HAVA KOMPRESÖRLERİ
Gemilerde ana makine ve yardımcı
makinelerin ilk çalıştırılmalarında kullanılan kompresörler(Reciprocating)
pistonlu ve iki kademe de sıkıştırmayı tamamlayan dik (Vertical) deniz suyu ile
soğutmalı kompresörlerdir. Centrifugal kompresörler, diesel ana makine ve
yardımcı diesel jeneratörlerin supercharge gaz türbinlerinde kullanılır. Bunlar
da havayı sıkıştırarak (1.2 – 2.5 kg/cm2 ), silindirler içine gönderdikleri
için kompresör olarak isimlendirilirler.
Gemilerde, ana makine yardımcı
diesellerin starting (çalıştırma) havası 25/30 kg/cm2’dir.
Demek
ki gemilerde kullanılan kompresörler pistonlu kompresörlerdir. Gemilerde, 30
kg/cm2 hava kullanıldığı gibi, hava ile
çalışan otomatik devrelerde ve güvertede hava ile çalışan raspa makinelerinde
(sacın pasının kırılmasında), düşük basınçlarda hava kullanılır. 30 kg/cm2 den düşük basınçlar ‘’reducıng’’
valflerle (basınç düşürücü) temin edilir. Hava sıkıştırılınca sıcaklığı artar, 30 kg cm2 havayı bir kere sıkıştırmada
elde etmek mümkün olsa bile; sıkıştırılmış havanın sıcaklığı aşırı
yükseleceğinden ve de bu şekildeki kompresörlerin kapasite itibarı ile büyük ve
yüksek devirde olacakları itibarı ile sıkıştırma iki veya üç kademede yapılır.
Gemilerde iki kademeli kompresörler kullanılır. Sıkıştırma sonucu sıcaklığı
yükselen
havanın, çıkış valflerinde (delivery) aşırı sıcaklık, valflerin kısa sürede
bozulmasına, valf ve sitlerinde karbon birikmelerine sebebiyet verir. Bu itibar
ile kompresörlerde havayı soğutan kulerler vardır.
İki kademe aynı piston bedeninde
bulunduğu gibi (İlk kademe büyük, ikinci kademe küçük çapta) ayrı ayrı iki
pistonda da gerçekleşebilir. Şekil (1 a-b) ayrı ayrı iki pistonda iki kademe. Şekil
( 2 ) tek pistonda iki kademe görülmektedir. Gemilerde her iki sisteme de
rastlanır. Şekil ( 3 ) tek pistonda, üçüncü kademe pistonun bağlantısı
görülüyor. Şekil ( 4 ) aynı piston üzerinde üç kademeyi de görüyorsunuz. İki
kademe sıkıştırmada 30 kg/cm2 elde edilebilir. Üç kademede hava basıncı 70 kg/cm2’ye çıkar.
Gemilerde
kompresörler, Asencron ( induction motor – yüklerde motor devri sabit ) 440
Volt, three fase, 60 cycle elektrik motorları ile flexible bir kaplinle
bağlantılı olarak çalıştırılır.
Burada
flexible kaplin, iki flencin ( komp. ve elekt. motoru ) lastik yüksükler
içinden geçirilmiş civatalar ile bağlanması anlamına gelir. Flexible kaplinlerin
birçok tipleri vardır. (Mesela yaylı olanlar )
Gemilerde genellikle, aynı kapasitede
ve aynı özelliklerde üç adet kompresör bulunur. Otomatik olarak tek ve ikili
çalıştırılarak hava tüpünde 30
kg cm2 basınçlı hava, her an hizmete hazır bulundurulur.
Genellikle kompresör bedeni, kaver, kaver valfleri ve kademeler arası hava soğutucuları,
deniz suyu ile soğutulur.
Şekil (4) üç kademeli bir kompresörün kesitinde deniz suyu ile
soğutulmayı görüyoruz. Deniz suyu, ilk önce kompresörü soğutur. Buradan çıkan
deniz suyu hava kompresörlerinin sıkıştırdığı havayı soğutur. Son kademede
sıkışan havanın sıcaklığı 145 – 160 derece arasındadır. Son kademe çıkış
kulerinden ( after cooler ) çıkan havanın sıcaklığı 35 – 45 ºC arasındadır.
Yani hava tüpüne giden havanın sıcaklığı. Şekil (5) de bir hava tüpü
görülmektedir
YAĞLAMA SİSTEMLERİ:
Ana yataklar, krankpin yatakları ve
gacınpin ( piston pimi ) karterdeki yağın bir dişli pompa vasıtasıyla karter
içindeki filtreden geçirilerek yataklara gönderilmesi ile sağlanır. Yağlama
yağı, krank şaftın içinde açılmış kanallardan ana yatakları, oradan krank
yatağı ve piston rodun içinden geçerek piston pimi yağlar ve kartere dökülür.
Yağlama yağı basıncı, 1.5/2.0 kg/cm2’dir. Yağ ısınınca viskozitesi
düşeceğinden ( yani yağ inceleceğinden ) yukarıda belirtilen basınç düşer.
Birçok
gemilerde yağlama yağı viskozitesinin düşmesini önlemek için; deniz suyu ile
soğutulan yağlama yağı kulerleri kullanılır.
SİLİNDİR
VE VALFLERİN YAĞLANMASI:
Silindir ve valflerin yağlanması,
hava emici tarafına zaman ayarlı bir yağdanlıkla damlama şeklinde yapılır.
UNLOADER
VE DRAIN MEKANİZMALARI:
Kompresörü ilk çalıştırmada birinci ve ikinci kademe hava kulerlerinin
drain (dreyn) valfleri açılır. Drain valflerini açarak çalıştırmak şarttır. İlk
çalıştırmada, kompresörün drain musluklarını açarak, elektrik motorunun çok az
yük çekmesini sağlamış ve aynı zamanda devrede bulunan su ve yağı dışarı
atarak, aşırı vuruntularla arızalanmasının önüne geçmiş oluruz. Bu drain
valflerini açma olayı, otomatik olarak yapılır. Selenoid valfler, ilk hareketle
birlikte açılarak, yukarıda belirttiğimiz yük hafifletme (elektrik motorunun
rahat demarajını sağlamak) birikmiş su ve yağın dışarı atılması sağlanmış olur.
EMNİYET
VE KORUYUCU TEDBİRLER:
1- Safety valf. Her kademede emniyet
valfi ve basınç göstergesi bulunur.
2- Deniz suyu ile silindir, kaver ve
hava kulerleri soğutma mahallerinde (korozyonu önlemek açısından) çinko,
aliminyum ve yumuşak demir tabir edilen metaller bağlanır.
BAZI PRATİK
TAVSİYELER ( SOME PRATİCAL ADVİSES ):
Valfları ilk olarak iyi tanzim
ettikten sonra, somunu elle sıkın, son olarak somunu 45/50 derece daha çevirin.
Ve istenilen sıkılık elde edilmiş olur. Yukarıda anlatılan tork sıkmasına
ikinci bir alternatif olarak düşünülebilir.
Valflar
komple bağlandıktan sonra, bir çivi vasıtasıyla plaka, sitin üzerinde yaylara
karşı rahatlıkla çalıştığı kontrol edilmelidir. Emme valfi , kavere
bağlandığında plaka disk sitinin altındadır. Verici valflerde ise plaka sitin
üzerindedir. Şekil ( 6 ) iki kademeli bir kompresörün ( suction ) ve ( delivery
) valfın açınımını göstermektedir. Şekil ( 7 – A – B ) bağlanmış olarak
delivery ve suction valf görünüyor
EMNİYET
VALFLARI ( SAFETY VALVES ):
Birinci kademe emniyet valfları
fabrikada ( 7 kg/cm2)’ye ayarlanmıştır. İkinci kademe emniyet valfı (
yüksek basınç emniyet valfı ), basıcın 1 kg/cm2 fazlasına ayarlanmalıdır. Yani
son kademe 30 kg/cm2 ise emniyet valfı 31 kg/cm2 basınca ayarlanmalıdır.
Birinci kademe emniyet valfı,
kompresör çalışırken atarsa; biliniz ki yüksek kademe valflarında arıza vardır.
Valflar bakıma alınmalıdır.
ÇALIŞTIRMADAN
EVVEL ÖN HAZIRLIK ( PREPARATION FOR STARTİNG ) VE BAKIM TUTUM ( PERİODİCAL
MAINTANANCE ):
Çalıştırmadan evvel, bütün drain musluklarını açınız. Drain
musluklar aynı zamanda su ve birikmiş yağı dışarı atabildiği gibi, elektrik
motorunun ilk anda fazla akım çekmesine engel olur. Otomatik unloader ( yük
düşürücü ) bulunan kompresörlerde bu ameliye otomatik olarak yapılır. Çalıştıktan
sonra, deniz suyunun geldiğine ve emici hava filtresine yağın damladığını
görünüz. Soğutma deniz suyu ( 32 ºC ) ‘den daha az ise, deniz suyunun giriş ve çıkış
farkları, ( 10 ºC )’ye göre deniz suyunun giriş valfı kısılarak ayarlanmalıdır.
Yağlama yağını çubuktan kontrol ediniz. Her 400 saat
çalışmadan sonra yağı yenileyiniz. Karterdeki birikintiler ve yağ filtresini
temizleyiniz. Silindir ve kaver deniz suyu dolaşım devrelerinde bulunan
korozyon önleyici tutyaları ( çinko, aliminyum, yumuşak ) her altı ayda bir
yenileyiniz. Her 2000 çalışma saatinde piston overhaulu yapılarak segmanları
yenileyiniz.
Kaver contaları genellikle 2 mm bakır veya çelik
halkalardır. Aynı kalınlıkta conta kullanılmalıdır. Daha ince konursa,
kompresör çalışırken piston kavere vurur. Daha kalın konursa, sıkıştırma volümü
artacağından, kompresör verimi düşer. Valfların altındaki bakır contaları
tekrar kullanmadan evvel anneal - bakır contaları bir tele dizerek oksijen salunmasında
koyu kırmızı renge gelinceye kadar ısıtıp hemen suya batırılması -, ediniz. Bu
ameliye ile sertleşmiş bakır contalar, pamuk gibi yumuşayarak bağlandıklarında
sızdırmazlığı sağlarlar.
ÇALIŞIRKEN
DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR:
Gemilerde
kullanılan iki kademeli kompresörler, ikinci kademe çıkış basınçları 30 - 35
kg/cm2 ‘dir. Bu
durumda birinci kademe basınç geyçi 4.5 - 5.5 kg/cm2 basınçı gösterir. İki kademeli kompresörlerin, 30kg/ cm2 basınca ulaşabilmeleri için,
birinci kademenin en az 4.5
kg / cm2
basınca ulaşması gerekir. Bu basınç sağlanamaz ise ,30 kg basınç elde edilemez.
O zaman, birinci kademe valflerinin overall ‘u gerekir.
Bildiğiniz gibi
gemilerde, ana makine ve yardımcı dizel’ler 30 kg/cm2 hava ile ilk hareketleri
sağlanır. Bu demek değildir ki, ille de 30 kg tazzikli hava gerekir. manevralarda, 20-25 kg cm2 hava ilede makine çalışabilir.
Hava tüpün de, ilk hareket hava 30 kg/cm2 basınçta depo edilir.
KOPRESÖRLERDE
ARIZALAR VE GİDERİLMELERİ:
Birinci
kademe basıncı ( 4.5 kg
cm2 )’dan daha
küçükse; ilk kademe valflerini overalla alın. Valf diskini, valf sitini pleytte
alıştırın. Yayları kontrol edin. Kırılmış olabilir. Hava filitresinde damlama
yağı fazla olursa, valflarda karbonlaşma olur.
Birinci kademe
basınç geyçi normalden ( 4.5 - 5.5 kg cm2 )fazla gösteriyorsa; ( 7 - 8 kg cm2) gibi, yüksek basınç valfları
arızalıdır. Bakıma alın!
Alçak tazzik
kademe emniyet valfı atıyorsa; Yüksek tazzik kademe valflerinde kaçırma var
demektir. İkinci kademe valflerini bakıma al.
Yüksek tazzik emniyet valfi atıyorsa;
Yüksek basınç devresinde sıkışma var demektir. Devre valflerini kontrol et.
Hava tüplerini
doldurma normalden daha fazla zaman alıyorsa; piston segmanları aşınmış
olabilir. Segmanları yenileyin. Birinci ve ikinci kademe valflerini kontrol
edin. Sitlerine iyi oturmuyor olabilir. Yaylar zayıflamış olabilir. Yayları
yenileyin.
Yüksek kademe hava soğutucusu
kirlenmiş olabilir.
Kompresör çalışırken anormal sesler, vuruntular
geliyorsa kaver valflerini, içi boş bir bakır çubukla dinleyin. Aynı şekilde
karteri dinleyin. Yatak vuruntusu olabilir. Motor ile kompresör arası, fleksible
kaplinden sesin gelip gelmediğine bakın. Kompresörü derhal stop edip, sıkı bir
kontrolden geçirin.
Hava
kompresörleri, ana makine ve yardımcı makineler kadar, makine dairesinin en
önemli ünitelerinden sayılır. Dolayısıyla bakım tutumları çok önem kazanır.
Kompresör instruction booklarını anlayarak birkaç defa okuyun. Kompresör
bakımlarında instruction bookları yanınızdan ayırmayın. Her fırsatta
şekillerden faydalanın. Makine dairesinde, tazzikli hava yalnızca ana makine ve
yardımcıların çalıştırılmalarında kullanılmaz. ( 7 -10 ) kg cm2 hava alarm sistemlerinde,
güvertede raspa makinelerinde ve daha birçok yerlerde kullanılır. Onun içindir
ki, gemilerde aynı kapasite ve aynı özelliklerde en az üç adet kompresör
bulunur. Birbirlerini yedeklemeleri ve de, bakım tutumları rahat yapılabilsin
diye. Buna ilaveten, küçük kapasitede, diesel motoru ile hareket alan emergency
durumlarda kullanılan bir kompresör daha vardır. Bu kompresör, küçük çapta bir
hava tüpünü 30 kg/cm2
doldurur.
Şekil
8’de üç kademeli bir hava kompresörü görülüyor.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder