8 Şubat 2017 Çarşamba

STERN TUBE-SIMPLEX SEAL

Stern tube geminin kıç tarafında içinden pervane şaftı geçen ve içi yağ ile dolu olup her iki tarafındaki seal ringler sayesinde deniz suyunun makina dairesine girmesini önleyen yerdir.


Simplex seal’lere çalışırken aşırı basınç uygulanmamalıdır. Bu yüzden, gemi yüklü veya balastlı (yani boş) iken gravity tankı ile deniz suyu basıncından ancak 0,2-0,3 bar daha fazla bir basınç sağlanır. Yük veya balast su hattı ile gravity tank yağ seviyesi arasında şu formül geçerlidir. H=0,165H+2,8(m)


Burada H, pervane şaft merkezi ile yük veya balast su hattı arasındaki dikey mesafedir, ölçüsü mt cinsindendir. Şayet gemi balastlı iken H; 14 metreden fazla ise emniyet için ikinci bir gravity tank monte edilir. Bu, Perbunan seal ringler için geçerlidir. Viton seal ringler için ikinci bir tanka ihtiyaç yoktur. Ambalajlı bir şekilde gemilere gönderilen seal ringler zedelenmesin diye açılmazlar, sadece kullanılacakları zaman sandıktan çıkarılırlar.

SIMPLEX SEAL’iN MONTAJI
Seal ringler bağlanmadan önce tüm mahallin temizliği ve sökülen elemanların aşınma toleransları kontrol edilir. Kontrolü yapılacak elemanlar pervane, sterntube, pervane şaftı ve yatak klerensleridir.



Pervane şaftı içeriye sürülmeden önce iyice temizlenir. Bu temizlik dizel oil ya da yağ ile zımparalanarak yapılır. Şafta işlem yapılmadığı süre içinde muhakkak surette şaft çarşaf yada benzeri bir şeyle sarılarak tozdan muhafazası sağlanır.

Şaft içeri sürülmeden önce şaftın çatlak kontrolü yapılır. Bunun için önce pervanenin kama yuvası tekrar tekrar temizlenir, bu kontrolde üç farklı spray kullanılır. ilk spray temizlik içindir. ikinci spray sıkıldığında şayet kama yuvasında çatlak var ise bu spray çatlağı doldurur. Bu spray tüm kama yuvası boyunca sıkılır. Bu işlemin ardından 15-20 dakika spray çatlağa işlesin diye beklenir. Üçüncü spray tüm kama yuvası boyunca sıkılır ve çatlak var ise bu kısımlarda renk değişikliği meydana gelir. Çatlak kontrolünün kama yuvasından yapılmasının sebebi en büyük stresin bu bölgede bulunması ve şaftın da en zayıf bölgesinin burası olmasındandır.

Pervane şaftı içeri sürüldüğü zaman baş seal şafta geçirilir ama sıkılmaz. Şaftın makine dairesindeki ucu kaplinden geçirilerek rondelası konup somunu bağlanır ve setuskuru sıkılır. Bu işlemi takiben kıç seal şafta geçirilir, civataları yardımıyla sterntube gövdesine monte edilir. Aynı anda baş seal de makine dairesinden yerine bağlanır. Makine tarafındaki krom layner flence monte edildikten sonra kıç sealin krom laynerini tutan mesnetleri sökülerek şafta geçirilmiş olan pervane gövdesine kıç sealin layneri monte edilir.


Makineye dışarıdan su girmesini önleyen keçeler kıçta 3 adet başta 2 adettir. Bu keçeler 1’den 5’e kadar numaralandırılmış olup 1 no’lu keçe en kıçta pervaneye en yakın keçedir. Dört parçadan oluşan kıç ringlerin arasına 3 adet seal ring, üç parçadan oluşan baş ringlerin arasına 2 adet seal ring konur. Bu ringlerin ağız konumlarına çok dikkat etmek gerekir. Bu seal ringlerin konumlarının nasıl olacağı kutusunun içindeki instruction’da açıkça gösterilir. Bu seal ringlerin içinde krom laynere basmaya yardım eden yaylar bulunur. Şayet krom laynere paso verilirse yayların kesilerek kısaltılması gerekir. Krom laynerin çapındaki 1 mm ufaltmaya karşı; yay, 3 mm kısaltılır. Yine dışarıdan krom laynerin içinden deniz suyunun girmesini önleyen bir adet o-ring mevcuttur. Krom laynerler monte edilirken o-ringin bulunduğu taraftan feeler gauge ile klerensleri kontrol edilir.


Bütün montaj işleri tamamlandıktan sonra baş sealdeki sealing ringlerin arasına bir yerden, kıç sealdeki sealing ringlerin arasına 2 yerden tapaları sökülerek yağ doldurulur. Bundan sonra seallerin arasındaki şaft boşluğuna sterntube gravite yağ tankı vasıtasıyla yağ alınır. Bu yağ alımı esnasında hiçbir basınç uygulanmayacağı gibi sterntube’ün hava firarı gevşetilerek havasının çıkarılması sağlanır. Bu yağ alımı işlemlerinden sonra birkaç saat beklenerek yağ kaçağı kontrolü yapılır.


Sterntube’te kullanılacak yağlarda tavsiye edilen yağ SAE 30’dur. Örneğin, Shell türü bir yağ kullanılacaksa Argina Oil 30 kullanılır. Kullanılan yağların sıcaklıklarının Perbunan seal ringlerde 60ºC’yi, Viton seal ringlerde ise 110ºC’yi aşmaması istenir. Yine aralıklı olarak sterntube’deki yağdan numune alınması ve yağın kirli olup olmadığının kontrol edilmesi tavsiye edilir. Baş seal ringler için kullanılan yağın 3 ayda bir yenilenmesi en iyi yoldur. Az miktarda olan yağ kaçağı sorun olmasa da kaçaklar devam ederse yağın viskozitesini arttırmak gerekir, bunun için de SAE 30 yerine SAE 40-50 yağ kullanılır. Yine örnek verirsek, Shell türü bir yağ kullanıyorsak Gadinia Oil 40 kullanılır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder