10 Mayıs 2017 Çarşamba

DURGUN HAVA DİRENCİ


Gemilerin sualtı bölümlerinin biçimleri oldukça yalın olup, ya­pıları da birbirine çok benzer; buna karşılık, suüstü bölümlerinin hem biçimleri karmaşıktır, hem de yapıları birbirine pek benze­mez. Bu nedenle, hareket eden gemilerin durgun havadan gördük­leri direnci, genel çizgileriyle belirlemek kadar, hareket eden be­lirli bir geminin durgun havadan gördüğü direncin değerini, he­sap yoluyla saptamak da çok zordur. Çünkü, küçük bir gemide bile, suüstü yapısında bulunan, birçok değişik, eğimli ya da düz yüzey­lerin tek tek dirençleriyle, bunların birbirlerini etkileme değerlerini hesaplamak, hemen hemen olanaksız gibidir. Bu yüzden, bir gemi üzerindeki hava dirençlerini belirlemede, hesap yolu yerine, deney yolu daha geçerli sayılmaktadır.

Yapılan deneylere göre, rüzgarsız, bir başka deyişle durgun bir havada en yüksek hızıyla hareket eden bir geminin karşılaşacağı hava direnci, karşılaşacağı toplam su direncinin yalnızca yüzde bir buçuğu ile yüzde üçü arasında değişmektedir. Dolayısıyla, durgun havada yolalan bir geminin karşılaştığı hava direnci, su direnci­nin yanında çok küçük bir değer olarak ortaya çıktığından, uygu­lamada hesap dışı tutulabilir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder