ISI TRANSFERİ
Isı, sıcak bir cisimden soğuk
bir cisime geçer. Eğer birçok cisim değişik ısılarda bir arada birbirine değer
vaziyette bulunursa, sıcak olan cisimler soğur, soğuk olan cisimler ısınır ve sonunda
her biri aynı ısıya ulaşırlar. Bu ısı dengelenmesi üç yolla gerçekleşir:
Conductıon ( Kondaksin – Temas ) -
Covectıon ( Konveksin – İletişim ) Radıatıon ( Radiasyon- ışınım )
Kazanlarda ısı transferi
sayesinde elde edilen sitimle ( Buharla ) pistonlu buhar makinelerinde,
türbinlerde iş sağlanır. Isı transferinin sağlanabilmesi için iki cisimden
birisinin sıcaklık hararetinin düşük olması gerekir. Bir diğer ısı transferi
gereği de; yüksek sıcaklıktan düşük sıcaklığa ısı transferi olabileceği, fakat
aksinin olamayacağıdır. İşte bu ısı transferi yukarıda da bahsettiğimiz gibi üç
şekilde Conductıon – Convectıon – Radiation veya her üçü birlikte olarak ısı
transferleri gerçekleştirilir. Bu 3 ısı transfer metodu kazanlarda birlikte
kullanılarak yakıt enerjisinin faydalı iş ortamına çevrilmesi sağlanmış olur.
CODUCTION ( TEMAS ):
Bir cismin, bir tarafından diğer
tarafına veya bir cisimden temasta olduğu diğer bir cisme ısının transferine
Conductıon ( Temas ) ile geçiş denir. Isı o cismin, molekül hareketliliği
olarak belirlenir. Diğer bir deyimle ‘
MOLEKÜL TİTREŞİMİ ‘ cismin bir kısmı ısınınca orada molekül titreşimleri artar.
Bu hareketlilik en yakın moleküllerde de hareketliliği artırarak, ısı yayılması
sıcak kesimden soğuk kesime yayılarak ısı akımı sağlanmış olur. Kazanlarda (
Alev borulu/su borulu ) sıvı ile demir maddesi büyük bir yüzeyde temas
halindedir. Mesela kazanlarda “SU” borular ve ocak mahalli ile temas
halindedir, borulardan ve ocak mahallinden yakıt enerjisinin ısınan demir
vasıtası ile suya geçmesi bir ‘CONDUCTION ‘ olayıdır.
CONVECTION ( İLETİŞİM ):
Aynı kazanda,
conduction ile ısınan suyun özgül ağırlığı azalarak yukarı doğru hareketlenip
yerine aşağıdan özgül ağırlığı daha yüksek su kitlesi gelerek kazan içinde bir sirkülâsyonu
başlatır ve su buharlaşır. İki türlü covection vardır;
A-
Tabii convectıon, ısınan suyun özgül ağırlığı farkı ile
sirkülâsyonu.
B-
Sirkülâsyonun mekanik olarak bir pompa vasıtası ile
yapılması
RADIATION ( IŞINIM ):
Isı
dalgalarının kazan ocak mahallinden etrafa yayılmasıdır.
HEAT EXCHANGERS –
ISI DEĞİŞTİRİCİLER
DENİZ SUYU İLE
SOĞUTULAN ISI DEĞİŞTİRİCİLER (KULERLER) (COOLERS)
Gemilerde
kullanılan bütün soğutucularda (Coolers), sıcak akışkandan (Hot Fluid), soğuk
akışkana (Deniz suyuna), bir ısı akımı olur. Motorlu gemilerde, ana makine
ceket soğutma suyu , (Jacket Water), (Sulzer motorlu makinede piston kafası
soğutması, ana makine yağlama yağı, Man BW Diesel motorda piston kafası soğutma
yağı) kulerlerde ısıları düşürülerek kullanıma girer. Yine ana makine ve
yardımcı diesellerin, supercharge havaları air cooler tabir edilen hava
soğutucusunda aşırı sıcaklıkları, boruların içinden geçen deniz suyuna
bırakılarak, süpürme havası olarak kullanılır. Türbin gemilerde, yatak yağlama
yağları ve dişli kutusu yağlama yağları, kulerlerde soğutularak devreye tekrar
verilir.Soğutucularda ısı değişiklikleri aşağıdaki gibi olabilir:
Ana makine
ceket suyu soğutması kulere giriş 80/85 derece, kulerden çıkış 50/55 derece
yağ kulerine giriş 60/65 derece,
Kulerden çıkış 40/45 derece süpercharge havası kulere giriş 80/85 derece Kulerden
çıkış 36/40 derecedir.
ISITICILAR – HEATERS
Ana makine
enjektörlerinde kullanılan ağır yakıtın ( Heavy Fuel Oil) ısıtılmasında
kullanılır. Fuel Oil, vizkozite değerine göre 125 dereceye kadar ısıtılabilir.
Servis tankından gelen 50/60 drecedeki yakıt, 125 dereceye kadar ısıtılabilir.
Tankerlerde,
akaryakıt tanklarının yıkanmasında kullanılan Butterworths Heaters. Burada
deniz suyu 70/80 dereceye kadar sitimle ısıtılır. Deniz suyunun
buharlaştırılarak tekrar damıtılması ile elde edilen tatlı su, gemilerde
Evaporeyter tabir edilen bir ısı değiştiricide gerçekleşir. Evaporeyter bahsini
distile su (Damıtık) elde etmede ayrıca okuyacaksınız.
ISI DEĞİŞTİRİCİLER TEORİ:
Sıcak
akışkandan soğuk akışkana veya soğuk akışkandan sıcak akışkana bir ara aracı
(duvar),vasıtası ile ısı alışverişi yapılır. (İntermediate Heat Conductive
Wall). Hepiniz biliyorsunuz ısı transferi üç şekilde gerçekleşir.
ISI DEĞİŞTİRİCİ
ÇEŞİTLERİ:
-
Düz borulu ve aynalıklı ısı değiştiriciler: (Shell and
tube exchangers.)
-
Plakalı ısı değiştiriciler: (Plate type Heat Exchangers)
BORULU VE AYNALIKLI
ISI DEĞİŞTİRİCİLER: (SHELL AND TUBE HEAT EXCHANGERS):
ŞEKİL (1)
Saçtan yapılan bir gövde (shell)sıcak akışkanın (soğutma suyu yağlama yağı ),
bulunduğu yer. Düz boruların dizildiği boru aynalıkları(tube plate) ve boru
demetleri (tube stack / tube bandle).
Boruların arasına yukarıdan aşağıya ve aşağıdan yukarıya konulmuş perdeler(Baffles).
Bunların konuş sebepleri soğutulacak akışkanın bafıllar vasıtası ile
soğutucunun içinde daha uzun müddet dolaşarak soğutulmasının sağlanması ve boru
sarsıntılarının önüne geçilmesi ŞEKİL (1) de, boru aynalıklarının diğer ucu
serbest olarak, ısınmadan dolayı uzamasını karşılar. Bu suretle, boru
aynalıkları ve borular zorlanmamış olurlar. Şekilde görülen bu tür siyillemeye
“elastomer”siyilleme denir. Burada görülen “Leaking” kaçırma ringinin her iki
tarafında bulunan”O”ringler kaçırmazlığı sağlarlar. Sızıntı olursa içten
(Soğutulacak akışkan –soğutma suyu, yağlama yağı), dıştan olursa deniz suyu
hemen görülüp önlem alınır. “O”ringler yenilenir.ŞEKİL (3) de bir Fuel oil
ısıtıcısı görülüyor. Burada düz borular yerine “U” boruları kullanılmıştır. Bu
suretle boruların ısıdan dolayı serbest genişlemeleri sağlanmış olur.
SOĞUTUCULARI MEYDANA GETİREN KISIMLARIN MALZEME
ÖZELLİKLERİ:
-
Gövde (shell) çelik saçtan yuvarlama ile yapılır.
Kullanılan malzeme Mild Steel. Demir içindeki Karbon miktarı; 1000 de 2,3 ( %
0,18 / 0,23 )
-
Boru aynalıkları (tube plate) Bronze (CU – ZN – AL – PB).
-
Borular (tubes) alüminyum brass (AL – CU – ZN)
Özel
soğutucularda boru malzemeleri cupro nickel. %70/30 (CU – NI)
AYNALIK VE BORULARIN İŞLENMELERİ:
(Construction
Of Coolers) aynalıklar, istenilen malzemeden dökülür. Çapına göre büyük dik tornada,
ikisi birlikte işlenir. Yine aynı, tornanın dik matkabında delikler açılır ve
delik yerlerinin pürüzleri ayarlı
“Rayba” ile temizlenir. Aynalıklar gövdeye bağlanır. Borular deliklere
sürülür. Makineto “Expander” tabir edilen genişletici ile borular deliklerinde genişletilerek
aynalıklara sıvanır ve bu şekilde kaçırmazlıkları sağlanmış olur. Her iki başta
deniz suyu giriş başlıkları (Water Box)
contaları ile bağlanır.
GALVANİC CORROSİON VE ALINAN ÖNLEMLER TUTYALAR:
Kulerlerde ve
kondenserlerde borular ve aynalıklar değişik iki malzemeden yapılırlar.
Boruların malzemesi Bakır (Cu) ve Çinko (Zn) deniz suyu elektrolit olarak olaya
iştirak ederek bakır ve çinko aralarında mükemmel bir pil teşkil eder ve
böylelikle boru malzemesinden çinko ayrışmaya başlar ve boru zayıflayarak delinir.
Bunun önüne geçmek için, kulerler veya konderser kapak içlerine çinko levha
asılarak, borulardaki aşınma engellenmiş olur. Pratikte kapaklara Soft ıron
(Yumuşak demir) plakalar asılır. Burada, yumuşak demir plakalar (Anod +) ve
borular (catod – )olarak çalışırlar. Asılı demir plakalardan demir oksit iyonları
boru iç yüzeylerine sıvanarak boruları korumuş olur. Demir plakalar aşınır ve
zamanla yenilenir. Bunun için bu plakalara “Sacrificial Anods” denir yani
gözden çıkarılmış anlamına gelir. kondenser kapakları içi deniz suyuna karşı apexidor
boya ile boyanır.
SOĞUTUCULARDA BORU İÇLERİNİN KİRLENMELERİ VE ALINAN ÖNLEMLER:
Boruların
içinden geçen deniz suyu hızının boru kirlenmesinde çok önemi vardır. Deniz suyu
hızının 2,5 m/s altına düşmemesi gerekir.
Düşük hızlarda deniz suyu hayvancıklarının birikip boruların içinde büyüyerek,
tıkanmasına sebebiyet verir. Yine de mikro organizmalar filtreden geçerek
kirlenme olabilir. Bunun için deniz suyu girişine, damlama sistemi ile ilaç
verilir. (Klor veya Sodyum hipoklorür olur.) Deniz suyu tarafı gözleme
kapakları sık sık açılarak boru içleri şişlenir, tazyikli su ve hava tutularak temizlenir.
Son zamanlarda deniz suyu girişine konan damlama usulünün yerine; çok düşük frekansta
elektrik dalgaları gönderen bakırdan çubuklar konarak, mikro organizmaların girişleri
önlenmiş olur. ŞEKİL (2) Air cooler (hava soğutucularında) büyük dizeller olsun,
küçük dizeller olsun boruların içinden deniz suyu dışından hava geçer. Deniz
suyu borularının üzerleri “Fin” tabir
edilen alüminyum kanatlar boruların soğutma yüzeylerini arttırırlar ŞEKİL (2) ye
bakınız.
PLAKA TİP ISI DEĞİŞTİRİCİLER (PLATE TYPE HEAT EXCHANGERS):
|
Artık yeni yapılan gemilerde genellikle ısı değiştiriciler plaka tipi
ısı değiştiricilerdir. Bunlar dikdörtgen biçiminde ondüleli (corrugated) “Titanium” malzemesinden imal edilmiş
plakalardan oluşan soğutuculardır. ŞEKİL (4)’te bağlanmış plaka tip boru
soğutucu. ŞEKİL (5)’de plakaların açılımı ve ceket veya yağın koyu renk siyah
oklarla ve deniz suyunun içi boş oklarla olan geçişlerini göstermektedir. Her plaka
arasında sentetik lastikten yapılma, Eliptik şekilde contalar bulunur. Malzemesi
Neopren – Viton veya Buna tabir edilir. Her iki başta “Mild Steel” “çelikten
başlıklar vardır. Bunların kalınlıkları plaka adetlerine göre 3 ila 5-6 cm’ye kadar
çıkabilir. Şekle göre, boru giriş ve çıkışların bulunduğu sabit plakaya çerçeve
plakası (frame Plate) diğeri ise Gayt üzerinde gidip gelebilen baskı plakası
(Pressure Plate) plaka malzemeleri
KONDENSER – (CONDENSER):
Cupro Nickel –
paslanmaz çelik veya çok kullanılan Titanium’dan yapılırlar. Delikler ve
contalar öyle ayarlanmıştır ki ŞEKİL (5), (A) akışkanı ( soğutma suyu yağlama
yağı olabilir), tek sayılı plakalarda iş görür.(B) deniz suyu çift sayılı plakalarda iş
görür. Bu tip kulerlerin temizlenmesi ve
bakımı (shell and tube) düz borulu soğutuculardan daha kolaydır.
SOĞUTUCULARIN
KİRLENMELERİ:
Soğutucular Üç Sebepten Dolayı Kirlenirler;
a)
Deniz hayvancıkları (Barnacles), yosunlar (Algae/
weeds) Mikroskopik deniz hayvancıkları, boru ve kuler içlerinde zamanla
büyüyerek tıkanmalara sebep olurlar. Mikroskopik hayvancıklardan korunmayı
yukarıda anlatmıştık.
b)
Çamur, kum (Silt,
Sludge, Sand)
c)
Kısır deniz suyunun içindeki tuzların sıcaklıkla
boruların içinde birikmesi (MsSO4, CaSO 4, CaCO 3)… Onun içindir ki
deniz suyunun borulardaki hızının 2,5 m/s olması önerilir. Birikimlere meydan
vermemek için:
PLAKA TİP ISI DEĞİŞTİRİCİLERİN SÖKÜLMESİ VE TEMİZLENMESİ: ŞEKİL (4)
- Giriş ve çıkış valflarını kapatın.
- Plakaların soğuması için bekleyin.
- Isıtıcının dreyn ve havalandırma musluklarını açın.
- Üstte ve altta kaydırma barlarını gresleyin.
- Sıkma cıvataların dişlerini yağlayın.
- Sıkma somunların başlıklardan ( Header )olan uzaklıkların ölçüp bir
yere kayıt ediniz.
- Somunları karşılıklı olarak ağır ağır laçka ediniz.
Somunları tamamen laçka ettikten sonra civataları ve somunları yerlerinden
alın.
- Plakaları tek tek serbest başlık tarafından
kaydırarak alın.
PLAKALARIN TEMİZLENMESİ:
Başlık ve
plakaları yumuşak fırça ile temizleyiniz. Kesinlikle tel fırça kullanmayınız!
Yumuşak fırça ile temizlik tam yapılamıyorsa, kimyevi temizleme banyosuna
plakaları yatırıp bir müddet bıraktıktan sonra tekrar yumuşak fırça ile
deneyiniz. Elliptik lastik contaların hasarlı olanlarını yenileyin. Temizlenen plakaları,
yerlerini değiştirmeden aynı sırayı takip ederek contaları ile birlikte bağlayın.
Bağlama sırasında, conta yerlerinin değiştirilmemesine bilhassa dikkat edin!
PLAKALARIN TEMİZLİKLENDİKTEN SONRA
BAĞLANMALARI:
·
Bütün plaka ve lastik contaların temiz
olduklarına dikkat edin.
·
Boruların bağlandığı sabit ve hareketli
başlıkların plaka bağlantı yüzeylerinin temiz olduklarına dikkat edin
·
Plakaları teker teker yerlerine sürün
·
Hareket eden başlığı (Pressure plate) , plaka
demetlerinin üzerine kaydırın
·
Sıkma uzun civataları ve somunlarını yerine bağlayın
ve somunları karşılıklı sıkmaya başlayın.
·
Somunların en son sıkılmalarını alınan ölçüye
ayarlayın. Ölçüler pek az fark edilebilir. Plakalar, duruma göre azaltılıp
çoğaltılabilir. Bu durumda ölçüler değişir. Doğru ve düzgün bağlanmış plakalar,
üsten ve yandan bakıldığında bir bal peteğini andırır.
PLAKA TİP SOĞUTUCULARDA ARIZALAR:
DIŞ SIZINTININ SEBEPLERİ VE GİDERİLMELERİ:
·
Bozuk lastik conta, yenileyin.
·
Yüksek basınç ve yüksek hararette çalışmış olması.
Basınç ve sıcaklıkları kontrol edin. Arızalı contaları yenileyin.
·
Plakaların sıkılmaları az karşılıklı olarak
biraz daha sıkmayı deneyin Sızıntı kesilinceye kadar. Sızıntı kesilmiyorsa;
fazla zorlamayın. Plakaları söküp kontrol edip, tekrar bağlayın.
İÇ SIZINTI SEBEPLERİ VE GİDERİLMELERİ:
·
Plakalar korozyondan ve yorulmadan (fatıgue)
dolayı delik ve çatlamalar olabilir. Arızalı plakaları yenileyin.
·
Plakalar eğrilmiş, kirli, aşınmış. Yenileyin
·
Deniz suyunun, her iki giriş ve çıkışta basınç farklılığı,
instruction kitabının ön gördüğü farklılıktan ( Differential) fazla ise,
plakalar kirlenmiştir. Bu aynı şekilde, yağlama yağı tarafı içinde geçerlidir.
KONDENSER – (CONDENSER):
Bilhassa sitimli (Steam ) gemilerde kullanılan soğutuculara
kondenser denir. Kondenser, makinede iş görmüş buharın yoğunlaştırıldığı kaba
kondenser denir. İngilizce Condesate = Yoğuşum suyu. Kondensere giren iş görmüş
buhar, buharlaşma ısısını (Latent Heat)
sabit basınçta, boruların için de dolaşan
deniz suyuna vererek yoğunlaşır. Kondenserin altından fit tankına
dökülür. Kondenserlerde, deniz suyu en az iki geçişli olarak düşünülür.
Genellikle gemilerde “Kuler”denince, sıvıların (Ceket suyu / yağlama yağı)
soğutuldukları kap anlamına gelir. Buharın veya freon gazının yoğunlaştıkları kaba
kondenser denir. Motorlu gemilerde, ana makine ceket soğutma suyunun
soğutulduğu kaba kondenser denmez. Kuler denir.
KONDENSER YAPIMI:
Shell. kondenser
bedeni. – mild steel ( Karbonu az % 0,23 / 0,18 – 1000’de 2,3) en az 15 mm kalınlığındaki mild
steel saç çevrilerek kaynak edilir. Karbon miktarının az olması, iyi kaynak
tutması açısından mühimdir. Water Box – Dökme demir ( Cast ıron ) deniz suyunun
giriş ve çıkış taraflarındaki ceplere water box denir.
CONDENSER YAPIM MALAZEME ÇEŞİTLERİ:
Shell – gövde Mild steel
işlenebilir çelik saç Water box – Deniz suyu kutusu. Dökme demir. Cast ıron
.
Shell Plate – Boru aynalığı.
Admiralty brass ( Donanma pirinci ) % 70
Cu - % 29 Zn- % 1 Sn
Tubes – Borular. Cupro nickel
( % 70 Cu % 30 Ni )veya aliminium
brass ( % 76 Cu % 28 Zn - % 2 Al.) Boru dış
çapları ( Outside dia ) 16 - 20 mm
BORU
AYNALIKLARINA BORULARIN BAĞLANMASI:
Her iki boru
aynalığı, istenilen çapa torna edildikten sonra, üst üste konup sabitleştirilir. Dik matkap
tezgâhında boru dış çaplarına göre delikler açılır. Deliklere dişler açılır.
Aynı dış hatvesinde ‘FARUL’ ( Ferrule )
aynı malzemeden brass ( prinç )salmastra gleni hazırlanarak yumuşak
salmastralarla borular yerlerine bağlanır. Burada boruların ısınmadan dolayı uzamaları,
ferrule ( Glen ) içinde gerçekleşir. Çünkü farul‘un içinde boruların oldukça
serbest uzama imkânları vardır. Salmastralar sırf bu maksat için
hazırlanmıştır. Bu tip salmastralar yok ise genelde grafitli don yağına
batırılmış pamuk ipliğinden örülmüş salmastralar kullanılır.
CONDERSERLERDE GALVANİC ACTİON:
Kondenser boruları
genellikle brass, bakır ve çinko alaşımlıdır. (2:1) yani iki kısım bakır bir
kısım çinko. Kondenser de, deniz suyu elektrolit olarak bakır ve çinko alaşımlı
borularda bir pil meydana getirir. Bunu daha etraflıca anlatalım.
Pil bahsinde
zayıf sülfirik asit banyosunun içine, bir bakır çubuk ile çinko çubuğunu
koyarsak ve bunları bir iletken ile birbirlerine bağlarsak bir akım oluşur.
Çinko çubuk gittikçe erir. İşte kondenserde bakır ve çinkodan oluşan borular
deniz suyu içinde bir pil teşkil ederek borulardaki çinko ( Zn ) elektrik akımı
ile açığa çıkarılarak borular delinmeye başlar. Buna İngilizce ( de
–zıncıfıcatıon ) denir. Yani çinkonun azalması. Bunun önüne geçmek için
kapaklara çinko levhalar asılır. Çinko
levhalar aşınır böylelikle borulardaki çinko alaşımına bir şey olmaz. Bir diğer
korumada; soft ıron ( yumuşak demir ) levhalar asılır. Burada demir oksit
ionları boruların iç yüzeylerini kaplayarak koruma yapar soft iron aşınır ve
zamanla değiştirilir.
KONDENSERDE KAÇIRAN BORUNUN BULUNMASI:
Kondenserde
buhar kısmına ağır ağır su alınarak delik borunun içinden gelecek olan borular
tesbit edilip yenilenir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder