6 Mart 2017 Pazartesi

YAKIT STANDARTLARA UYGUN İSİM VE KISALTMALAR



Deniz endüstrisinde hem damıtma ürünü olan ince yakıtlar ve hem de artık yakıtlar kullanılmaktadır.Dolayısıyla günümüzde, üretici petrol şirketlerine bağlı olarak türlü yakıtlar çeşitli isimlerle belirtilmektedir.

Bazı büyük tonajlı gemilerin yardımcı makinelerinde ‘gas oil’ kullanılmaktadır. Bu yakıt ‘Bunker Gas Oil’ ve ‘Marine Gas Oil’ gibi türlü isimlerle anılır. Gas oil bir damıtma ürünü olup, berrak ve parlak görünümdedir.İçerisinde atık yakıt bulunmayan çok temiz bir yakıttır. Diğer taraftan dizel oil, eğer az miktarda atık yakıt kapsarsa rengi koyulaşır ve siyaha döner. Tam olarak söylemek gerekirse dizel oil, gas oilin %10 fuel oil ile karışımından oluşur. Bu tür yakıt ‘Marine Diesel Oil’ olarak isimlendirilir. Birçok üretici firma atık yakıtları, Bunker C adına ek olarak ‘Ağır Fuel Oil’ ‘Bunker Fuel Oil’ ve ‘Marine Fuel Oil’ şeklinde isimlendirir. Bu yakıtlar yüksek viskositeli olup, dünyanın bir çok yerinde ucuz olarak satılmaktadır. Bazen ucuz yakıtlardan daha düşük viskositeli yakıtlar da bulunmaktadır. Bunlara ‘Intermediate Fuel’ veya ‘Orta Fuel Oil’ adları verilmektedir. Bu tür yakıtlara üretici firmalar ‘Light Fuel Oil’ veya ‘Hafif Fuel Oil’ de demektedir.Hafif fuel oiller 50 derece selsius deki maksimum viskositeleri ile belirtilir.Örnek olarak IF 180, maksimum viskositesi 50 derecede 180 cSt olan yakıttır.

ISO standartlarında belirtilen yakıt terimlerinden olan RM yakıtın iyilik derecesini verir. Burada ‘R’ artık anlamına gelen ‘Residue’ kelimesidir.Örnek olarak RMC10, viskositesi 100°C’de 10 cSt olan artık yakıt anlamına gelir.Bu durum diğer standartlarda da geçerlidir.

Aynı şekilde ISO ve diğer standartlarda geçen ‘D’ harfi distile anlamına gelir.Örnek olarak DMX,DMA,DMB ve DMC

DMX : Bu yakıt yüksek uçuculukta bir damıtma ürünü olup, devir sayısı 1200 rpm ve daha yukarı olan yüksek ve süper yüksek devirli dizel makinelerde kullanılmaktadır.Bu yakıtlar genelde gemide emercensi makinelerde kullanılmaktadır.

DMA : Orta uçuculukta, parlak ve temiz bir damıtma ürünüdür.Bu yakıt genel olarak ‘ Marine Gas Oil ‘ olarak da isimlendirilir.

DMB :  Alçak uçuculukta bir damıtma ürünüdür. DMA’e benzerlik gösterir fakat az miktarda artık yakıt içerdiğinden siyah renkte bir görünüşü vardır.

DMC : DMB’den daha çok oranda artık yakıt içeren bir yakıttır. Diğerlerine nazaran karbon artığı, tortu miktarı,aliminyum + silikon ve vanadyum miktarı daha fazladır.



Tablo  : ISO 8217 (1996) ve BS MA 100 (1996) artık yakıtların standart tablosu
 
International Standard ISO 8217: 1996
British Standard BS MA 100: 1996
Characteristics
Test Method
Limit
ISO-
F-
ISO-
F-
ISO-
F-
ISO-
F-
ISO-
F-
ISO-
F-
ISO-
F-
ISO-
F-
ISO-
F-
ISO-
F-
ISO-
F-
ISO-
F-
ISO-
F-
ISO-
F-
ISO-
F-
Grade


RMA
10
RMB
10
RMC
10
RMD
15
RME
25
RMF
25
RMG
35
RMH
35
RMK
35
RMH
45
RMK
45
RML
45
RMH
55
RMK
55
RML
55
Density at 15°C, kg/m3
ISO 3675 or
ISO 12185

max.
975
981
981
985
991
991
991
991
1010
991
1010
-
991
1010
-
Kinematic Viscosity at 100°C
mm2/s (1)

ISO 3104
max.
10.0
10.0
10.0
15.0
25.0
25.0
35.0
35.0
35.0
45.0
45.0
45.0
55.0
55.0
55.0
Flash point °C
ISO 2719
min.
60
60
60
60
60
60
60
60
60
60
60
60
60
60
60
Pour Point (upper), °C (2)
Winter Quality
Summer Quality

ISO 3016
max.
max.
0
6
24
24
24
24
30
30
30
30
30
30
30
30
30
30
30
30
30
30
30
30
30
30
30
30
30
30
30
30
Carbon Residue, % (m/m)
ISO 10370
max.
10
10
14
14
15
20
18
22
22
22
22
-
22
22
-
Ash, % (m/m)
ISO 6245
max.
0.10
0.10
0.10
0.10
0.10
0.15
0.15
0.20
0.20
0.20
0.20
0.20
0.20
0.20
0.20
Water, % (v/v)
ISO 3733
max.
0.50
0.50
0.50
0.8
1.0
1.0
1.0
1.0
1..0
1.0
1.0
1.0
1.0
1.0
1.0
Sulphur, % (m/m)
ISO 8754
max.
3.5
3.5
3.5
4.0
5.0
5.0
5.0
5.0
5.0
5.0
5.0
5.0
5.0
5.0
5.0
Vanadium, mg/kg
ISO 14597
max.
150
150
300
350
200
500
300
600
600
600
600
600
600
600
600
Aluminium plus Silicon, mg/kg
ISO 10478
max
80
80
80
80
80
80
80
80
80
80
80
80
80
80
80
Total Sediment, Potential, % (m/m)
ISO 10307-2
max
0.10
0.10
0.10
0.10
0.10
0.10
0.10
0.10
0.10
0.10
0.10
0.10
0.10
0.10
0.10

(1) 1 mm2/s= 1 cSt. Farklı sıcaklıklardaki fuel-oillerin viskositeleri için viskosite konversiyon tablosuna bakınız.
(2) Alıcıların Kuzey ve Güney yarım kürede çalışmaları halinde, gemideki donanımın bu akma noktasına uygunluğundan emin olmalıdır
                                        


Tablo : ISO 8217 ve BS MA 100 distile yakıtların standart tablosu
International Standard ISO 8217: 1996
British Standard BS MA 100: 1996



Designation ISO-F-
Characteristics
Test Method
Limit
DMX
DMA
DMB
DMC
Density at 15°C, kg/m3
ISO 3675 or
ISO 12185

max.
- (1)
890
900
920
Kinematic Viscosity at 40°C, mm2/s (2)
ISO 3104
min.
max.
1.40
5.50
1.50
6.00
-
11.0
-
14.0
Flash Point, °C
ISO 2719
min.
43
60
60
60
Pour Point (Upper) (3) °C Winter
°C Summer
ISO 3016
max
max.
-
-
-6
0
0
6
0
6
Cloud Point, °C
ISO 3015
max.
-16 (4)
-
-
-
Sulphur, % (m/m)
ISO 8754
max.
1.0
1.5
2.0
2.0
Cetane Number
ISO 5165
min.
45
40
35
-
Carbon Residue
(micro method 10% (V/V) distillation bottoms)
% (m/m)

Carbon Residue
(micro method ) % (m/m)


ISO 10370


ISO 10370


max

max

0.30

-

0.30

-

-
0.30

-
2.50
Ash, % (m/m)
ISO 6245
max.
0.01
0.01
0.01
0.05
Sediment, % (m/m)
ISO 3735
max.
-
-
0.07
-
Total Existent Sediment, % (m/m)
ISO 10307-1
max
-
-
-
0.10
Water, % (v/v)
ISO 3733
max.
-
-
0.3
0.3
Vanadium, mg/kg
ISO 14597
max
-
-
-
100
Aluminum plus Silicon, mg/kg
ISO 10478
max.
-
-
-
25
(1) Bazı ülkelerde maksimum limittir.
(2) 1 mm2/s = 1 cSt
(3) Alıcıların Kuzey ve Güney yarım kürede çalışmaları halinde, gemideki donanımın bu akma noktasına uygunluğundan emin olmalıdır
(4) Bu yakıt ısıtılmaksızın -15°C çevre sıcaklığına kadar kullanılır.


 CIMAC  (1990) DİZEL MAKİNELERİ İÇİN ARTIK YAKITLAR

CIMAC
Characteristics
Limit
A 10
B 10
C 10
D 15
E 25
F 25
G 35
H 35
K 35
H 45
K 45
H 55
K 55
Related to ISO 8217 : 1996

RMA 10
RMB 10
RMC 10
RMD 15
RME 25
RMF 25
RMG 35
RMH 35
RMK 35
RMH 45
RMK 45
RMH 55
-
Density at 15°C, kg/m³
max.
950
975
975
980
991
991
991
991
1010
991
1010
991
1010
Kinematic Viscosity at 100°C, cSt (1)
max.
min (3)
10.0
6.0
10.0
10.0
15.0
25.0
15.0
25.0
35.0
35.0
35.0
45.0
45.0
55.0
55.0
Flash Point, °C
min.
60
60
60
60
60
60
60
60
60
60
60
60
60
Pour Point, °C
- Winter Quality
- Summer Quality

max.

max.
0

6
0

6
24

24
30

30
30

30
30

30
30

30
30

30
30

30
30

30
30

30
30

30
30

30
Carbon Residue, % (m/m)
max.
12
12
14
14
15
20
18
22
22
22
22
22
22
Ash, % (m/m)
max.
0.10
0.10
0.10
0.10
0.10
0.15
0.15
0.15
0.15
0.15
0.15
0.15
0.15
Total Sediment After Ageing, % (m/m)
max
0.10
0.10
0.10
0.10
0.10
0.10
0.10
0.10
0.10
0.10
0.10
0.10
0.10
Water, % (v/v)
max.
0.50
0.50
0.50
0.80
1.0
1.0
1.0
1.0
1..0
1.0
1.0
1.0
1.0
Sulphur, % (m/m)
max.
3.5
3.5
3.5
4.0
5.0
5.0
5.0
5.0
5.0
5.0
5.0
5.0
5.0
Vanadium, mg/kg
max.
150
150
300
350
200
500
300
600
600
600
600
600
600
Aluminium plus Silicon, mg/kg

max.

80

80

80

80

80

80

80

80

80

80

80

80

80
Ignition Properties















      

Tablo  : CIMAC(1990) distile yakıt standartları
Characteristics
Limit
CIMAC DX
CIMAC DA
CIMAC DB
CIMAC DC
Related to ISO 8217 Specification

ISO-F DMX
ISO-F DMA
ISO-F DMB
ISO-F DMC
Residual Inclusion

None
None
Some Trace
Allowed
Density at 15°C, kg/m³
max.
-
890
900
920
Kinematic Viscosity at 40°C, cSt (1)
max.
min.
5.5
1.4
6.0
1.5
11
2.5
14
Flash Point, °C
min.
43
60
60
60
Pour Point °C Winter (5)
°C Summer
max.
max.
-
-
-6
0
0
6
0
6
Cloud Point, °C
max.
-16
-
-
-
Carbon Residue
Ramsbottom on 10% res, % m/m
Microcarbon % m/m


max
max

0.20

0.20


0.25


0.25
Ash, % (m/m)
max.
0.01
0.01
0.01
0.03
Sediment by Extraction, % (m/m)
max.
-
-
0.02
-
Total Sediment, % (m/m)
max
-
-
-
0.05
Water, % (v/v)
max.
-
-
0.30
0.30
Cetane Number (4)
min.
45
40
35
35
Visual Inspection

Clear (3)
Clear (3)
May be Black
May be Black
Sulphur, % (m/m)
max.
1.0
1.5
2.0
2.0
Vanadium, mg/kg
max
-
-
-
100
Aluminium plus Silicon, mg/kg
max.
-
-
-
25

(1) 1 mm2/s = 1 cSt
(2) Note that although predominantly consisting of distillate fuel, the residual oil proportion can be significant
(3) Visual Inspection - (Qualitative) ASTM D 4176 'Free Water & Particulate Contamination'
(4) Cetane Index may be used if no cetane improvers are applied .(Not for DC)

(5) Applies to region and season in which fuel is to be stored and used.
(Upper value winter quality, Bottom value summer quality)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder