Stern tube geminin kıç tarafında içinden pervane şaftı geçen ve
içi yağ ile dolu olup her iki tarafındaki seal ringler sayesinde deniz
suyunun makina dairesine girmesini önleyen yerdir.
Simplex seal’lere çalışırken aşırı basınç uygulanmamalıdır. Bu
yüzden, gemi yüklü veya balastlı (yani boş) iken gravity tankı ile
deniz suyu basıncından ancak 0,2-0,3 bar daha fazla bir basınç
sağlanır. Yük veya balast su hattı ile gravity tank yağ seviyesi
arasında şu formül geçerlidir. H=0,165H+2,8(m)
Burada H, pervane şaft merkezi ile yük veya balast su hattı
arasındaki dikey mesafedir, ölçüsü mt cinsindendir. Şayet gemi
balastlı iken H; 14 metreden fazla ise emniyet için ikinci bir gravity
tank monte edilir. Bu, Perbunan seal ringler için geçerlidir. Viton
seal ringler için ikinci bir tanka ihtiyaç yoktur. Ambalajlı bir
şekilde gemilere gönderilen seal ringler zedelenmesin diye açılmazlar,
sadece kullanılacakları zaman sandıktan çıkarılırlar.
SIMPLEX SEAL’iN MONTAJI
Seal ringler bağlanmadan önce tüm mahallin temizliği ve sökülen
elemanların aşınma toleransları kontrol edilir. Kontrolü yapılacak
elemanlar pervane, sterntube, pervane şaftı ve yatak klerensleridir.
Pervane şaftı içeriye sürülmeden önce iyice temizlenir. Bu
temizlik dizel oil ya da yağ ile zımparalanarak yapılır. Şafta işlem
yapılmadığı süre içinde muhakkak surette şaft çarşaf yada benzeri bir
şeyle sarılarak tozdan muhafazası sağlanır.
Şaft içeri sürülmeden önce şaftın çatlak kontrolü yapılır. Bunun
için önce pervanenin kama yuvası tekrar tekrar temizlenir, bu
kontrolde üç farklı spray kullanılır. ilk spray temizlik içindir.
ikinci spray sıkıldığında şayet kama yuvasında çatlak var ise bu spray
çatlağı doldurur. Bu spray tüm kama yuvası boyunca sıkılır. Bu işlemin
ardından 15-20 dakika spray çatlağa işlesin diye beklenir. Üçüncü
spray tüm kama yuvası boyunca sıkılır ve çatlak var ise bu kısımlarda
renk değişikliği meydana gelir. Çatlak kontrolünün kama yuvasından
yapılmasının sebebi en büyük stresin bu bölgede bulunması ve şaftın da
en zayıf bölgesinin burası olmasındandır.
Pervane şaftı içeri sürüldüğü zaman baş seal şafta geçirilir ama
sıkılmaz. Şaftın makine dairesindeki ucu kaplinden geçirilerek
rondelası konup
somunu bağlanır ve
setuskuru sıkılır. Bu
işlemi takiben kıç
seal şafta geçirilir,
civataları yardımıyla
sterntube gövdesine
monte edilir. Aynı
anda baş seal de
makine dairesinden
yerine bağlanır.
Makine tarafındaki krom layner flence monte edildikten sonra kıç
sealin krom laynerini tutan mesnetleri sökülerek şafta geçirilmiş olan
pervane gövdesine kıç sealin layneri monte edilir.
Makineye dışarıdan su girmesini önleyen keçeler kıçta 3 adet
başta 2 adettir. Bu keçeler 1’den 5’e kadar numaralandırılmış olup 1
no’lu keçe en kıçta pervaneye en yakın keçedir. Dört parçadan oluşan
kıç ringlerin arasına 3 adet seal ring, üç parçadan oluşan baş
ringlerin arasına 2 adet seal ring konur. Bu ringlerin ağız
konumlarına çok dikkat etmek gerekir. Bu seal ringlerin konumlarının
nasıl olacağı kutusunun içindeki instruction’da açıkça gösterilir. Bu
seal ringlerin içinde krom laynere basmaya yardım eden yaylar bulunur.
Şayet krom laynere paso verilirse yayların kesilerek kısaltılması
gerekir. Krom laynerin çapındaki 1 mm ufaltmaya karşı; yay, 3 mm
kısaltılır. Yine dışarıdan krom laynerin içinden deniz suyunun
girmesini önleyen bir adet o-ring mevcuttur. Krom laynerler monte
edilirken o-ringin bulunduğu taraftan feeler gauge ile klerensleri
kontrol edilir.
Bütün montaj işleri tamamlandıktan sonra baş sealdeki sealing
ringlerin arasına bir yerden, kıç sealdeki sealing ringlerin arasına 2
yerden tapaları sökülerek yağ doldurulur. Bundan sonra seallerin
arasındaki şaft boşluğuna sterntube gravite yağ tankı vasıtasıyla yağ
alınır. Bu yağ alımı esnasında hiçbir basınç uygulanmayacağı gibi
sterntube’ün hava firarı gevşetilerek havasının çıkarılması sağlanır.
Bu yağ alımı işlemlerinden sonra birkaç saat beklenerek yağ kaçağı
kontrolü yapılır.
Sterntube’te kullanılacak yağlarda tavsiye edilen yağ SAE
30’dur. Örneğin, Shell türü bir yağ kullanılacaksa Argina Oil 30
kullanılır. Kullanılan yağların sıcaklıklarının Perbunan seal
ringlerde 60ºC’yi, Viton seal ringlerde ise 110ºC’yi aşmaması istenir.
Yine aralıklı olarak sterntube’deki yağdan numune alınması ve yağın
kirli olup olmadığının kontrol edilmesi tavsiye edilir. Baş seal
ringler için kullanılan yağın 3 ayda bir yenilenmesi en iyi yoldur. Az
miktarda olan yağ kaçağı sorun olmasa da kaçaklar devam ederse yağın
viskozitesini arttırmak gerekir, bunun için de SAE 30 yerine SAE 40-50
yağ kullanılır. Yine örnek verirsek, Shell türü bir yağ kullanıyorsak
Gadinia Oil 40 kullanılır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder