmiş/geçmiş klas kusurlarının giderilmesi gerekmektedir.
·         Klasa giriş sörveyinin kapsamının belirlenmesi, yapılacak klasa giriş amaçlı kondisyon sörveyine bağlı olmakla birlikte, geminin mevcut klasının 94/57/EC no’lu Avrupa Birliği Direktifine göre Tanınmış Kuruluş (RO-Recognized Organization) olup olmadığı, klas sörvey durumu, geminin tipi, yaşı gibi özellikleri ile de ilişkilidir. Sörveyin kapsamı bu hususlar dikkate alınarak Türk Loydu Merkez Ofisi tarafından belirlenir.
·         Klasa giriş işlemlerine başlanmadan önce istenen döküman ve bilgilerin tamamının  sunulması kısa sürede mümkün değil ise eksik bilgi ve dökümanlar daha sonra tamamlanmak üzere, klasa giriş işlemi kondisyon sörveyi ile de başlatılabilir.
·         Kapsamı yukarıdaki kriterlere göre belirlelen ilgili sörveyler, Türk Loydu kadrolu sörveyörleri tarafından gerçekleştirilir.
·         Resimler ve klaslamaya ilişkin diğer ayrıntılar, yürürlükteki TL Yapım Kuralları’na ve/veya eşdeğer diğer kurallara uygunluğu yönünden kontrol edilir, gerekli ise onaylanır. Eğer gemi bir Tanınmış Kuruluş tarafından klaslı ise Türk Loydu resimleri ve hesapları kontrol etmeyi gerekli görmeyebilir.
·         İlgili sörveylerin başarı ile tamamlanmasından sonra Geçici Klas Sertifikası düzenlenir.
·         Önceki klas kuruluşu tarafından belirlenmiş, süresi geçmiş sörveyler tamamlanmadan ve klas kusurları giderilmeden Klas Sertifikası düzenlenemez.
·         Klasa giriş esnasında, geminin önceki klasının belirlediği sörvey durumuna ilişkin bilgiler henüz sağlanamamış ise, gemi sahibi tarafından sağlanan sörvey durumu bilgileri kullanılabilir. Ancak bu durumda, Geçici Klas Sertifikası, “önceki klas kuruluşundan bilahare sağlanacak bilgilere bağlı olarak belirlenecek giderilmesi zorunlu kusur ve eksikler, gelecek limanda giderilmelidir” kaydı konularak düzenlenebilecektir.
·         Tam Süreli (full-term) Klas Sertifikası, ancak ilgili resim/plan ve dökümanlar Türk Loydu tarafından kontrol edildikten/onaylandıktan sonra düzenlenebilir.
Klasa Giriş Esnasında Bayrak Devleti Adına Zorunlu Sörveyler
·         Talep edilen zorunlu sörvey ve sertifikalar klasa giriş başvuru formunda belirtilecektir. Bu noktada, Türk Loydu’nun geminin bayrağını taşıdığı Denizcilik İdaresi ile imzalanmış yetki devri anlaşmasının kapsam ve içeriği göz önünde tutulmalıdır.
·         Geminin önceki klası tarafından verilmiş tüm sertifikalar geçersizdir.
·         Yapılacak sörveylerin kapsamı, önceki sertifikaların kim tarafından düzenlenmiş olduğu  ve sertifikasyonun tipi dikkate alınarak Türk Loydu tarafından belirlenir.  
·         Geminin önceki klası tarafından belirlenmiş kusur ve eksikler sörveyler esnasında özenle dikkate alınır.









Hiç yorum yok:

Yorum Gönder