Kimyasal tankerler inşa edilme şekillerine
göre, 1M0 (Uluslararası Denizcilik Teşkilatı) tarafından üç guruba ayrılmış ve
söz konusu gurupların standartları kesin olarak belirlenmiştir.
IMO kimyasal tankerleri
sınıflandırırken; geminin çatışma ve karaya oturma durumlarında hayatta
kalabilme yetenekleri ile kargo tanklarına çatışma ve karaya oturma
durumlarında sağlanan korumayı göz önünde bulundurmuştur.
Tip 1 kimyasal tankerler, en yüksek toplam
tehlike arz eden yüklerin taşınmasına en uygun dizayn edilmiş olandır. Tip 2 ve
tip 3 kimyasal tankerler, daha az tehlikeli yükleri taşıyabilecek şekilde
dizayn edilmiş gemilerdir. Belirtilen tehlike terimi, güvenlik tehlikeleri ve
kirlilik tehlikelerini içerir. Kimyasal tanker yüklerinin çoğu tip 1 gemileri
gerektirmez.
IMO tip 1 kimyasal tankerler, herhangi bir
yerinden aldığı yara durumunda yüzer durumda kalır. IMO tip 1 gemilerin yük
tanklarının dibi geminin dibine en az geminin mastorideki genişliğinin onbeşte
biri mesafede olmalıdır. Eğer geminin mastori genişliğinin onbeşte biri 5
metreden çok ise bu değer en az 5 metre olmalıdır. IMO tip 1 gemilerin yük
tankları ayrıca hiç bir noktada karina saçma 760 mm’den daha yakın
olamamalıdır. IMO tip 1 gemilerin yük tankları gemi bordasına. hangisi az ise;
en az geminin mastorideki genişliğinin beşte biri ya da 11.5 metre
uzaklıktadır.
IMO tip 2 kimyasal
tankerlerin yük tankları borda ve karina hizasından en az 760 mm içerde
olmalıdır. Yük tanklarının, dipten gemi dibine olan mesafe kuralları tip 1
gemilerle aynıdır.
TMO tip 3 kimyasal tankerler için dip, faça,
borda uzaklıkları ile ilgili hiç bir kısıtlama yoktur.
Kimyasal
tankerlerin IMO tiplerine göre taşıyabilecekleri yükler sınırlandırılmıştır.
Tip 1 geminin taşımasına izin verilen bir kısım yükler tip 2 ve tip 3 gemiler
tarafından, tip 2 geminin taşınmasına izin verilen bir kısım yükler de tip 3
gemiler tarafından taşınamaz.
Tankların iç kaplamaları ve geminin teçhizatı
da göz önüne alınarak her gemiye hangi tanklarda, hangi yükleri
taşıyabileceğine dair bir liste belirlenir. Gemiler klas kuruluşlarından
aldıkları bu taşıma uygunluk sertifikası (fitness cer- tificate) listesi
dışında kalan yükleri taşıyamazlar.
Kimyasal tankerler
ilk yıllarda pompa daireli (pomp room), pompa dairesindeki her pompa birden çok
tanka kumanda edecek şekilde inşa edilmişlerdi. Sonrakin, çok sayıda küçük
parsellerin taşınması ihtiyacı ile her tanka ayn pompa ve devre donatılmasına
da başlanmıştır. Günümüzde; parsel (bölmeli) yani birbirinden bağımsız işletilebilen
tanklara sahip olan gemiler ve her seferinde tek tip yük taşıyacak şekilde
dizayn edilmiş olan gemiler olmak üzere başlıca iki tip kimyasal tanker vardır.
Tek tip yada az parsel yük taşıyacak gemilerde, her tankın ayn devresi olmasına
gerek yoktur. Bir ya da bir kaç ortak ana devre (common line) olması
yeterlidir. Parsel yükler için yapılan gemilerde ise her tankın ayn devresi
olması tercih edilir.
Kimyasal tankerler ayrıca taşınması düşünülen
yüklere göre de farklı yapılara sahip olabilmektedir. Örneğin; sürekli asit
taşıyacak olan kimyasal tankerlerin tankları, yüksek aşındırıcı olan asitlere
dayanabilecek kalitede paslanmaz çelikten yapılırken, tank perdelerinin de
yüksek yoğunluğa dayanıklı olması sağlanmaktadır.
Sürekli yemeklik yağ taşıyacak bir tankerde ise
tankların, kaplama olması yeterli olabilmekte, paslanmaz çelik kullanılmaya
gerek kalmamaktadır. Özgül ağırlıkları düşük olan alkol gibi yüklerin taşınması
için perdelerin çok fazla güçlendirilmiş olmasına gerek yoktur. Kısacası, IMO kimyasal
tankerlerin ana hatları ile ilgili standartlar getirmiş ve bu standartlara
göre taşıyabilecekleri yükler klas kuruluşlarınca gemiye belirtilmektedir.
Belli tip yükleri taşıyacak kimyasal tanker işletmeleri, yalnız taşıyacakları
yükleri taşıma yeterliğine sahip gemiler üretebilmektedir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder