17 Mayıs 2017 Çarşamba

DÜNYA DENİZ TİCARET FİLOSUNDAKİ GELİŞMELER


Diinya deniz ticaret hacmindeki istikrar ve değişiklikler dünya deniz ticaret filosu tonajını doğrudan etkilemektedir. Dünya deniz ticaret filosunu ayrıca bek­lentiler de yönlendirmektedir. Örneğin son yıllarda, piyasanın değişmesi beklenti­leri cn çok petrol tankerleri vc konteyner gemilerinin tonajının artmasına neden olurken OBO gemilerin sayısı hızla azalmıştır.
Dünya filosu yaş grupları itibari ile incelendiğinde, özellikle kargo gemi­leri. yolcu gemileri ve tankerlerin yaş ortalamalarında yükselme görülmektedir. Dünya filosu yaş ortalaması her yıl artış göstermektedir. (1997 yılı başmda 17.8)
Bayraklara göre dünya deniz ticaret filosunun dağılımına bakıldığında ilk sıraları Panama, Liberya, Yunanistan almaktadır. Bu rakamlar, özellikle Avrupa ülkelerindeki bayrak değiştirme (flag out) ile oluşmaktadır. Türkiye dünyada on yedinci sırada bulunmaktadır.
Yeni gemi inşa siparişleri, yıllık ortalama 35 milyon DWT civarındadır. Gemi inşa sanayiinde yaşanan dalgalanma özellikle tankerlerde gözlenmektedir. (1994 yılında 13.5 milyon DWT olan tanker siparişi, 1995 yılında yarı yarıya düşerek 6 milyon DWT düzeyinde kalmış, 1996 yılında ise yeniden 13.5 DVVT seviyesinde gerçekleşmiştir.)
Uzak doğuda Japonya ve Kore gemi inşa alanında hakim konumdadırlar. Japonya yaklaşık 18.5 milyon DWT ile birinci, Kore ise yaklaşık 10.0 milyon DWT ile ikinci sırada yer almaktadır. Çin gemi inşa piyasasındaki önemli konumunu (%5) korumaya devam etmektedir.
Avrupa finans sorunları ile karşılaşmasına rağmen piyasa paylarını korurken, özellikle Hırvatistan'ın savaş sonrası durağanlığını bırakarak önemli bir pay elde etmesi beklenmektedir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder