DENİZCİLİK KLAS KURULUŞLARI
• Orijinal Rolleri
• Deniz sigortacıları ve gemi sahiplerinin, sigorta koruması altındaki gemilerin tekne ve ekipmanlarının bağımsız denetimi için geliştirdikleri sistem (18. Yüzyılda)
• Gemi sahipleri; gemilerini denize elverişli hale getirmek için teknik yardım
• Sigortacılar; gemilerin denize elverişli olduğuna dair garanti isteği
• Klas Kuruluşlarının amacı “gemi sahipleri ve sigortacılar için, gemilerin dizayn, inşa ve bakımı ile ilgili standartların geliştirilmesi ve denetlenmesi”
•Klas kuruluşlarının bağımsızlığının sağlanması için bu dönemdeki müşterileri gemi sahipleri değil sigortacılardı.
•Klas kuruluşlarından alınan sağlıklı bilgiler, risklerin bilinmesi açısından sigortacılar için çok önemliydi.
•Bu ihtiyaçların sonucunda ilk klas kuruluşu “Lloyd’s Register of Shipping” 1760’da kurulmuştur.
KLAS KURULUŞ FİRMALARI
• Registro Italiano Navale RINA – 1861
• American Bureau of Shipping ABS – 1862
• Det Norske Veritas DNV – 1864
• Germanischer Lloyd GL – 1867
Nippon Kaiji Kyokai Class NK – 1899
• Russian Maritime Register of Shipping RMRS–1913
• Croatian Register of Shipping CRS – 1949
• China Classification Societies CS – 1956
• Korean Register of Shipping KR – 1860
• Indian Register of Shipping IRS - 1975
KLAS KURULUŞLARI DEĞİŞEN ROLLER
•Zamanla gemi sahipleri gemilerinin değerini belirlemek ve sınıflandırmak için klas kuruluşlarından denetleme talebinde bulunmuşlar ve klas kuruluşları bu iş için ücret almaya başlamışlardır.
•İdarelerde deniz emniyetinin sağlanması için yetkilerini bu kuruluşlara vermeye başlamışlardır.
•Klas kuruluşlarının araştırmaları için kaynak sağlanmıştır.
•Klas kuruluşlar sigortacılardan uzaklaşıp gemi sahipleri ile ilişkilerini geliştirmişlerdir.
KLAS KURULUŞLARININ GÜNÜMÜZDEKİ ROLLERİ
Gemilerin yeni inşa aşamasında ve sonrasında, denetimlerini düzenleyerek ve geminin tekne ve makine dizaynına tavsiyelerde bulunan organize kuruluşlardır.
• Klaslama geminin donatılması ve işletilmesini kapsamaz
• Gemi sahibi gemisini klaslamak zorunda değildir. Ancak, gerekli sertifikasyon ve klas sertifikası olmadan “ticari sertifikasını” alamaz.
•Uluslararası Klas Kuruluşları Birliği (IACS)
•Uluslararası Yükleme Hatları (LOAD LINE) Konvansiyonu imzasından sonra 1939’da ilk klas kuruluşları toplantısı
•11 Eylül 1968 IACS kuruluşu
•ABS, LR, DNV, GL, BV, NK, RINA, KR, CCS, RMRS (CRS ve IRS işbirliği)
•IMO’da gözlemci statüsü •IMO Kurallarının geliştirilmesinde tavsiyeler
KLAS KURULUŞLARI ETİK GEREKLİLİKLER
Bağımsızlık
Tarafsızlık
Uzmanlık
Güvenilirlik
Gizlilik
KLAS KURULUŞLARI GÖREVLERİ
Klas kuruluşları gemileri uluslararası sözleşmelere göre sertifikalandırır kendi kurallarına göre klaslar
KLASLAMA (özel görev): Gemilerin emniyeti için kuralların geliştirilmesi ve bunların uygulanması için sörveylerin yapılması
SERTİFİKASYON (yasal görev): (yasal hizmetler) Bayrak Devletlerinin yetkilerinin devretmesiyle, denizde emniyet ve kirliliği önleme kurallarının uygulanması, sörveylerin yapılması ve sertifikaların düzenlenmesi
KLAS KURULUŞLARI YASAL GÖREVLERİ
Gemilerin kontrol sistemleri: denetleme ve sertifikasyon.
• Bayrak Devletlerinin sorumluluğu.
• Bayrak Devletleri yasal denetleme görevlerini kendileri yapabilirler veya bunları klas kuruluşlarına devredebilirler.
• Bu yetki devrine uluslararası denizcilik hukuku izin vermektedir, (SOLAS, MARPOL, 1966 Load Lines Sözleşmeleri ve 94/57/EC Direktifi)
KLAS KURULUŞLARI DÜZENLEMELERİ
• IMO Düzenlemeleri (A.739 (18), A.789(19))
• Avrupa Birliği Düzenlemeleri (94/57EC Konsey Direktifi)
• IACS Düzenlemeleri (IACS - QSCS Kalite Sistem Belgelendirme Şeması)
KLAS KURULUŞLARI İMO DÜZENLEMELERİ
• IMO’nun koyduğu kuralları tek başına yürütme gücü yoktur
• Kuralların uygulanmasında Bayrak Devletlerine güvenmektedir
• Bayrak Devletlerinin çoğunun kuralları uygulama ve izleme kapasitesine sahip teknik organizasyonları yoktur.
• Görevlerini Klas Kuruluşlarına devretmektedirler.
• Toplam 162 ülke uluslararası denizcilik sözleşmelerini imzalamıştır ve 100’ün üzerinde ülke yetkilerini klas kuruluşlarına devretmiştir.
KLAS KURULUŞLARI SOLAS BÖLÜM 1 KURAL 6
• “Kurallar gereği uygulanması zorunluluğu bulunan yaptırımlar ve muafiyetlerin tespitine ilişkin denetimler ve sörveyler, İdarenin yetkilendirdiği görevliler tarafından yaptırılacaktır. Bununla beraber, İdare denetim ve sörvey yetkisini bu amaçla tayin edilmiş sörveyörlere ya da İdare tarafından yetkilendirilmiş kuruluşlara devredebilir.”
KLAS KURULUŞLARI SOLAS Bölüm II-1, Kısım A-1, Kural 3-1
• “Yürürlükte bulunan gerekliliklere ek olarak gemiler, Bölüm XI/1 hükümlerine göre İdare tarafından tanınan klas kuruluşlarının yapısal, mekanik ve elektriki gereklilikleriyle veya eşdeğer emniyet seviyesini sağlayan uygulanabilir ulusal standartlarla uyumlu olarak dizayn, inşa edilmeli ve korunmalıdır”
KLAS KURULUŞLARI IMO KARARLARI
Herald of Free Enterprise, Scandinavian Star, Dona Paz, Exxon Valdez gibi deniz kazalarından sonra, IMO denizde emniyeti yükseltmek ve deniz kirliliğini korumak için önemli tedbirler almak zorunda kalmıştır.
• MSC 60’da, Bayrak Devleti Uygulamaları üzerine bir alt komite oluşturulması için MEPC/MSC ortak çalışma grubu kurulmuştur.
• MEPC 33 (Kasım 92) ve MSC 61 (Aralık 92) toplantılarında "Bayrak Devleti Uygulamaları” (FSI) adında yeni bir alt komite kurulması için ortak karar alınmıştır.
• Amaç, Bayrak Devleti uygulamalarında, İdare’ye yardımcı olacak daha iyi hizmet verilmesini sağlayacak tedbirlerin alınması ve IMO araçlarının uygulanmasının sağlanması
MSC 67’de (1996) Sörvey ve Sertifikalandırma konularının FSI (Bayrak Devleti Uygulamaları) alt komitesi tarafından idare edilmesi kararlaştırılmıştır. Bu konuda alt komitenin en önemli çalışmalarından birisi “İdare Adına Hareket Eden Kuruluşlardır” (Klas kuruluşları)
KLAS KURULUŞLARI YETKİLENDİRMELERİ
• Kuruluşların Yetkilendirilmeleri için kılavuz A.739(18) Bayrak Devletlerinin sörvey yapma ve sertifika düzenleme konusunda Klas Kuruluşlarını yetkilendirdikleri göz önüne alınarak FSI 1’de İdare adına hareket edecek kuruluşların minimum standartları için bir kılavuz geliştirilmesi hakkında karar verilmiş ve Kasım 93’de A.739(18) “İdare Adına Hareket Eden Kuruluşların Yetkilendirilmesine İlişkin Kılavuz” kabul edilmiştir. Bu kılavuz Klas Kuruluşları için minimum standartları ve İdare ile yapılacak anlaşmanın ana unsurlarını göstermektedir.
KLAS KURULUŞLARININ NİTELİKLERİ (Minimum Standartlar- A.739(18) App. 1)
Kurulmuş bir organizasyon yapısı
Teknik uzmanlığının kanıtlanması
Dizayn ve inşa kurallarının yayınlanması
Ahlak Prensiplerine (Code of Ethics) uygunluk
ISO 9001 veya EN 29001’e uygun kalite sistemi olması
Nitelikli ve dökümante edilmiş denetim prosedürlerinin olması (EN 45004)
ISM denetimlerini ve sertifikasyonunu yapabilmek
• Kuruluşların Sörvey ve Sertifiasyon İşlevlerinin Özellikleri A.789(19)
• FSI 1’de İdare adına hareker edecek kuruluşların minimum standartları tartışılırken klas kuruluşların sörvey ve sertifikalandırma işlemleriyle ilgili detaylı bir şartnamenin geliştirilmesine karar verilmiştir. 1995’de A.789(19) sayılı “İdare adına Sörvey ve Sertifikalandırma Yapan Kuruluşların Denetim ve Belgelendirme İşlevlerinin Özellikleri” başlıklı Genel Kurul Kararı kabul edilmiştir. Bu karar daha sonra SOLAS XI/1’de zorunlu hale gelmiştir.
KLAS KURULUŞLARI SOLAS Bölüm XI Kural 1
“Kural I/6’da sözü edilen yetkilendirilmiş kuruluşlar, IMO tarafından kabul edilmiş olan Kılavuz (A.739(18)) ile Rehber A.789(19) ile kabul edilmiş olan düzenlemelere uyacaklardır.
Model Anlaşma (MSC/Circ.710 MEPC/Circ.307)
Bayrak Devletlerinden gelen çeşitli öneriler ile FSI Alt Komitesi, Klas Kuruluşlarına İdare adına hareket etme yetkisi verilmesinin anlaşma haline getirilmesinde İdarelere yardımcı olması için hazırladığı Model Anlaşma Şubat 95’de FSI 3’de son haline getirildi ve MSC/Circ.710 MEPC/Circ.307“İdare Adına Hareket Eden Kuruluşların Yetkilendirilmesi İçin Model Anlaşma” MSC 65 ve MEPC 37’de onaylandı
KLAS KURULUŞLARI AVRUPA BİRLİĞİ
•94/57/EC sayılı Konsey Direktifi (22.11.1994) Sadece minimum gereklilikleri sağlayan klas kuruluşları Avrupa Birliği içinde faaliyet gösterebilir.
•97/58/EC Komisyon Direktifi (26.9.1997)
• 2001/105/EC sayılı Konsey Direktifi (19.12.2001) –Klas kuruluşlarının daha sıkı izlenmesi için prosedürler –Klas kuruluşlarının tanınma ve izlenme prosedürü üye ülkeler ve Komisyon tarafından paylaşılmıştır. -Sorumluluk rejimi -2002/84/EC Direktifi (5.11.2002)
KLAS KURULUŞLARI ERIKA 1 Paketi
• 1999 yılında Biskay Körfezi güneyinde ikiye bölünerek batan Erika tankeri sonrasında geliştirilen ve AB Parlamentosunda da kabul edilerek yürürlüğe giren önlemler (Klas kuruluşları daha etkin bir şekilde kontrol edilmesi)
• 2001/105/EC Avrupa Birliği Direktifi
1. Kuruluşların daha sıkı izlenmesi
2. Genişletilmiş kalite kriterleri
3. Klas değişimi ile ilgili hükümler
4. Yetkilerin askıya alınması ve iptali
KLAS KURULUŞLARI AB GEREKLİLİKLERİ (94/57/EC Direktifi - Ek)
• Sertifikasyon gereklilikleri ile ilgili tüm IMO gerekleri açıkça yer almıştır.
IMO Kararı A.746 (18)“Harmonize Sörvey ve Sertifikalandırma Sistemi”ni uygulama kabiliyeti
Dizayn ve inşa kurallarının yayımı ile ilgili sertifikasyon gereklilikleri
Büyüklük limiti (klaslı gemi, sörveyör sayısı vb.)
Finansal Sorumluluğun limitlendirilmesi (4 Milyon / 2 Milyon Euro)
AVRUPA BİRLİĞİ ÜYE ÜLKELER İLE KLAS KURULUŞLARI ARASINDAKİ ANLAŞMA
– A.739(18) Ek II’de yer alan hükümler
– Finansal sorumlulukla ilgili hükümler
– Periyodik denetimler ile ilgili hükümler
– Gemilerin periyodik veya program dışı denetimi
– Temel bilgi iletişimi için hükümler.
AB TARAFINDAN TANINAN KLAS KURULUŞLARI
American Bureau of Shipping-ABS
Bureau Veritas-BV
China Classifıcation Society-CCS
Det Norske Veritas-DNV
Germanischer Lloyd-GL
Korean Register of Shipping-KRS
Lloyd’s Register of Shipping-LR
Nippon Kaiji Kyokai-ClassNK
Registro İtaliano Navale-RINA
Russian Maritime Register of Shipping-RMRS
Hellenic Register of Shipping-HRS **
Registro International Navale SA-RINAVE **
Tanınmış Kuruluş: IMO kurallarına göre taraf devletlerce yetkilendirilen ve IMO tarafından da yetki kapsamıyla birlikte ilan edilen veya bölgesel birlikler tarafından oluşturulan komisyonlarca, uluslararası kriterlere göre yetkilendirilen ve/veya kabul edilen ve kabul edildiği ilan edilen kuruluş, •
Yetkilendirilmiş Kuruluş: Bu Yönetmelik hükümleri çerçevesinde; İdare adına, İdarenin belirleyeceği konularda, ulusal ve uluslararası kurallar ile yükümlülükler çerçevesinde, sörvey yapma ve sertifika düzenleme konusunda yetkilendirilen kuruluş, • Tanınma yetkilendirme hakkını vermez
ÜLKEMİZDEKİ UYGULAMALAR
•IACS Üyesi BV, GL, RMRS, ABS, DNV, KR, LR, NK, RINA ve Türk Loydu ile MSC Circ.710/MEPC Circ.307 sayılı “İdare Adına Hareket Edecek Kuruluşların Yetkilendirilmesine İlişkin Model Anlaşma” hükümleri dikkate alınarak Yetki Devri Protokolleri imzalanmıştır.
•IMO’nun A.847(20) sayılı “Bayrak Devletlerinin IMO Kurallarını Uygulamaları İçin Kılavuzlar” başlıklı kararına göre, bir sözleşme bir ülke için yürürlüğe girdiğinde, o ülkenin hükümeti söz konusu sözleşmenin hükümlerini uygun ulusal mevzuatlarla hayata geçirebilmeli ve bunun için gerekli altyapıyı sağlayabilmelidir.
• Bu konuda ulusal mevzuatımızda bir hüküm olmamamsı nedeniyle, İdare ile yetkilendirilecek kuruluşların yetkilendirilmesine yönelik Yönetmelik hazırlanması çalışmaları başlatılmıştır.
•“Türk Bayraklı Gemilerde Bayrak Devleti Adına Hareket Edecek Kuruluşların Seçimi ve Yetkilendirilmesine Dair Yönetmelik” (01.10.2003 tarih ve 25246 sayılı Resmi Gazete)
IMO ve AB gerekliliklerinin tümü
İdarelerinin kuruluşların bilgilerine giriş izni
İdare tarafından bildirilen proje çalışmaları
Konferans, seminer&eğitim programları düzenlenmesi
TÜRKAK’tan akreditasyon (EN 45004)
KLAS KURULUŞLARI
1. Türk Loydu (TL)
2. Bureau Veritas (BV)
3. American Bureau of Shipping (ABS)
4. Det Norske Veritas (DNV)
5. Germanischer Lloyd (GL)
6. Lloyd’s Register of Shipping (LR)
7. Nippon Kaiji Kyokai (ClassNk)
8. Registro Italiano Navale (RINA)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder