Diinya deniz ticaret hacmindeki istikrar ve değişiklikler
dünya deniz ticaret filosu tonajını doğrudan etkilemektedir. Dünya deniz
ticaret filosunu ayrıca beklentiler de yönlendirmektedir. Örneğin son
yıllarda, piyasanın değişmesi beklentileri cn çok petrol tankerleri vc
konteyner gemilerinin tonajının artmasına neden olurken OBO gemilerin sayısı
hızla azalmıştır.
Dünya filosu yaş grupları itibari ile incelendiğinde,
özellikle kargo gemileri. yolcu gemileri ve tankerlerin yaş ortalamalarında
yükselme görülmektedir. Dünya filosu yaş ortalaması her yıl artış
göstermektedir. (1997 yılı başmda 17.8)
Bayraklara göre dünya deniz ticaret filosunun dağılımına
bakıldığında ilk sıraları Panama, Liberya, Yunanistan almaktadır. Bu rakamlar,
özellikle Avrupa ülkelerindeki bayrak değiştirme (flag out) ile oluşmaktadır.
Türkiye dünyada on yedinci sırada bulunmaktadır.
Yeni gemi inşa siparişleri, yıllık ortalama 35 milyon DWT
civarındadır. Gemi inşa sanayiinde yaşanan dalgalanma özellikle tankerlerde
gözlenmektedir. (1994 yılında 13.5 milyon DWT olan tanker siparişi, 1995
yılında yarı yarıya düşerek 6 milyon DWT düzeyinde kalmış, 1996 yılında ise
yeniden 13.5 DVVT seviyesinde gerçekleşmiştir.)
Uzak doğuda Japonya ve Kore gemi inşa alanında hakim
konumdadırlar. Japonya yaklaşık 18.5 milyon DWT ile birinci, Kore ise yaklaşık
10.0 milyon DWT ile ikinci sırada yer almaktadır. Çin gemi inşa piyasasındaki
önemli konumunu (%5) korumaya devam
etmektedir.
Avrupa finans sorunları ile karşılaşmasına rağmen piyasa paylarını
korurken, özellikle Hırvatistan'ın savaş sonrası durağanlığını bırakarak önemli
bir pay elde etmesi beklenmektedir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder