ISO 3735 HAM PETROL VE FUEL OİLLER TORTU TAYİNİ-
EKSTRAKSİYON METODU
1 Kapsam ve uygulama alanı
Bu standard. ham petrol ve
fuei oillerdeki tortunun toluen ekstraksiyonu ile tayini için
bir metodu kapsar. Bu metotla daha yüksek seviyelerdeki tortu
muhtevaları da tayin edilebilir, ancak verilen kesinlik bilgileri %0,01 (m/m)
ila %0,40 (m/m) tortu muhtevası için
geçerlidir.
2 Prensip
Refrakter malzemeden yapılmış
bir kartuş içerisindeki deney numunesi, kalıntı
sabit kütleye erişinceye kadar sıcak
toluenle ekstrakte edilir.
3 Numunenin alınması
3.1 Deney numunesi analiz numunesinden, analiz numunesi iyice karıştırıldıktan
hemen sonra alınmalıdır.
Gerektiğinde, yüksek viskoziten numuneler
sıvı hale gelecekleri bir sıcaklığa
kadar ısıtılıp karıştırıcı
kullanılarak homojen hale getirilmelidir. Bu tayin için
bütünü temsil eden bir deney numunesinin elde edilmesi çok
zordur, dolayısıyla karıştırma
ve numune bölme safhalarında çok
dikkatli olunmalıdır.
3.2
Karıştırmadan önce numunenin
sıcaklığı kaydedilir. ISO 3170 ve ISO 3171'de belirtilen karıştırma verimliliği
şartlan sağlanarak ve analizi yapılacak olan ham petrol veya fuel oil için
uygun karıştırma zamanı, karıştırma gücü (hızı) ve kap tabanına göre
karıştırıcı konumu kullanılarak laboratuvar numunesi orijinal kabında karıştırılır,
Ham petroldeki veya uçucu bileşenler ihtiva eden diğer numunelerdeki hafif
bileşenlerin kaybedilmesini önlemek için
karıştırıcı, numune kabı
kapağının üzerindeki salmastralı
bir açıklıktan geçirilerek
kullanılmalıdır. Analiz için deney numunesi karıştırma işleminden hemen sonra
alınır. Karıştırma işleminden hemen sonra numune sıcaklığı kaydedilir.
Karıştırma işlemi sırasında sıcaklık 10 °C'dan daha fazla yükselirse, numune
soğutulur ve daha düşük bir devirde tekrar karıştırılır
Not
Sıcaklıktaki 10 °C'u aşan bir yükselme,
numunede tortu çökmesine sebep olacak bir viskozite düşüşü yaratabilir.
4 Kartuş seçme ve hazırlama
4.1 Kartuşların seçilmesi
Deney için
yeni veya kullanılmış
bir kartuş seçilir. Yeni kartuş
için gerekli özelikler verilmiştir.
Anlaşmazlık durumunda yeni kartuşlar
kullanılmalıdır.
Not Rutin olarak yapılan
deneylerde, kullanılmış
kartuşlar kullanılabilir. Kartuşlar
yeniden kullanıldığında, bir tayin için kartuş
ve muhtevasının kütlesi sabit bir kütleye
ulaşıncaya kadar yapılan ekstraksiyon, takip
eden tayin için bir ön ekstraksiyon olarak
kabul edilmelidir. Birkaç tayinden sonra biriken
tortu miktarı, daha fazla sağlıklı
tayin yapılmasına izin vermeyebilir, bu
durumda Madde 4.3.'te verilen işlemler yapılmalıdır.
4.2 Yeni bir kartuşun hazırlanması
Kartuşun
dış yüzeyi ince bir zımpara kağıdıyla
zımparalanır ve serbest hale gelen
malzeme sert bir fırça
ile uzaklaştırılır. Kartuş, ekstraksiyon erlenine
(Madde 5.1) yerleştirilir ve toluenin kartuştan en az bir saat süreyle
damlayarak akmasına müsaade
edilerek ekstraksiyon yapılır.
Kartuş, etüvde bir saat kurutulur, soğutma
kabında bir saat soğutulur
ve daha sonra 0,1 mg yaklaşımla tartılır.
Kartuşun birbirini takip eden iki ekstraksiyondan sonraki kütleleri
arasındaki fark 0,2 mg ' dan fazla olmayıncaya kadar ekstraksiyon
ve soğutma işlemleri tekrarlanır.
4.3 Kullanılmış bir kartuşun hazırlanması
Kartuş,
rengi donuk kırmızı hale gelinceye kadar ısıtılıp
20 dakika bu sıcaklıkta beklenerek tortunun
yanabilen kısımları uzaklaştırılır.
Daha sonra kartuş, Madde 4.2'de verilen işlemlere
göre sabit kütleye erişinceye
kadar ekstrakte edilir ve soğutulur.
Not - Kartuşu
ısıtmak
için sıcaklığı yaklaşık olarak 750 °C'da
tutulabilen bir elektrikli fırın
uygundur.
5 İşlem
5.1 Laboratuar numunesinin
karıştırılmasından hemen sonra yaklaşık 10 g deney numunesi kartuşa alınır. Yaklaşık 10 gram olan bu deney
numunesinin kütlesi, önceden tespit edilmiş herhangi bir miktara ayarlanmaya
çalışılmamalıdır.
Kartuş ve muhtevası 0,01 g
yaklaşımla tartılır. Erlene 150 mL - 200 mL toluen konur, kartuş ekstraksiyon cihazına yerleştirilir, erlen ısıtıcı özerine konur ve
kartuştan damlayan çözücünün renksizleştiği görüldükten sonra 30 dakika sıcak
toluenle ekstraksiyon yapılır.
Ekstraksiyon hızı,
kartuştaki toluen ve yağ karışımının yüzeyi, kartuşun üst kenarından en az 20
mm aşağıda olacak şekilde ayarlanmalıdır.
5.3 Ekstraksiyon işlemi
tamamlandıktan sonra kartuş, etüvde 1
saat süreyle kurutulur, soğutma kabında
1 saat süreyle soğutulur ve 0,1 mg yaklaşımla tartılır.
5.4 Ekstraksiyon işlemi, çözücünün kartuştan süzülüp damlamasına
müsaade edilerek en az 1 saat, en fazla 1 saat 15 dakika süreyle tekrarlanır.
Daha sonra Madde 8.3'de tarif edildiği gibi
kartuş kurutulur, soğutulur ve tartılır. Gerektiğinde, birbirini takip
eden iki ekstraksiyon işlemi sonunda kurutulmuş kartuş ve muhtevası kütleleri
toplamı arasındaki fark 0,2 mg'ı aşmayıncaya kadar 1 saatlik periyotlarla
ekstraksiyon işlemi tekrarlanır.
6 Hesaplama
Numunedeki tortu muhtevası,
S, kütlece yüzde olarak aşağıdaki
bağıntı yardımıyla
hesaplanır.

Burada
m1
: kartuşun kütlesi, g
m2
: kartuşun ve deney numunesinin birlikte kütlesi, g
m3
: kartuşun ve tortu muhtevasının birlikte kütlesi, g
7 Sonuçların gösterilmesi
Numunenin tortu muhtevası, kütlece yüzde "ekstraksiyon sonrası
kalıntı" olarak en yakın %0,01'e (m/m) yuvarlatılarak verilir.
SONUÇ:
Bilindiği üzere gemi dizel
motorlarında kullanılan sıvı yakıtlar ham petrölün damıtılması sonucu elde
edilir. Ham petrolden elde edilecek ürüne göre ham petrol, çeşitli proseslerden
geçirilir ve istenilen ürün rafinerasyondan çıkar. Bu nedenle gemi
makinelerinde kullanılan yakıtların ham petrolden nasıl meydana geldiğini ve
ham petrölün özelliklerini gemi makine işletme mühendisleri olarak bilmeliyiz.
Ham petrol ve ürünleri
hidrokarbonlardan oluşmaktadır. Yani ham petrölün yapısında yanıcı olan karbon
ve hidrojen vardır.Bunlar ham petrol içerisinde çeşitli fiziksel ve
kimyasal şekillerde bulunabilir ve bu
ham petrölün içerdiği enerjisini ve distilasyon sonucu elde edilecek ürünlerin
özelliklerini belirler.
Gemi dizel makinelerinde
kullanılan ham petrol ürünü sıvı yakıtlar gemi işletme masraflarının %60 ila
%80’ini oluşturmaktadır. Bu nedenle makine üreticileri makinelerini az yakıtla
çok güç üretmek için çalışmalar yapmaktadır.Bunun yanında gemi ana
makinelerinin atık ısılarından yararlanılarak işletme verimliliğini arttırarak
yakıtın enerjisinden en iyi şekilde faydalanılmaktadır.Biz işletmeciler olarak
da yakıtı makinemizde en iyi şekilde yanmasını sağlayarak yakıtın enerjisinden
mümkün olduğunca faydalanmayı sağlamalıyız.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder