Dizel Makineler kullandıkları çevrim yüzünden bu şekilde adlandırılmışlardır.
Prensipte 2 çeşit dizel makine vardır:
4 zamanlı
2 zamanlı
Kullanım Alanları
Dizel Jeneratör olarak (D/G)
Sevk sistemi yani ana makine olarak
Çalışma Prensipleri
Dizel makineleri sıkıştırılan ve böylece sıcaklığı ve basıncı artan temiz havanın içine yakıtın enjekte edilmesi prensibiyle çalışır.
Sabit(Hareketsiz) Parçaları
Silindir Bloğu
Silindirleri taşıyan ana bloktur
Laynerleri ve kaverleri destekler
Kaverler
Üzerinde valfleri taşıyarak, yakıtın ve havanın layner içine ulaştırılmasına ve atılmasına yarar.
Silindirin üzerine örterek yanma mahallini kapatır
Hareketli Parçalar
Hareketlerine göre 3 gruba ayrılırlar
Sadece Doğrusal (pistonlar ve valfler)
Doğrusal & Dönel (connecting rods)
Sadece Dönel (crankshaft ve camshaftlar)
Piston
Yanmadan açığa çıkan enerjiyle hareket eder
Hafif olmasına rağmen güçlü ve dayanıklıdır
Segmanlar
Isıyı pistondan laynere iletir
Silindirle piston arasında bir sızdırmazlık görevi görür ve yağlama yağını dağıtır
Gudgeon Pin
Piston ile Con. Rod’un birleşme noktasıdır.
Connecting Rod
Pistonu krankşafta bağlar
Doğrusal hareketi dönel harekete çevirir.
Crankcase
Krakşafta yataklık yapan makinenin ana bloklarından biridir
Sump Tank
Yağlama yağı için bir rezervuar görevi görür.
Hareketli Parçalar
Hareketlerine göre 3 gruba ayrılırlar
Sadece Doğrusal (pistonlar ve valfler)
Doğrusal & Dönel (connecting rods)
Sadece Dönel (crankshaft ve camshaftlar)
Crankshaft
Her pistonun yaptığı işi bir araya getirerek, pervaneye iletimi sağlar
Camshafts,
jeneratörü, pompaları tahrik eder.
Volan
Her stroke tan doğan kinetik enerjiyi emer ve daha sonra açığa çıkarır, yani, ataleti sağlar.
Krankşaftın laynında çalışmasını sağlar
Valfler
Emme: Temiz havayı silindirin içene gönderir
Exhaust: yanma gazlarının dışarıya çıkmasına yarar
Camshaft & Cams
Emme, egzost ve enjeksiyon zamanlarını ayarlar
Pushrod ve rockerarm yardımıyla valflere kumanda eder
Stroke
Stroke pistonun TDC’den BDC’ye kadar aldığı yoldur
Krankşaftın 1 hareketi 2 stroke ta meydana gelir.
4 Zamanlı Dizel Makineleri
1 iş krankşaftın 2 tam turunda yani 720o de meydana gelir. Çünkü 1 iş pistonun 4 hareketinde meydana gelir. Adını da Buradan alır.
Emme Stroğu
Emme valfi açık, egzost valfi kapalı
Piston TDC’den,BDC’ye yol alır
Temiz ve basınçlı hava içeri girer.
Sıkıştırma Stroğu
Emme ve egzost valfleri kapalı
Piston BDC’den, TDC’ye hareket eder.
Havanın basıncı ve sıcaklığı artar
İş Stroğu
Emme ve egzost valfleri kapalı
Yakıt silindirin içine enjekte edilir.
Piston TDC’den, BDC’ye itilir.
Egzost Stroğu
Emme valfi kapalı, egzost valfi açıktır.
Piston BDC’den, TDC’ye hareket eder.
Egzost artıkları dışarı atılır.
Stroklar
Intake
Compression
Power
Exhaust
2 Zamanlı Dizel Makineler
Krankşaftın her turunda 1 iş meydana gelir
Scanvenge(Skavenç)
Egzost valfinin ve emme portunun açık olduğu durumda olur.
Basınçlandırılmış hava, egzost artıklarını dışarı atar.
2 zamanlı ve 4 zamanlı makinelerin karşılaştırılması
2 Zamanlının avantajları
Yüksek güç avantajı vardır.
Valf sistemi daha az komplikedir.
4 Zamanlının avantajları
Daha iyi bir yanma gerçekleşir
Daha yüksek devir elde ederiz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder