Dünya kimyasal madde taşıma filosu, dünya gemi tonajı
içinde oldukça küçük bir paya sahiptir. Bu tür gemilerin belli IMO
standartlarına uyma zorunluluklarının bulunması, taşman maddenin kıymetli
olması, gemilerin özel yapım ve özenli bakıma ihtiyaç duyması, pahalı periyodik
bakım-onarım gerekmesi ve bütün bu koşullara bağlı olarak maliyetinin artması,
kimyasal madde taşıyan tankerlerin filoya katılımını olumsuz yönde
etkilemektedir.
Kimyasal
madde taşıyıcıları, taşıdıkları yüklere göre üç türe ayrılırlar. Kimyasal
taşıyıcılar (Chemical tankers), yağ türü kimyasal taşıyıcılar (oil Chemical
tankers), sıvılaştırılmış gaz taşıyıcılar (gas Chemical tankers).
MARPOL Anncxl'de yağ türü kimyasal taşıyıcıların hangi
yükleri taşıyacağı belirtilmiştir. Annex2 ‘de ise yağlama yağı, bitkisel yağlar
ve diğer kimyasal maddeler için tank yıkama ve tank yıkama suyu ile ilgili
düzenlemeleri belirler.
Sıvılaştırılmış taşıyıcıları normal hava koşullarında gaz
olan etilen, butadien. propan, amonyak gibi yükleri kondanse ederek taşır. LPG
veya LNG tipi gemilerdir.
Genel olarak kimyasal
gemiler 3 temel gruba ayrılır. IMO tip 1.2 ve İMO
tip 3.
İMO tip 3 gemilerin
tankları özel koruyucu boyalarla kaplanmış (coated ) ve tek perdelidir. Bu tür
gemiler korozif olmayan yağ türü vc yağ türevlerini daha çok taşıyabilen genellikle
aynı anda çok çeşitli yükleri taşımayan gemilerdir.
İMO tip 2 gemilerin
bir kısmı yada bütün tankları paslanmaz olup korozif özellikteki sülfırik asit,
fosforik asit gibi yükleri de taşıyabilen çift perdeli gemilerdir. Dünyada 3
büyük şirket bu tür gemilerin kontrolünü elinde tutmaktadır. BU şirketler Stlot Nielsen,
Odfjell Tankers ve JO Tankers’dir.
Dünya kimyasal tanker
Filosunun %35’i 15 yaşın üzerindedir. Yansı ise 10 yaşıtı altında yani yeni
sayılabilecek gemilerdir.
Günümüzde ise özellikle Avrupa’lı kimyasal tanker şirketleri, gemilerinin
bandırasını değiştirmektedirler, (flag out) Bayrak değiştiren gemiler, başta
Panama ve Liberya olmak üzere, gelişmemiş, mevzuatında çok açıklar olan
ülkelerin bayrağı altına girmektedir. Örneğin: Kimyasal tanker donatanları
arasında, günümüzün en büyük guruplarından biri olan Stolt-Nielsen. 1997
içinde, toplam 39900 DWT olan 8 kimyasal tankerini, Norveç bayrağından Cayman
Islands bayrağma geçirmiştir. Hepsi altı yaş ve altında olan bu gemiler,
dinamik bir Filo görünümündedir. Daha başka adı duyulmuş Firmaların da bayrak
değiştirdikleri gemiler vardır ve bayrak değiştirme işi devam etmektedir. Bu
yüzden istatistiklerdeki sayılar ve oranlar sürekli değişmektedir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder