BUZLUK
Gemilerde kullanılan buzluk sistemi genellikle F12 veya F22
gazı ile çalışır. Buzluk kompresörü, soğutucu olarak kullanılan gazı
yüksek basınç ve yüksek sıcaklıkla kondensere yollar. Gaz, önce yağ
separatöründen geçer ve içinde bulunan yağı separatörde bırakır ve
yağ, oradan da kompresör karterine döner. Separatörden geçen freon,
kondenserde (kuler) soğuyup yüksek basınçlı sıvı haline gelir.
Kulerden çıkan gaz, filter dryer’den ve solenoid valften geçerek
soğutma odasındaki expansion valfe gelir. Expansion valfte basıncı
düşen ve çevre ısısını alan freon, yüksek basınçlı sıvıdan alçak
basınçlı gaza dönüşür ve soğuma yapar. Etlik, balıklık, sebzelik ve
kuru kumanyalıktaki fanlar serpantin (soğutma kangalı) lerdeki soğuğu
çevreye vererek buzluk odalarını soğuturlar. işini bitiren alçak
basınçlı gaz kompresöre geri döner ve soğutma işlemi tamamlanmış olur.
Buzluk devresindeki dryer, freon içindeki nem ve suyu alır.
Zaman zaman bu su, expansion valf ve solenoid valflerin normal
çalışmasını engelleyerek olmaması gereken yerde freonun soğutma
yapmasına sebep olur. Dryer görevini yapamaz hale geldiğinde
yenilenmeli veya içindeki silikagel değiştirilmelidir. Buna rağmen
devrede su kalıyorsa devreye az miktarda metanol çektirilebilir.
Ayrıca dryer elemanı olarak sadece silikagel değil, kalsiyum klorür de
kullanılmaktadır.
Şayet sistemde herhangi bir sebeple gaz eksilmesi olursa devreye
gaz çektirilir. Kondenser çıkışındaki valf kapatılarak gaz kulerde
toplanır ve gaz çektirme hortumu kuler çıkışı ile tüpe bağlanır. Tüpün
valfı ile gaz çektirme valfı açılarak sisteme gaz gönderilir.
Kompresör aralıklı çalıştırılıp gaz kulere toplanır. (Gaz çektirme
işlemi buzluk kompresörüne dönüş devresi üzerinden de yapılabilir.SiM)
Nadiren kompresör karter yağı eksilir veya rutin olarak yağının
yenilenmesi gerekir, böyle bir durumda kompresör giriş-çıkış valfleri
kapatılarak kör tapa alınıp karter yağı ilave edilir ya da kompresör
stopta iken karter, vakum pompası ile vakuma geçirilip karter yağ
çektirme borusu ile vakum altında yağ çektirilir. Bir diğer yol da
kompresör devrede iken alçak basınç presostatı ile kompresörün vakuma
geçirilmesi ve yine karter yağ çektirme borusu ile yağ
çektirilmesidir.
Buzluk kompresörü alçak basıncı 0,1-1,8 bar, yüksek basıncı ise
10-15 bar civarındadır. Yani dönüş basıncı alçak basınç presostatında
1,8 bar olduğunda kompresör devreye girer ve basınç O’a yaklaştığında
yani 0,1-0,2 bar’da kompresör stop eder. Bu esnada yüksek basınç 10-12
bar civarında tutulur. Ayrıca deniz suyunun gelmemesi veya az gelmesi
gibi durumlarda emniyet olarak yüksek basınç presostatı kullanılır.
Örneğin, deniz suyunun az gelmesi gibi durumlarda 18 bar civarına
ayarlanan yüksek basınç presostatı kompresörü stop ettirir. Sorun
giderildikten sonra kompresörün devreye sokulabilmesi için yüksek
basınç presostatının, üzerindeki düğmeden resetlenmesi gerekir.
Kuler üzerinde sistemi aşırı basınçtan koruyan bir de safety
valf bulunur. Yüksek basınç presostatının görevini yapamadığı veya
sistemde aşırı gaz olduğu durumlarda safety valf açarak aşırı basınç
ve gazı sistemden dışarı atar.
SORUNLAR VE ÇÖZÜMLERi
Buzluk sistemi, ayarları ve kontrolleri iyi yapılırsa pek sorun
çıkarmasa da şu hususlara dikkat etmekte fayda vardır.
-Kompresöre dönüş karlanıyorsa
a-Expansion valf fazla açık olabilir.
b-Şayet valf fazla açık değilse fan çalışmıyor olabilir, ancak
normal çalışan sistemlerde fan çalışmıyorsa kompresör stop etmelidir.
c-Veya serpantinler karla dolmuş olduğundan ısı transferi
olmayacaktır, bu durumda da serpantinlerin defrost edilmesi
gerekiyordur
-Kompresör sık sık devreye giriyorsa (kısa çalışıyor-çok bekliyorsa) ve soğutma az ise
a-Expansion valf fazla kapalıdır.
b-Gaz azdır.
c-Expansion valfın filtresi tıkalıdır.
-Kompresör yüksek basınçtan devreden çıkıyorsa
a-Deniz suyu pompası stop etmiştir (bu durumda kompresör stop
etmelidir) veya yeteri kadar su basamıyor.
b-Kuler tıkalı.
c-Kompresörde normalden fazla gaz var.
d-Expansion valfler fazla kısık.
Sistemde gaz eksiliyorsa
a-Kompresör şaft boğazında mekanik sealden kaçak vardır.
b-Kompresör ve kuler üzerindeki valflerin boğazında ve tesviye
şişesinde kaçak var.
c-Kuler borusu delik veya aynadan kaçak var.
d-Expansion valf giriş çıkış bağlantılarında veya valflerinde
kaçak var.
e-Serpantinlerde delik var.
-Karter yağı eksiliyorsa
a-Harici kaçak var.
b-Separatör yağı sepere edemiyor yada kartere geri döndürmüyor.
Gaz kaçağı kontrolü için şu yöntemler uygulanır.
a-Gaz detektörü ile kontrol yapılır. Detektörün üzerinde
flexible hortum ile hassasiyet ayarı için bir düğme mevcuttur. Kaçak
olan yere yaklaştırıldığında alarm verir ancak çeşitli gaz ve boyalara
da tepki gösterebilir.
b-Propan gaz detektörü ile yapılan kontrolde propan gaz valfı
açılarak yakılır. Mavi renkte olan alev kaçağa yaklaştıkça yeşile
döner.
c-Kaçak olması muhtemel olan expansion valf bağlantıları v.s.
yerlere köpük veya tükürük sürülerek kontrol yapılır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder