Petrolle denizin kirletildikten sonra
temizlenmesi oldukça zor ve masraflı bir işlemler dizisini gerektirir. Kaldı ki
kirlilik, alıklar doğal karbon çevrimine girene kadar çeşitli şekillerde devam
etmekte olan doğal hayatı ve temiz gıda ve su kaynaklarını kötü yönde
etkilemektedir. Bu yüzden kirliliğin çözümü kirlilik oluşmadan engellemek
olmalıdır.
Bilindiği üzere tüm dünya ülkelerinin enerji
gereksinimleri ve sanayi hammadde ihtiyaçları petrolün denizler üzerinde
taşınmasını zorunlu kılmakladır. Bu esnada olabilecek kazalar, çok büyük
boyutlu yerel kirlenmelere neden olmaktadır. Kazalar dışında sintine suları,
tank yıkama sularının denize tahliyesi gibi nedenler dc dahil edildiğinde her
yıl yaklaşık dört milyon ton petrol ve petrol ürünü (PPU) denize
bırakılmaktadır.
Konu
ile ilgili BM çerçevesinde ve Türkiye'nin de taraf olduğu MARPOL adında
kirlenmeyi önlemek amaçlı bir sözleşme imzalanmıştır.
MARPOL
’un içerdiği belli başlı konular şunlardır:
1.
Denizlerin petrol atıkları ile kirlenmesi.
2.
Gemilerde taşman zararlı sıvıların yapacağı deniz
kirlenmesi.
3.
Ambalajlı olarak taşman zararlı maddelerin
yapacağı kirlenme.
4.
Gemilerden denize ulaşan insan atıklarının
yapacağı kirlenme.
5.
Gemilerden atılan çöplerle kirlenme.
6.
Kirlenmenin önlenmesi için gemilerin bünyesinde
deniz ortamında ve karada alınması gereken önlemler.
Bu ve benzeri uluslararası anlaşmalar kirliliği
önlemek ya da çevreyi kirletenlerin sorumluluk ve cezalarını belirlemek
amaçlıdır. Kısaca bu anlaşmaların listesi aşağıda verilmiştir:
SÖZLEŞMENİN ADI, KISA ADİ, YÜRÜRLÜĞE GİRİŞ TARİHİ
Denizlerin petrol ile kirlenmesini önlemeye ilişkin
uluslararası sözleşme, OLPOL- 1954. 26.7.1958
Açık
denizlerde petrol kirliliği oluşturabilecek kazalara müdahale edilmesine
ilişkin uluslararası sözleşme. INTERVENTION 1969, 6.5.1975
Petrol
ile kirletmenin oluşturduğu zararların hukuksal sorumluluğuna
ilişkin
uluslararası sözleşme, C L C -1969, 19.6.1975
Petrol
ile kirletmenin oluşturduğu zararların hukuksal sorumluluğuna
ilişkin
uluslararası sözleşme. C L C - PROTOCOL, 8.4.1981
Petrol kirliliği zararları için uluslararası tazminat
fonu kurulmasına ilişkin sözleşme, FUND-1971. 16.10.1978
Petrol kirliliği zararları için uluslararası tazminat
fonu kurulmasına ilişkin sözleşme tutanağı, FUND - PROTOCOL, 1976
Gemilerden denizlerin kirletilmesini önlemeye ilişkin uluslararası
sözleşmc(1979 tutanağı), MARPOL- 1973/78, 2.10.1983
Bunların yanı sıra ABD. OPA 90 adında bir düzenleme ile
tek taraflı olarak kendi suları ile ilgili daha sıkı bir denetim sistemi
öngören kuralları 1990 yılından bu yana yürürlükte tutmaktadır.
Ayrıca
Avrupa Topluluğu ülkelerinin yaklaşık üç yüz maddelik liman otoritelerinin
gemileri kontrolleriyle ilgili Paris Momcrandumu ve Roma anlaşması ile
yürürlüğe koyduğu, kirliliği önleyici kurallar paketi hala uygulanmaktadır.
Gemilere getirilen kuralların göze çarpan bir
kaçından söz etmek istersek;
Nlarpol Annex II (Ek 2) : Kimyasal tankerlerin
söz konusu yüklerin kategorilerine göre tank yıkama sularını denize basma ya
da basmama ile ilgili kurallarını, tank havalandırma kurallarını belirler.
Buna göre okyanusa kapalı denizlerde ve bazı özel sahalarda yıkama sularının
denize basılması yasaklanmıştır.
Kimyasal tankerlerde
yapılan yük işlemlerinde olduğu gibi tank temizliği, atıklar ile ilgili tüm
işlemlerin dc yük kayıt defterine kaydedilmesi zorunludur.
Annex H’dc yükler A,B,C,D kategorilere ayrılır.
Denizi en çok kirleten yükler kategori A yüklerdir. A kategori yüklerin ilk
yıkama sularının okyanuslar dahil hiç bir yerde denize verilememe, sahil
tesislerine tahliye etme zorunluluğu getirilmiştir. Ayrıca kategori A yüklerin
ikinci yıkama suları; karadan en az 12 mil açıkta, derinliği 25 metre ve daha
fazla olan bölgelerde, saatte en az 7 mil hızla seyrederken ve saatte 100
metreküpü geçmeyen miktarda denize, su altı çıkışından verilebilmektedir. A kategori
yükler ile ilgili işlemler yağ kayıt defterine kayıt edilmelidir.
B kategori yüklerin, katılaşmayan, düşük
viskoziteye sahip, olanlarının yıkama sulan, özel sahalar dışında denize
tahliye edilebilirken, özel sahalarda her tür B kategori yük tankının yıkama
suyunun denize tahliye edilmesi yasaktır. B kategori yüklerden denize tahliye
edilmesine izin verilenlerin, A kategori yük tanklarının ikinci yıkama
sularında olduğu gibi hız, derinlik ve miktar sınırlandırmalarına uyularak
tahliyesi gerekmektedir.
B ve C kategori yüklerin katılaşan ve yüksek
viskoziteye sahip olanların ilk yıkama suları slop kabul tesislerine verilmeli,
kesinlikle denize tahliye edilmemelidir.
Özel sahalarda. C kategori yüklerden
viskozitesi 25 mPas altı olanlar, yine sahilden en az 12 mil açıkta, en az
saatte 7 mil hızla derinliğin en az 25 metre olduğu alanlarda seyrederken,
saatte 100 metreküpü geçmeyen miktarlarda su altı yıkama suyu tahliye
devresinden tahliye edilebilir. Özel sahalar dışında, viskozitesi 60 mPas
altında olan kategori C yüklerin yıkama şuhuma aynı tahliye prosedürü
uygulanır.
Kategori D yüklerin yıkama suları, en az 12 mil
açıkta ve en az saatte 7 mil hızla seyrederken her bölgede denize tahliye
edilebilir.
Gemilerde Oil
Transfer Pıocedure - Yakıt transferiyle ilgili önlemler ve transfer şekli
belirlenip uygulama mecburiyeti getirilmiştir.
Kimyasal
tankerlerde Emergency Procedure ve Oil Spill Contigency plan zorunluluğu
getirilmiştir. Böylece tankerlerin yük işlemleri şuasında alınması gereken
önlemler ve transfer metodu ile ilgili kurallar konmuş, acil durumlarda ve kaza
durumunda yapılacaklar önceden belirlenmiş, olacaktır. Ayrıca 96'dan geçer-
11 olmak
üzere gemi role cetvellerine ek olarak denize petrol kaçağı planı ve acil
durumda yapılacaklarla ilgili talimler yapılması zorunluluğu getirilmiştir.
Marpol'de ayrıca Ek 5'te gemiden denize atılacak
çöplerle ilgili düzenlemeler yapılmış, özel sahalarda yemek artıklan
dışındakilerin denize atılması yasaklanmıştır. Plastik ve sentetiklerin denize
atılması her yerde yasaklanmıştır. Özel sahalar dışında, kağıt paçavra, maden,
cam kırıkları gibi çöpler karadan en az
12
mil açıkta, ambalaj, kaplama materyali, daneç
gibi çöpler en az 25 mil açıkla olmak şartıyla denize atılabilir.
Özel sahalar; Tüm Akdeniz. Karadeniz, Saltık Denizi,
Kızıldeniz, Ras Al Hadd ile Ras Al Fasteh’i Birleştiren Hattın Kuzeybatısı.
Avustralya Kuzeydoğu sahilleri özel bölgelerdir.
Bunların yanı sıra bir çok limanda sıkıca
denetinim yapıldığı özellikle tanker ile ilgili liman kuralları yerel
otoritelcrce uygulanmaktadır.
Tüm gemilerde denetlenebilmesi için yakıl ve
yağ ile ilgili Yağ Kayıt Defteri-1 tutulması, tankerlerde ayrıca Yağ Kayıt
Defteri-2 tutulması zorunlu tutulmuştur.
Denizlerin gemiler
tarafından kirletilmesine karşı alınacak önlemlerle ilgili “Uluslararası 1973
konvansiyonu vc yeni hükümler ilave eden 1978 protokolünün” (MARPOL 73/78) 1
nolu ekinin 20. Kuralı uyarınca hazırlanan yağ kayıt defterine, 150 gros ton ve
daha yukarı tonajdaki her türlü petrol ve petrol ürünü ya da atığı taşıyan tankerler
ile 400 gros ton ve yukarı tonajdaki tanker dışında, diğer gemilerdeki makine
bölümü ile ilgili işlemler kaydedilir.
Yağ kayıt defteri
gün geçtikçe artan deniz kirliliğini önleyebilecek önemli bir unsurdur. Yağ
kayıt defterine kayıt yapılırken, faaliyet harf kodu ve madde kayıt numarası
uygun sütuna yazılacak, istenen özellikler boşluklara tarih sırasına göre
kaydedilecektir. Petrol ürünü ya da kimyasal madde tanklarının yıkanması sonucu
oluşan bulaşık şuhu- özel saha ve tahliye kriterleri göz önünde bulundurularak
boşaltılabilccck, denize basılması yasak olan sınıftaki yüklerin yıkama sulan
kirli su toplama tankında (slop) biriktirilecektir. Gemi kaptanı, harçlar ve
kara tankerleri de dahil tüm alım tesis yetkililerinden, gemisinin transfer
etmiş olduğu tank yıkama suyu, kirli balast, atıklar ya da yağlı kanşım
miktarları ile tarih ve saatini belgeleyen bir makbuz alarak, bunu yağ kayıt
defteri ile beraber muhafaza etmelidir.[1]
Operasyon
esnasında petrol kirliliğinin önlenmesi için gemilerin yerine getirmesi gereken
önlemlerden bir kısmı:
-
Yükleme ya da yağ transferinde, yakıt alma veya
yağlı karışımların boşaltılmasında alman önlemler izlenip gözetilmelidir.
-
Bir manevra yerinde veya bir iskelede geminin,
uygun ebatta ve durumdaki halat veya çelik tel halatlarla güven altında
bulunması sağlanmalıdır.
-
Yağ ve yağlı karışımları içeren her hangi bir
operasyona başlamadan önce, denize yağ boşaltan bütün valflcrm kapalı olmaları
sağlanmalıdır.
-
Yağ boşaltma operasyonu süresince döküntü
olayında yağ girebilecek bütün çıkış (firengi) delikleri ağızları yağ ve sıvı
sızdırmazhğı sağlanacak şekilde tapa ile tıkan- malıdır.
-
Operasyon öncesinde ve süresince uygun ebattaki
damla çanakları hortum bağlantı yerlerinin altına yerleştirilmelidir. Kum ve
yağ emici katı mümkün olan her fırsatta ufak parçalar halinde boşaltılmalı
güvertedeki herhangi bir yağ döküntüsü hemen temiz-lenmeli ve bu boşaltmayı da
içermelidir.
-
Gemi ile sahil, barç, deniz yükleme istasyonları
veya layterler (lighter) arasındaki transfer sırasında olumlu bir iletişim
vasıtası ile devamlı bir şekilde sürdürülüp korunmalıdır.
-
Hortumlar ve diğer teçhizat kullanılmadan önce
ve kullanım süresince düzenli aralıklarla kontrol edilmeli, varsa sızıntı ve
zararın erken ortaya çıkarılması sağlanmalı operasyonlar esnasında hortumlar
uygun şekilde birleştirilmeli ve takviye edilmelidir. Hortumlar geminin veya
gemilerin normal hareketlerine müsaade edecek şekilde yeterli uzunlukla olmalı
ve transfer başlamadan önce hortumların zarar görmeyeceği şekilde neta olmaları
sağlanmalıdır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder