3 Şubat 2017 Cuma

OIL MIST DETECTOR-GRAVINER

Oil mist detektör, ana makina karterinde, yataklardan dolayı veya pistonun kompresyon kaçırması gibi nedenlerle oluşacak ısının neticesinde çıkan duman veya yağ buharı vasıtasıyle makineyi ağır yola çeken veya stop ettiren bir emniyet sistemidir.



 Makinanın karter veya palamar yatak hizalarından, devreler çekilmiş ve hortumlarla detektör cihazına bağlanmıştır. Oil mist detektör çalıştırıldığında bir rotary valf vasıtasıyla her bir karterdeki hava fanla emilerek dışarı atılır. Fanla rotary valf arasında iki tüp vardır. Bunlardan biri reference tube (referans tüpü), diğeri ise measuring tube (ölçme tüpü) dür. Şekilden anlaşıldığı gibi iki tip dedektör vardır. Comparator (mukayese) type ve level (seviye) type.


 Comparator tip detektörde, bir silindir havası ölçme tüpünden geçerken diğer tüm silindirlerin havaları referans tüpünden geçirilir. Her iki tüpün açık olan ağızlarının önünde birer ayna ve bu aynaların tam ortasında bir lamba vardır. Fotosel, her iki tüpten çıkan havayı bu lambanın aydınlattığı aynalar vasıtasıyla mukayese eder ve bu değer geyçte mikroamper olarak okunur. Şayet ölçme tüpünden geçen silindirin yataklarında ısınma varsa veya segmanlar kaçırıp ta kompresyon aşağı inerse, ölçme tüpü önündeki ayna dumandan kirlenip ışığı yansıtamadığından fotosel hemen makinayı ağır yola çeker. Aynaların açı ayarına ‘zero adjustment’ (0 ayarı), lambanın makinayı ağır yola çekmesini istediğimiz mikroamper ayarına ‘level adjustment’ (seviye ayarı) denir. Örneğin, makinamız 9 silindirli ise 11 adet port vardır. Bunların 9 tanesi herbir silindire ait olup L portu bizim ayarımız içindir. 0 portunda ise fan karterden değil makina dairesinden temiz havayı emer, bu sebeple de değeri 0 olmalıdır.


 0 ayarında, rotary valf dönerken 0’a geldiğinde select düğmesine basılır ve rotary valf dönmez, ön taraftan tornavida ile mikroamper 0’a ayarlanır. Aynı işlem level ayarında yapılır, rotary valf L’ye geldiğinde sol taraftaki potansiyometreden kitabın tavsiye ettiği değer olan 8 mikroamper ayarlanır. 

Level tip dedektörde de aynı ayarlar yapılır. Ancak çalışma prensibinde bir fark vardır. Bu detektörde bir silindirdeki hava ölçme tüpünden geçirilirken diğer silindirlerden çekilen hava referans tüpünden geçirilmeden by-pass edilir, böylece fotosel sadece o silindirden çekilen havayı, ayarlanan 8 mikroampere mukayese eder, buhar ya da duman o değere ulaştığında makina ağır yola çekilir.


 Oil mist detektörler çok dikkat edilmesi gereken önemli cihazlardır. Çünkü gereksiz yere makinanın çökertilmesi pek çok sorunu da beraberinde getirir. Bu sebeple de bazı şeylere önem vermek gerekir. -

Zaman zaman hortumlar yağ ile dolar, bunlar ilk fırsatta boşaltılmalıdır. Aksi takdirde buhar yapıp aynayı kirleteceğinden gereksiz yere makina çökebilir.

-Ayarlar, limandan kalktıktan ve 1 saat tam yolda gidildikten sonra yapılmalıdır. Bu esnada makina çökme ihtimali olduğundan oil mist detektörün fişi çekilip ayar yapılır, böylece oil mist çalışmış olur, ama makinaya kumanda etmez. Makina ve karterin, normal çalışma sıcaklıklarına ulaşmadan yapacağımız ayarların, bunların normal seyir değerlerine ulaştığında daha farklı olacağı bilinmelidir.

 -Dikkat edilecek bir diğer husus da, gerek makinadan gelen, gerek tüplerin hortumlarının gevşek ve delik olmamasıdır. Böyle bir durumda diğerlerinin değeri kötü olmasa da delik ve gevşek olanlar 0 mikroamper olacağından, hortumları sağlam olanlar diğerlerine göre nispi olarak kötü görünebilirler. Bu olay da, bizim yanlış değer okumamıza ve yanlış değerlendirmeler yapmamıza sebep olur.

 -Rutin olarak da aynalar ve tüpler kontrol edilmeli ve kirlilik var ise temizlenmelidir, böylece okunan değerler doğru olacağından makinanın da gereksiz yere çökmesinin önüne geçilmiş olur.

1 yorum: