Bilgi bloğu, Denizcilik bilgi arşivi,teknik terimler,teknik kavramlar,teknik açıklamalar ,bilgi kaynağı, ödev, denizcilik dökümanları,nedir? sorusunun cevabı
15 Mart 2017 Çarşamba
YARDIMCI KAZAN VE BUHAR DAĞITIMI
YARDIMCI KAZAN VE BUHAR DAĞITIMI Kazanların Yakıt Sistemleri • Yakıt Isıtıcıları (Hiterler) • Gemilerde kullanılmakta olan fuel oil atmosferik sıcaklıkta viskoz bir yakıttır. • Tanktan tanka rahat aktarılabilmesi ve börnerlerden iyi bir püskürtme sağlanabilmesi için ısıtılarak akışkanlığının artırılması gerekir. • • Çeşitli şekilde yapılan hiterler, silindirik bir gövde içine düz veya kangal şekilde yerleştirilmiş buhar borularından ibarettir. • Boruların içinden yakıt geçer ve hiter gövdesine verilen buhar yakıtı ısıtmaktadır. • Yakıt sıcaklığının kontrolü için gerekli yerlere termometreler konulmuştur. Yakıt börnerleri: • Yakıt devresinin hiterlerinde iyice ısıtılan basınçlı fuel oil veya dizel oil çok küçük parçacıklara ayrılarak kazan ocağına püskürtülür. • Buna atomizasyon adı verilir. • Yakıt, kazan ocaklarına börnerler yardımıyla püskürtülür. Yakıt Börnerleri • Yakıtın iyi yanabilmesi için onu sis gibi zerreler haline getirip hava ile karıştırılıp, külhanlara püskürtürler. • Börnerler İki ana bölümden oluşurlar. • 1)Atomayzerler; 2)Hava recisterleri • Atomayzerler: • Hiterde ısınan yakıt külhanın ön duvarında koni şeklinde tuğlalardan yapılmış börner yuvalarının merkezinden külhana doğru uzanan atomayzerler vasıtası ile püskürtülürler. Havalı / stimli yakıt püskürtme sistemi • Günümüzde mekanik atomayzerler kullanılır. • Atomayzer bir taraftan yakıt devresine bağlanmıştır Isıtılmış yakıt atomizer gövdesindeki bir streynerden geçer ve uç kısmından çok küçük parçacıklar halinde ocağa püskürtülür. • Atomayzerin ucunda bir nozul ve spreyer adı verilen bir püskürtücü vardır. Mekanik Türden Bir Fuel Oil Atomayzeri • Hava Recisteri: • Yakıtın yanması için gerekli havayı uygun bir şekilde ocağa veren ,miktarını ve hızını ayarlayarak yakıtla iyice karışmasını sağlayan kısımdır. Hava recisteri Kazanların Hava Sistemleri • Kazanların hava sistemi donanımları olarak hava bloverleri ve draft geyçler verilecektir. • • Hava Bloverleri: • Gemilerde genelde sentrifigal hava bloverleri kullanılır. • Bir şaftın çevresine düz veya kıvrık birtakım kanatlar dizilmek sureti ile bir impeller meydana getirilmiştir. • Kanatlar sacdan bir keys içinde dönerken , hava bu impellerin merkezinden girer ve dönen kanatların hareketine kapılarak santrifüj kuvvetle keys çevresine doğru savrulur. • Hava ısıtıcısı bulunmayan kazanlarda bloverler emdiği havayı kazan keysi ile ocak duvarı arasından külhana verir. • Hava ısıtıcısı olan kazanlarda ise bloverin görevi havayı hiter borularına vermektir. Hava Bloveri • Draft Geyç: • Kazanların ocaklarına verilen havanın basıncı atmosfer basıncından bir miktar yüksektir. • Havanın basıncı yükseldikçe ocaklara verilen havanın ağırlığı ve içindeki oksijen miktarı artacaktır. • Böylece yanma iyileşirken , bir taraftan ocağa gerekenden fazla hava verilerek boşuna ısıtılıp bacadan atılacaktır. Dolayısı ile yakıt harcaması artacaktır. • Bu bakımdan ocaklara verilecek havanın basıncının sürekli kontrol altında tutulması gerekir. • Bu amaçla “U” şeklinde manometre olan draft geyçlerden yararlanılır. • Cam borunun bir ağzı bir boru ile hava sistemine bağlıdır, diğer ucu atmosfere açıktır. • Bloverler çalışırken hava devresindeki basınçla , atmosfer basıncı arasındaki fark , bu manometrenin tüpleri içinde bulunan su seviyeleri arasındaki farka eşit olacağından , manometrenin ölçü cetveli üzerinden su yüksekliği olarak okunur. Draft Geyç • Akaryakıt Devresinin Hazırlanması • -Yakıt streynerleri denetlenir ve temizlenir. • Atomizörlerin uçlarının her biri denetlenir,temizlenir ve uygun bir şekilde ayarlanır ve börner kapağı üzerindeki yerine yerleştirilir. • Atomizörlerin her birine ait trotil valfler kapatılır. • • *Külhan veya ocaklar basınçlı hava ile havalandırılır. • -Tüm akaryakıt sistemi denetlenerek kaçak olup olmadığına bakılır. • -Yakıt pompası tek etkili ve pistonlu ise alıcı valfi açılır. • • -Bloverler ısıtılır ve çalışmaya hazır bir duruma getirilir. • İlk atomizörün püskürtüleceği yakıt tutuşturulmadan önce ,bloverler yeterince uzun bir süre çalıştırılarak ,ocak yada külhan iyice havalandırılır, böylece ocak tepmesi giderilir. • • -Eğer akaryakıt soğuk ve çok viskoz ise pompa emme sisteminde zorlukla karşılaşıyorsa , tanklardaki ısıtma kangallarının kullanılması gerekir. • • -Hiterdeki yakıt uygun püskürtme sıcaklığına gelinceye kadar ısıtılır. (90-125 derece)150 derecenin üstünde ısıtılmamalıdır. • Aksi taktirde boru devresi ve atomizörlerde ağır kurum yığılmalarına neden olur. • -Yanma için gerekli basınç atomizörlerde en az 7 bar olmalıdır. • Börnerler işletmeye alındıktan sonra bazı atomizerlerde bu basınç 20 atmosfere kadar yükseltilmektedir. • Kazanların Fayrap Edilmesi (Yardımcı Kazanı Devreye Alma) • -Dram üzerindeki hava çıkarma valfleri açılır. • -Stim stop valfi kapatılır. • -Fid valfi açılıp su seviye şişesinin en alt seviyesine kadar kazana su alınır.(Çünkü kazan stim tuttukça su seviyesi yükselip yukarıdan kaybolur.) • -Fuel oil püskürtme sıcaklığına kadar baypas sistemi ile ağır yakıt ısıtılır. • Motorin ile ilk ateşlemede ısıtmaya gerek yoktur. • Stim tuttuktan sonra fuel oil hiterine stim açılır ve ateşleme ağır yakıtla yapılır. • • -Ateşlemede yalnızca hava fanını bir iki dakika çalıştırılıp , ocak mahalindeki yakıt birikinti buharları bacadan dışarı atılır. • Böylece ilk ateşlemede patlama (explosion) riski önlenmiş olur. • -Börneri ateşledikten sonra ocak mahali gözetleme camından alev kontrolü yapılır. • kısa parlak alev iyi yanmayı uzun kırmızıya yakın alev kötü yanmayı gösterir. • • -Hava çıkarma valfinden stim gelince valf kapatılır. • • -Stim tutuldukça su seviyesi şişesi kontrolü yapılır. • • -Stim çalışma basıncına erişince stop çek valf ağır ağır açılır. • Egzost Kazanını Devreye almak • -Sistemdeki hava çıkarma valfi açılır. • -Kazan besleme suyu pompası çalıştırılarak yardımcı kazana ve egzost kazanına su alınır. • -Baca damperini egzost kazana ağır ağır açılarak kazan ısıtmaya başlanır. • -Stim tutunca hava valfi kapatılır. • -Ağır ağır yardımcı kazanın stim stop valfi açılarak , stim yardımcı kazanın dramından elde edilir. • -Kazan besleme suyu alınışı otomatiğe bağlanır. • Yardımcı Kazanın Devreden Çıkarılması • -Sistemdeki ağır yakıtı temizlemek için ağır yakıt ile ateşleme motorine çevrilir. • Kazan otomatik sistemden manuele alınır. • -Stim stop valf kapatılır. • -Kazan besleme suyu valfleri kapatılır. • -Kazan basıncı atmosfer basıncının biraz altına düşünce kazan içindeki vakumu önlemek için hava çıkarma valfı açılır. • • Egzost Kazanını Devreden Çıkarmak • -Sistemi kapatmadan evvel kurum temizleme işlemi yapılır. • -Egzost gazları baypas edilerek egzost kazanı soğutmaya alınır. • -Baca yangınlarının önlenmesi açısından egzost kazanı devir daim pompası 12 saat sureyle devrede tutulur. -Stim basıncı düşünce hava çıkarma valfi açılır. • -Fid suyu besleme valfleri kapatılır. Kazan Besleme Suyu Sistemi (Fid Suyu Sistemi) • Kazandan çıkan buharın ,ısıtılmış yoğuşum suyu biçiminde tekrar kazana dönünceye kadar geçtiği devrelere Buhar ve Fid (Besleme) suyu devresi denilir. Kazan besleme Suyu Sistemi • Ana makinede kullanılan yakıtın kalorisinin 0/0 28 i baca gazı olarak atmosfere kaçar gider. • Egzos kazanı kaybolan kalorinin yarısını faydalı işe dönüştürebilir. • Egzos kazanı üç ana bölüme ayrılmıştır. • -Süperhiter boru demetleri :En alt sıra boruları • -Buhar elde edilmesi :Orta sıra boru demetleri • -Ekonomayzer fid suyu usıtma boru demetleri :En üst sıra • Kondenser • Yardımcı makinelerin buharları hiterler aracılığı ile yoğunlaştırılarak fid devresine katılır. • Gemilerde ise soğutma suyu ile buhar kısımları birbirinden ayrı olan kondenserler kullanılır. • Egzost buharları içlerinde su dolaşan bir takım boruların arasından geçerken boru yüzeylerine temas ederek yoğunlaşır ve alt kısımda toplanırlar. • Bu suyu erpamp veya ekstrakşın pamp alarak devreye verir. Borulu Kondenser Fid suyu Pompası • Tüm fid suyu devrelerinde ısıtıcılardan önce ve bazende sonra yerleştirilen fid pompaları kullanılır. • Kazanlarda buharlaşarak eksilen suyu kesintisiz olarak tamamlarlar. • Fid suyu pompaları pistonlu veya santrifüj olarak yapılırlar • Pistonlu fid suyu pompaları genel olarak tek etkili tek silindirli ,çift etkili tek silindirli ,çift etkili iki silindirli yapılmaktadır. • Fid pompaları besleme suyunu buhar basıncından daha büyük bir basınçla kazanlara verirler. • Düşük basınçlı su borulu kazanlarda ve alev borulu kazanlarda kullanılırlar. • • Kazanların buhar basıncı ve kapasiteleri yükseldikçe pistonlu pompaların kullanımı zorlaşır. • Bu pompaların boru devrelerinde şiddetli titreşimler oluşur. • Bunu önlemek için santrifüj pompalar kullanılır. • Erpamp • Erpamplar kondenserdeki yoğuşumları ve yoğuşmayan buharlarla gazları boşaltarak vakumu meydana getiren pistonlu pompalardır. Kondenseyt Pompası • Yarı kapalı ve kapalı fid suyu devrelerinde kondenserlerin yoğuşum sularını boşaltır. • Erpamplar kondenserde yeteri kadar bir vakum meydana getirerek er ecektere lüzum göstermezler.Fakat türbin makineler için kondenserde daha yüksek vakum tutmak gerekir. • Bu yüzden erpampla birlikte birde er ecekter kullanılmakta ve er ecekter kondenserdeki yoğuşum ve havayı çekerken ,erpampta yalnız yoğuşum sularını aktarmaktadır. • Bu pompanın adına kondenseyt pompası veya ekştrakşın pamp denilir. • Ekştrakşın pamplar genelde santrifüj tulumbalardır. Hotvel • Erpampların kondenserden emerek bastıkları suların depolanmasında kullanılan tanklara hotvel yada fid tankı denilir. • Özellikle açık fid devrelerinde kullanılır iki veya üç bölmeye ayrılmıştır. • A-Çeşitli dreynlerin toplandığı yer • B-Erpamp disçarclarının toplandığı yer • C-Fidpampın suları aldığı yer Hotvel • Hotvel içindeki su seviyesinin artması kazandaki su seviyesinin düşmesi demektir. • Bu durumda bir taşıntı borusu yoğuşumların fazlasını dreyn devresinde olduğu gibi sintine veya fid tankına boşaltır. • Fid pompasının alıcısı hotvelin alt tarafına yani temiz su bölmesine bağlanmıştır. Air (Er) Ecekter • Buhar türbinleri sistemlerinde kullanılır. • Daha büyük değerde vakuma ihtiyaç olduğundan , bir taraftan ekstrakşın pompaları ile yoğuşum suları boşaltılırken bir taraftanda kondensere sızması muhtemel hava ve yoğuşmayan buharların boşaltılması gerekir. • Kondenserlerin hava ve buğusunu tahliye eden cihazlara er ecekter denilir. Fid Suyu Isıtıcıları • Fid suyu sistemlerinin türlü yerlerinde besleme suyu ısıtılır. • Genelde borulu hiterler kullanılır. • Eğer ısıtılacak su ve ısıtıcı buhar birbirine dokunmaksızın aynı yönde akarlarsa , böyle ısıtıcılara paralel akımlı hiter adı verilir. • İki akışkan birbirine zıt yönde akıyorlarsa bu tür ısıtıcılara da ters akımlı hiter adı verilir. Borulu Tip Isıtıcı Sirküleytin Pamp (Dolaşım pompası) • Kondenserde soğutma suyunu dolaştıran çoğu santrifüj tulumbalardır. • Bir keys içinde dönen basit bir impellerden oluşur. • Sirküleyşın pompaları genel olarak teknenin yüzdüğü deniz suyu yüzeyinden daha aşağıya yerleştirilmiştir. • Deniz suyu seviyesinden daha aşağıda olmaları nedeni ile inceksın valf açıldığı zaman deniz suyu pompa keysini doldurur. • Pompayı çeviren elektrik motoru çalıştırılırsa bu su basınçla kondensere verilir. • Deniz suyu görevini yaptıktan sonra disçarç valf yardımı ile gemi bordasından denize atılır. Fid suyu Dolaşım Devresi FİDSUYU SİSTEMLERİ • Egzost gaz ekonomayzerli motorlu gemilerde açık fidsuyu devreleri kullanılmaktadır. • Birçok Motorlu gemilerde karşılaşacağınız bu sistemi şekildeki isimleri ile açıklamaya çalışalım. • - Exhaust gas ekonomiser - bacaya yerleştirilen, kanatlı, içinden fid suyu, dışından ana makine egzost gazları dolaşan boru demetleri. • - Economiser circulating pump (2 /3)-iki veya üç adet birbirlerini yedekleyen çok kademeli santrifüj ekonomayzer su dolaşım pompası. Çalışma basıncı (7/10kg/cm2). • - Auxiliary boiler - su borulu yardımcı kazan • - Automatic feed valve - otomatik fid suyu valfı. Yardımcı kazan dramında su azalmasında, hotvelden otomatik olarak su beslenmesi. • - Feed pump (2/3) - iki veya üç adet fid suyu besleme pompası-santrifüj çok kademeli- Basma basıncı, kazan çalışma basıncının bir veya bir buçuk fazlası ile basma yapar. Kazan sitim basıncı (10kg/cm2) ise pompa basinci, (11/ 11,5 kg/cm2) olmalıdır. • - Steam supply - yardımcı kazandan makine dairesine stim. Isınma ve ısıtma maksatlı • - Steam dump valve - sistemde stim artmasında, kullanımdan fazlasının drain condensere gönderilmesi. • - Drain condenser - fazla buharın ve diğer devrelerden gelen iş görmüş sitimin -ısınma maksadı ile - deniz suyu ile soğutulan kondenserde yoğunlaşması. • - Drain returns from oil tanks - yakıt tanklarının sitim ile ısıtılmasından dönen sitim ile karışık yoğuşum suları. • Observation tank - gözleme tankı. • Yakıt tanklarının ısıtılmasından dönen dreynlerin (yoguşumların) içinde ısıtma kangallarının delinmesinde yoğuşuma yakıt karışması halinde, gözleme tankının üzerinde yakıt toplanarak, ısıtma kangallarının kaçırdığı anlaşılır. • - Distiller water make up – • evaporeyterin deniz suyundan yaptığı distile suyun, hotvele dönüşü sistemde eksilen fid suyunun bu şekilde tamamlanması. • - Feed tank - hotwell - fidsuyu tankı / hotvel. üzeri atmosfere açıktır. SİSTEMİN ÇALIŞMASI • . Liman duruşlarında, yardımcı kazanda, ağır yakıt (burner) kullanılarak sitim elde edilir. (7/10 kg/cm2- doymuş buhar 160/180°C). • Limandan çıkıldıktan sonra seyirde, yardımcı kazanın yakıt ile ısıtılmasına son verilir. • Ana makine egzost gazların üzerinde - bacaya girmeden evvel, (250/340°C) sıcaklık vardır. • Bu sıcaklık ana makineden alınan güce orantılı olarak düşer ve yükselir. • Egzost gazları bacayı terk ederken ısısı (130,160 derece) civarındadır. • Ekonomayzer borularında buharlaşan su (7/10kgcm2- 160/180°C) yardımcı kazanın su ve sitim dramında toplanır. Buradan, değişik kullanım yerlerine dağılır.
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder