Ekonomik kriz durumları dışında normal olarak dünya deniz
ticaret hacmi her yılı artışla kapatmaktadır. Fakat normal durumlarda artış
oranı yükselip diişcbilmektedir. İvme kaybeden deniz ticaret hacmi artışı
insanın akima iki şey getirmektedir. Bunlardan birincisi, son yüzyıl
istatistiklerinin gösterdiği üzere, on ya da daha düşük periyotlarla deniz
ticaret hacmindeki trendin yerini bir kaç yıllığına düşüşe bıraktığı kriz tabir
edilen periyodun yaşanıyor olmasıdır. İkincisi ise geçici bir duraklama vc
takip eden yıllarda tekrar bir artış yaşanacağıdır.
Dünya ticaretindeki gelişmelerin iyi bir trend izlemiş
olmasına rağmen, dünya deniz ticaret hacmi, aynı oranları yakalayamayabilir. Bu
durumun göstergeleri ton ya da ton mil olarak benzeşmektedir.
Bazen düşüşler kriz yada sıkıntı olmaksızın, piyasa
şartlarının doğal sonuçlan olarak da ortaya çıkabilmektedir. Buna en güzel
örnek 1996 yılından itibaren doygunluğa ulaşan uzak doğu ülkelerinin demir
ihtiyacı dünya demir ticaret hacminin düşmesine neden olmuştur. Bu da demir
cevheri taşımalarını 402 milyon tondan 390 milyon tona düşmüştür.
Küresel krizler dışında, yerel şartlardaki değişmeler ile
de bazı düşüşler yaşanabilmektedir. Örneğin; İklim şartlarının kötü etkilediği
en büyük tahıl üreticisi olan ABD’de ve diğer ülkelerde hasadın düşük
seyretmesi, dünya buğday stoklarında azalma ve normalin üzerinde fiyat
artışlarına neden olmuştur. Böylece yıllık dünya hububat deniz taşımaları
azalmıştır. Aynı dönemde LNG taşımaları filodaki %9’luk artışa paralel olarak
yükselmiş. LPG taşımaları ise istikrarlı seyretmiştir.[1] Sonuç olarak
karşımıza yalnızca yılık artışın bir önceki yıla oranla daha az olması sonucunu
çıkannıştır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder