Oil mist detektör, ana makina karterinde, yataklardan dolayı
veya pistonun kompresyon kaçırması gibi nedenlerle oluşacak ısının
neticesinde çıkan duman veya yağ buharı vasıtasıyle makineyi ağır yola
çeken veya stop ettiren bir emniyet sistemidir.
Makinanın karter veya palamar yatak hizalarından, devreler
çekilmiş ve hortumlarla detektör cihazına bağlanmıştır. Oil mist
detektör çalıştırıldığında bir rotary valf vasıtasıyla her bir
karterdeki hava fanla emilerek dışarı atılır. Fanla rotary valf
arasında iki tüp vardır. Bunlardan biri reference tube (referans
tüpü), diğeri ise measuring tube (ölçme tüpü) dür. Şekilden anlaşıldığı gibi iki tip dedektör vardır. Comparator (mukayese) type
ve level (seviye) type.
Comparator tip detektörde, bir silindir havası ölçme tüpünden
geçerken diğer tüm silindirlerin havaları referans tüpünden geçirilir.
Her iki tüpün açık olan ağızlarının önünde birer ayna ve bu aynaların
tam ortasında bir lamba vardır. Fotosel, her iki tüpten çıkan havayı
bu lambanın aydınlattığı aynalar vasıtasıyla mukayese eder ve bu değer
geyçte mikroamper olarak okunur. Şayet ölçme tüpünden geçen silindirin
yataklarında ısınma varsa veya segmanlar kaçırıp ta kompresyon aşağı
inerse, ölçme tüpü önündeki ayna dumandan kirlenip ışığı
yansıtamadığından fotosel hemen makinayı ağır yola çeker. Aynaların
açı ayarına ‘zero adjustment’ (0 ayarı), lambanın makinayı ağır yola
çekmesini istediğimiz mikroamper ayarına ‘level adjustment’ (seviye
ayarı) denir. Örneğin, makinamız 9 silindirli ise 11 adet port vardır.
Bunların 9 tanesi herbir silindire ait olup L portu bizim ayarımız
içindir. 0 portunda ise fan karterden değil makina dairesinden temiz
havayı emer, bu sebeple de değeri 0 olmalıdır.
0 ayarında, rotary valf dönerken 0’a geldiğinde select düğmesine
basılır ve rotary valf dönmez, ön taraftan tornavida ile mikroamper
0’a ayarlanır. Aynı işlem level ayarında yapılır, rotary valf L’ye
geldiğinde sol taraftaki potansiyometreden kitabın tavsiye ettiği
değer olan 8 mikroamper ayarlanır.
Level tip dedektörde de aynı ayarlar yapılır. Ancak çalışma
prensibinde bir fark vardır. Bu detektörde bir silindirdeki hava ölçme
tüpünden geçirilirken diğer silindirlerden çekilen hava referans
tüpünden geçirilmeden by-pass edilir, böylece fotosel sadece o
silindirden çekilen havayı, ayarlanan 8 mikroampere mukayese eder,
buhar ya da duman o değere ulaştığında makina ağır yola çekilir.
Oil mist detektörler çok dikkat edilmesi gereken önemli
cihazlardır. Çünkü gereksiz yere makinanın çökertilmesi pek çok sorunu
da beraberinde getirir. Bu sebeple de bazı şeylere önem vermek
gerekir.
-
Zaman zaman hortumlar yağ ile dolar, bunlar ilk fırsatta
boşaltılmalıdır. Aksi takdirde buhar yapıp aynayı kirleteceğinden
gereksiz yere makina çökebilir.
-Ayarlar, limandan kalktıktan ve 1 saat tam yolda gidildikten
sonra yapılmalıdır. Bu esnada makina çökme ihtimali olduğundan oil
mist detektörün fişi çekilip ayar yapılır, böylece oil mist çalışmış
olur, ama makinaya kumanda etmez. Makina ve karterin, normal çalışma
sıcaklıklarına ulaşmadan yapacağımız ayarların, bunların normal seyir
değerlerine ulaştığında daha farklı olacağı bilinmelidir.
-Dikkat edilecek bir diğer husus da, gerek makinadan gelen,
gerek tüplerin hortumlarının gevşek ve delik olmamasıdır. Böyle bir
durumda diğerlerinin değeri kötü olmasa da delik ve gevşek olanlar 0
mikroamper olacağından, hortumları sağlam olanlar diğerlerine göre
nispi olarak kötü görünebilirler. Bu olay da, bizim yanlış değer
okumamıza ve yanlış değerlendirmeler yapmamıza sebep olur.
-Rutin olarak da aynalar ve tüpler kontrol edilmeli ve kirlilik
var ise temizlenmelidir, böylece okunan değerler doğru olacağından
makinanın da gereksiz yere çökmesinin önüne geçilmiş olur.
çok güzel olmuş elinize sağlık
YanıtlaSil