ISO 5165 PETROL ÜRÜNLERİ - DİZEL YAKITLAR - TUTUŞMA
KALİTESİNİN TAYİNİ -SETAN MOTORU METODU
1 - KAPSAM
Bu Standard, tek
silindirli, dört zamanlı, değiştirilebilir
sıkıştırma oranlı, dolaylı
enjeksiyonlu Standard bir dizel motor kullanılarak, dizel yakıtların
tutuşma kalitesinin bir setan sayısı
skalasına göre tayinini kapsar. Setan
sayısı sıkıştırmalı tip motorlarda dizel yakıtların
tutuşma kalitesinin ölçülmesini
sağlar, tayin, ön yanma odalı,
sıkıştırmaiı tip bir deney motorunda
sabit hızda yapılır.
Bununla birlikte deney motoru performansı ile tam ölçekli,
değişken hızlı,
değişken yüklü
motorların performansı arasındaki
ilişki tam anlaşılamamaktadır.
Bu Standard, sıfır
setan sayısı (C.N.) ila 100 setan sayısı
(C.N.) aralığına uygulanabilir. Ancak tipik uygulama aralığı 30 C.N. ilâ 65 C.N.'dır.
Bu metot sentetik yakıtlar
ve bitki esaslı yakıtlar gibi klâsik
olmayan yakıtlara da uygulanabilir. Ancak bu tür yakıtların
tam ölçekli motorlarda nasıl performans göstereceği
tam olarak anlaşılamamıştır.
Yakıtın
yakıt pompasına yerçekimi
etkisiyle akmasını veya enjektör memesinden geçmesini
etkileyecek akışkan özelliklerine sahip
numuneler bu metot için uygun değildir.
NOT 1 Bu Standard çalıştırma
şartlarını
SI birimleri cinsinden vermektedir, ancak, teçhizat imalâtında
İnç-pound
birimleri kullanıldığından motor ölçümleri
bu birimler cinsinden verilmiştir ve bu yüzden,
standard içerisinde bazı yerlerde bu birimler
parantez içerisinde verilmiştir.
NOT 2 Bu standardın
amacı bakımından,
% (v/v) sembolü bir ürünün
hacim yüzdesini ifade etmek için kullanılmıştır.
2 PRENSİP
Bir
dizel yakıtın
setan sayısı, bu yakıtın
Standard şartlarda çalıştırılan
bir deney motorundaki yanma özelliklerinin, setan sayıları
bilinen referans yakıt karışımlarının
aynı deney motorundaki yanma özellikleriyle karşılaştırılması
suretiyle tayin edilir. Bu, numune için ve numune setan sayısını
araya alacak referans yakıtların
her biri için sıkıştırma
oranının (çark okumasının)
değiştirilmesini ve böylece setan sayısının
çark
okuması cinsinden enterpolasyonuna izin veren belirli bir tutuşma
gecikmesinin elde edilmesini esas alan bir çark işlemiyle
gerçekleştirilir.
3 TARİFLER
Bu standardın
amaçları bakımından
aşağıdaki tarifler geçerlidir.
3.1 SETAN SAYISI
Setan sayısı,
dizel yakıtların tutuşma
performansının bir ölçüsü
olup standardize edilmiş bir motorda yakılan
yakıtın aynı molorda yakılan
referans yakıt ile karşılaştınlmasıyla
elde edilir. Tutuşma performansından
anlaşılan, yakıt akış
hızının, enjeksiyon zamanlamasının
ve sıkıştırma oranının
kontrol edildiği şartlarda çalıştırılan
Standard bir deney motoru ile deneye tâbi tutulan yakıtın
lutuşmasındaki gecikmedir.
3.2 SIKIŞTIRMA ORANI
Sıkıştırma
oranı, piston alt ölü
noktada (b.d.c.) iken ön yanma odası
hacmini de içeren yanma odası hacminin, piston üstü
ölü
noktada (t.d.c.) iken oluşan yanma odası
hacmine oranıdır.
3.3 TUTUŞMA GECİKMESİ
Tutuşma
gecikmesi, yakıt enjeksiyonunun başlaması
ile yanmanın başladığı an arasında geçen
süredir. Bu gecikme, derece krank açısı
şeklinde
ifade edilir.
3.4 - ENJEKSİYON ZAMANLAMASI, ENJEKSİYON AVANSI
Enjeksiyon zamanlaması,
bir yanma çevriminde yanma odasına yakıt
enjeksiyonunun başlatıldığı andır. Bu zaman, derece krank
açısı olarak ifade edilir.
3.5-ÇARK OKUMASI
Çark
okuması, motorun ön yanma odasındaki
sıkıştırma tapasının
konumunu gösteren bir mikrometre skalasından elde edilen ve sıkıştırma
oranıyla ilişkili olan sayısal
bir değerdir.
3.6 -SETAN SAYISI ÖLÇME CİHAZI, TUTUŞMA GECİKMESİ ÖLÇME CİHAZI
Setan sayısı
ölçme
cihazı, birçok transduserin giriş
sinyallerinden elde edilen enjeksiyon avansı ve tutuşma
gecikmesi değerlerini gösteren elektronik cihazdır.
3.7 - ENJEKTÖR AÇMA BASINCI
Enjektör
açma basıncı,
normalde enjektör meme iğnesini kapalı
lutan yayın direncini yenerek iğnenin kalkmasını
ve böylece memeden yakıtın
püskürtülmestni sağlayan yakıt
basıncıdır.
3.8 - REFERANS ALGILAYICILAR
Referans algılayıcılar,
motor volanının yukarı kısmına
takılan ve tutuşma gecikmesi ölçme
cihazının kalibrasyonu için bir üst
ölü
nokta ve baz (referans) zaman tespit etmekte kullanılan
ve volan gösterge iğnesi tarafından
harekete geçirilen transduser(ler)'dir.
3.9 - ENJEKTÖR ALGILAYICISI
Enjektör
algılayıcısı,
enjektör iğnesinin harekelini algılayan
ve dolayısıyla enjeksiyon başlangıcını
gösteren transdu serdir.
3.10 - YANMA ALGILAYICISI
Yanma algılayıcısı,
silindir basıncına mâruz bırakılmak
suretiyle yanma başlangıcını
gösteren basınç transduseridir.
3.11 - PRİMER REFERANS YAKITLAR
Primer referans yakıtlar,
hekzadekan (setan), heptametilnonan (HMN) ve bu maddelerin belirli hacim
oranlarında hazırlanmış
karışımları olup bu karışım oranları kullanılarak
setan sayısı skalası aşağıdaki
bağıntı yardımıyla
belirlenir:
Setan Sayısı
= % setan + 0,15 ( HMN)
NOT Selan sayısı
skalası başlangıçta
setan ve 1-metil naftalin (AMN) karışımından
setanın hacim yüzdesi olarak tarif edilmişti.
Burada setana 100 değeri, AMN'e sıfır
değeri verilmekteydi. Daha iyi bir kararlılığa
sahip olması ve daha kolay elde edilebilmesi sebebiyle, düşük setan sayısına
sahip bileşen olarak 1962 yılından
itibaren 1-metil naftalin yerine heptametilnonan kullanılmaya
başlanmıştır.
"ASTM Diesel National Exchange Group" un setan ve AMN karışımlarını
primer yakıt olarak kullandığı motor kaiibrasyonu esas
alındığında, heptametilnonanın setan sayısının
15 olduğu tespit edilmiştir. 1-metü
naftalinin primer yakıt olarak kullanılmasına
da hâlen İzin verilmektedir.
3.12 - SEKONDER REFERANS
YAKITLAR
Sekonder referans yakıtlar,
"T Yakıt" (yüksek setanlı)
ve "U Yakıt" (düşük setanlı)
olarak adlandırılan seçilmiş
iki yakıtın belirli hacim oranlarında hazırlanarak
"ASTM Diesel National Exchange Group" tarafından
primer referans yakıt karışımları İle
karşılaştırılmak suretiyle kalibre edilmiş ve numara verilmiş karışımlarıdır.
3.13 - KONTROL YAKITLARI
Kontrol yakıtları,
herhangi bir iâboratuvarda belli bir motorun setan ölçme
performansının kontrol edilmesinde kullanılan "ASTM Diesel
National Exchange Group" tarafından kalibre edilmiş
dizei yakıtlardır.
4 İŞLEM
4.1 GENEL
Motor çalışma
şartlarının
tamamının, tipik bir dizel yakıtla çalışan
motorun çalışma şartlarına
uygun ve denge şartlarında olup olmadığı kontrol edilir,
4.2 NUMUNENİN MOTORA VERİLMESİ
Numune boş
bir yakıt tankına konur, yakıt
büreti yıkanır,
pompaya giden yakıt hattında
hava varsa alınır ve yakıt seçici
vana, motorun bu yakıtla çalıştırılmasına
imkân verecek konuma getirilir.
4.3 YAKIT AKIŞ HIZI
Yakıt
akış hızı kontrol edilir ve yakıt pompası
akış hızı mikrometresi dakikada 13 ml harcama elde edilecek
şekilde
ayarlanır. Nihaî akış
hızı ölçme işlemi 60 s ±
1 s'lik bir tam periyot boyunca yapılmalıdır.
Referans olması
açısından akış hızı
mikrometresinin gösterdiği
değer kaydedilir.
4.4 - YAKIT ENJEKSİYONU ZAMANLAMASI
İstenen yakıt
akış hızı elde edildikten sonra yakıt pompası
düzeneğinin enjeksiyon zamanlama
mikrometresi 13,0 derece ± 0,2 derece enjeksiyon
avansı elde edilcek şekilde ayarlanır.
Referans olması açısından enjeksiyon zamanlaması mikrometresinin gösterdiği
değer kaydedilir.
4.5 - TUTUŞMA GECİKMESİ
Çark,
sıkıştırma oranını
değiştirmek ve 13,0 derece ± 0,2 derece tutuşma
gecikmesi elde etmek için ayarlanır.
Çark
mekanizmasında boşluk oluşmasını
ve muhtemel hatayı önlemek
için, çarkın
son ayan saat yönünde (motorun Ön kısmından
bakıldığında) yapılmalıdır.
4.6 - DENGEYE GELME
Kararlı
enjeksiyon avansı ve tutuşma
gecikmesi okumaları elde edilir.
NOT Kararlı okumalar tipik olarak 5
dakika ilâ 10 dakika arasında elde edilmelidir.
Numune ve referans yakıtların
her biri için esas alınan süre
birbiriyle uyumlu ve 3 dakikadan az olmamalıdır.
4.7 ÇARK OKUMASI
Çark
okuması, yakıt numunesinin yanma özelliğinin
temsilî göstergesi olduğundan gözlenir
ve kaydedilir.
4.8 - REFERANS YAKIT
Numuneninkine yakın
setan sayısına sahip bir sekonder referans yakıt karışımı ("T Yakıt’’ ve "U Yakıt"
karışımı) seçilir. Seçilen
bu referans yakıt karışımından
taze olarak 400 mi veya 500 mi hazırlanır.
Referans yakıt kullanılmamış
yakıt tanklarından birine, numune yakıtta
olduğu gibi yakıt hatlarını
da yıkayacak şekilde aktarılır.
Numune için yapılan ayar ve ölçme
işlemlerinin aynısı
yapılır ve çark okuması sonucu
kaydedilir.
NOT Bu işlemi esas alan çark
okuması-setan sayısı
ilişkisi motor ve motor ana bakımına
bağlıdır, ancak her ana bakımdan sonra elde edilen
deney tecrübesi sayesinde bu ilişki tayin edilebilir. Çark
okumalarının bir grafiği veya tablosu hazırlandığında bu, referans yakıt seçimi
yönünden basit bir rehber olacaktır.
5 HESAPLAMA
5.1 Numune ve referans yakıt karışımlarının
her birinin çark okuma değerlerinin ortalaması
hesaplanır.
5.2 Bu ortalama çark
okuma değerleri ve referans yakıt karışımlarının
setan sayıları kullanılarak,
enterpolasyon yoluyla ve uygun bir bağıntı
yardımıyla setan sayısı
hesaplanır. Referans yakıt karıştmındaki
"T Yakıt" hacim yüzdesi enterpolasyonda doğrudan
kullanılmamalı, setan sayısına
çevriimelidir.
5.3
Numune çark okuma değerini araya alma işlemi için kullanılan eşitlik
aşağıda verilmektedir.
Burada
CNS : Numune
setan sayısı,
CNLRF : Düşük setan sayısına
sahip referans yakıtın
setan sayısı,
CNhrf
: Yüksek
setan sayısına sahip referans yakttın setan sayısı,
HWS : Numune
için yapılan çark
okuması,
HWlrf : Düşük setan sayısına
sahip referans yakıt için
yapılan çark okuması
değeri,
HWhrf : Yüksek setan sayısına
sahip referans yakıt İçin
yapılan çark okuması
değeri.
6 - SONUÇLARIN GÖSTERİLMESİ
Hesaplanan setan sayısı
virgülden sonra 1 haneye yuvalatılarak kaydedilir. İkinci
ondalığı 5 olan değerler, en yakın
çift
sayıya yuvarlatılarak verilir.
Meselâ,
35,55 ve 35,65, 35,6 CN'a yuvarlatılır.

Hiç yorum yok:
Yorum Gönder