16 Mayıs 2017 Salı

TARİH- DÜNYA DENİZ TİCARETİNDEKİ GELİŞMELER


Ekonomik kriz durumları dışında normal olarak dünya deniz ticaret hacmi her yılı artışla kapatmaktadır. Fakat normal durumlarda artış oranı yükselip diişcbilmektedir. İvme kaybeden deniz ticaret hacmi artışı insanın akima iki şey getirmektedir. Bunlardan birincisi, son yüzyıl istatistiklerinin gösterdiği üzere, on ya da daha düşük periyotlarla deniz ticaret hacmindeki trendin yerini bir kaç yıllığına düşüşe bıraktığı kriz tabir edilen periyodun yaşanıyor olmasıdır. İkincisi ise geçici bir duraklama vc takip eden yıllarda tekrar bir artış yaşanacağıdır.
Dünya ticaretindeki gelişmelerin iyi bir trend izlemiş olmasına rağmen, dünya deniz ticaret hacmi, aynı oranları yakalayamayabilir. Bu durumun göstergeleri ton ya da ton mil olarak benzeşmektedir.
Bazen düşüşler kriz yada sıkıntı olmaksızın, piyasa şartlarının doğal sonuçlan olarak da ortaya çıkabilmektedir. Buna en güzel örnek 1996 yılından itibaren doygunluğa ulaşan uzak doğu ülkelerinin demir ihtiyacı dünya demir ticaret hacminin düşmesine neden olmuştur. Bu da demir cevheri taşımalarını 402 milyon tondan 390 milyon tona düşmüştür.
Küresel krizler dışında, yerel şartlardaki değişmeler ile de bazı düşüşler yaşanabilmektedir. Örneğin; İklim şartlarının kötü etkilediği en büyük tahıl üreticisi olan ABD’de ve diğer ülkelerde hasadın düşük seyretmesi, dünya buğday stok­larında azalma ve normalin üzerinde fiyat artışlarına neden olmuştur. Böylece yıllık dünya hububat deniz taşımaları azalmıştır. Aynı dönemde LNG taşımaları filodaki %9’luk artışa paralel olarak yükselmiş. LPG taşımaları ise istikrarlı seyretmiştir.[1] Sonuç olarak karşımıza yalnızca yılık artışın bir önceki yıla oranla daha az olması sonucunu çıkannıştır.



* Deniz Sektörü Raporu, s. 5-6.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder