ATEŞÇİ
Ateşçi, nöbetteki mühendisin direktiflerine
uyarak, buhar üretim sistemlerinin operasyonu ve kazan dairesi kontrolünden
sorumlu olan 8 saatlik bir çalışandır.
GÖREVLERİ
Ateşçinin görevleri aşağıdakileri kapsar:
1. Emniyet için fuel oil sistemini kontrol ve
takip etmek ve verimli yanma için ana buhar basıncı ve sıcaklığını muhafaza
etme işlemini yapmak,
2. Emniyet ve fuel’in verimli bir biçimde yanması
için tazyikli hava akımı sistemini kontrol ve takip etmek ve gerekli limitlerde
baca emisyonunu azaltmak,
3. Emniyet için besleme suyu sistemini kontrol ve
takip etmek ve verimli buhar üretme için ana buhar basıncını muhafaza işlemini
yapmak,
4. Fuel oil filtrelerini değiştirmek ve
temizlemek,
5. Uygun ve emniyetli operasyon koşulları için,
buhar üretme sisteminin tamamını teftiş etmek,
6. Börnırları temizlemek ve değiştirmek,
7. Temiz börnır menfezi montaj ve muhafazası,
8. Ateş odasında genel temizliği yapmak,
*9.
Makine dairesinde; boru takma, valf tamiri ve pompa overhaulunu içeren bakım
işlemini yapmak,
Ateşçi olarak sizin, yapmanız gereken ilk ve en
önemli şey;kazan odasına girer girmez kazan ölçü camlarına bakmak, kazan
içerisindeki suyun uygun seviyede olduğunu garanti etmektir. Eğer siz kazan
içerisindeki su miktarının gözetimi işinden sorumluysanız, su seviyesinin
doğruluğunu tespit etmek için gözetleme camını boşaltın.
Nöbeti devretmeden önce; tam olarak teftiş
yapabilmeniz için kendinize yeterli zaman ayırın. Ateşi ve börnırları
inceleyin. Börnır yüzeyini, atomizör üzerinde yakıt fazlalığından dolayı
oluşabilecek karbon birikmesinin durumunu saptamak için incelemelisiniz ve not
almalısınız. Yakıt hatları bağlantılarında ve börnırlarda yakıt sızıntısı olup
olmadığını tespit edin. Kazan dairesini ve tank ve tankın altındaki yüzeyi,
yangına sebep olabilecek yakıt damlamaları olup olmadığını tespit için
inceleyin. Bütün yakıt damlalarının zemin üzerinden ve börnırların altındaki
çanaklardan temizlendiğine emin olun. Yakıt filtrelerinin durumunu tespit
edebilmek için yakıt hattının değişik noktalarından aldığınız ölçek
değerlerindeki basınçları not alın. Yakıt hiterlerini, uygun sıcaklığın korunup
korunmadığını anlamak amacıyla, yakıt hattı üzerindeki termometreye bakarak
kontrol edin. Sintinelerin boş olup olmadığını görmek için sintinelere göz
atın, hat üzerindeki börnırlara en yakın ölçekteki basıncı kontrol edin ve daha
sonrada kazanların buhar basınçlarını kontrol edin. Nöbet değişimi olduğu zaman
asla gevşek davranmayın veya teftiş yapabilmek için geç kalmayın. Şunu asla
unutmayın ki bugünkü nöbeti devralacağınız zaman, kazan dairesinin bakımı ve
korunması için bütün sorumluluk gelecek birkaç saat size ait olacaktır.ne
durumlar oluşursa oluşsun, suçlunun kim olduğuna aldırmadan, sizin
sorumluluğunuz aynı olacaktır. Her şey görünüşte iyi olduktan sonra, nöbetten
ayrılan ateşçiye, onun nöbeti esnasında herhangi bir sorun olup olmadığını ve
mühendisin herhangi bir özel emri olup olmadığını sorun. Eğer her şey olması
gerektiği gibiyse, nöbeti görevin bütün sorumluluklarını da üstlenerek
devralın.
Nöbeti devraldıktan sonra, sizin göreviniz her
şeyin mümkün olduğunca pürüzsüz biçimde işlemesini sağlamaktır. İşinize emiş ve
disçarc filtrelerini ve kullanımda olanları temizleyip filtrenin gövdesine
takarak başlayın. Filtreleri ve filtrelerin etrafındaki zemini gelecek nöbet
için temizleyerek bırakın.
Daha sonra, bütün börnırları değiştirin. Bunlar
kazandan kazana nöbetle değişebilir ve asla bir kazanda bir kereden fazla
yapılmamalıdır. Bir börnır değiştirilirken, çalışmayı tamamlamak için gereken
birkaç dakikalığına kullanım dışı kalacaktır. Bu birkaç dakika esnasında, daha
önce de olduğu gibi kazana giren su miktarı aynı olarak kalır fakat daha az
miktarda buhar üretilir. Bu yüzden, aşırı miktarda su birikmeleri kazandaki su
seviyesinin yükselmesine neden olur.
Bütün börnırlar temizlenip değiştirildikten sonra,
filtreler değiştirilir ve temizlenir ve nöbet sorunsuz biçimde devam eder bir
görüntü kazanır, siz belirli aralıklarla cihaz üzerinde inceleme yapmalısınız.
Her zaman uyanık; yani dört gözü de açık vaziyette ol. Pin ucunda olabilen
kirli zerrecikler uç boyutunu değiştirerek geçen yakıt miktarının sapması ile
börnırın durmasına ve yakıtın yandığı ocakta vuruntuya ve karbon birikmesine
sebep olabileceğini aklınızdan çıkarmayın. Bu karbon birikmeye devam eder ve
yarım saat gibi kısa bir sürede börnır ağzını tamamen tıkayabilecek kadar geniş
hale gelir. Bu ocakta uygun olmayan yanmaya sebep olacaktır, kazan borularında
kurum oluşacak ve bu ciddi biçimde dikkate değer bir verim kaybına ve
temizlenmesi için bir çok çalışmaya sebep olacaktır.
Her ateşçi, kazan dairesinin bir bölümünü tertipli
ve düzenli tutmalıdır. Bu “bölüm” olarak tabir edilen şey sizin yerinizdir. Siz
nöbetteyken bu bölümü cilalamak vs. sizin görevinizdir. Bununla beraber bu
şekilde bir iş, kazanların güvenli olarak çalışmasını engelleyecek bölümlerde
asla yapılmamalıdır. Her zaman su ölçeğini ve buhar ölçeğini görebileceğiniz
noktalarda bulunun.
Bir ateşçi her zaman, kazanların güvenli çalışma
koşulunu maksimum verimlilikle koruyabilmek için mümkün olan her şeyi
yapabilmelidir. Kazan dairesindeki boru hatları ve yardımcı makinelere aşina
olun ve herhangi bir zamanda başlayabilecek yangınla nasıl mücadele edileceği
ve engelleneceği gerektiğini bilin. Duman için bacaya yakın bir takipte bulunu
ki; bu gerek bacanın en tepe noktasına bakılarak ya da gerekse duman yoğunluk
endikatörü kullanılarak yapılabilir.
KAZAN DAİRESİNDE
1.
Sıcak bir ocak duvarındaki bir börnırı asla yakmaya teşebbüs etmeyin.
2.
Asla yerine tam olarak oturmayan bir börnır bırakmayın.
3.
Kazan su seviyesindeki ani bir değişikliği derhal bildirin.
4.
Fuel içerisinde su olduğunun daha ilk işaretinde, bunu nöbetteki mühendise
bildirin.
5.
Börnır uçlarını temiz tutun ve uçları değiştireceğiniz zaman, asla delikleri
zedeleyecek veya genişletecek bir alet kullanmayın.
6.
Unutmayın ki bacadan çıkan aşırı fazla duman israfın işaretidir. Aynı zamanda
bunun araç içinde ceza ve limandayken de para cezasına yol açtırması bahis
konusudur. Bu, hava yetersizliğinden , kirli börnırlardan veya uygun olmayan
yakıt sıcaklıklarından meydana gelebilir. Sizin işiniz için en iyi koşulları
öğrenin. Bir tanesi haricinde bütün börnırların uygun biçimde çalışabileceğini
unutmayın.
7.
Çok fazla havanın çok az denecek kadar müsriflik olduğunun bilincinde olun.
8.
Kazanın börnırlarına borudan giden yakıtın bir süreliğine kesilmesinin, kazanın
yakılmasını soğukluktan dolayı zorlaştıracağının farkında olun. Yakıt, kendi
sıcaklığına yükselene kadar sirküle edilmelidir.
9.
Kazan ölçek camında görülen su seviyesinin, doğru olmamasının mümkün olduğu
gerçeğinin farkında olun. Eğer ölçek camının üst ya da alt bağlantılardan
birinin kopar ya da kısmen tıkanırsa, gösterilen su seviyesi yanlış olabilir.
Bu durum, ölçek camının boşaltılması ile tespit esilebilir. Ölçek camını
boşaltmak için en üst kapama valfini kapatın ve ölçek camı dreyn valfini açın.
Bu da üst bağlantıların normal olup olmadığını ispatlar. Hemen sonra, dreyn
valfini kapat ve alt kapama valfini aç. Bu sizin alt ölçek camı valfi dreyn
kapatıldığı zaman, su hala camın içinde olacak ve buhar yoğuşmuş suyun
üzerindeyken azar azar yükselir. Diğer taraftan, eğer üst valf ve dreyn alt
valf açıkken kapatılırsa, kazandaki su seviyesi görüş kısmının üzerine
çıkacaktır. Bu, camın üst ucunda oluşan basınç kaybı ile meydana gelir.
10. Menhol kapaklarını
çıkartmaya teşebbüs etmeden önce, siz kazanın soğuk olduğunu bilmenize rağmen
kazan drenlerinin açık olduğunu garanti ediniz. Basıncı atmosferle eşitlenmiş
bir kazandan bu kapakları çıkarmak için çokta fazla kuvvet gerektirmemektedir.
11. Asla öteki nöbette uygun
biçimde kapatılmış bir ölü kazanın stop valfine güvenme. Herhangi bir valfi
açmadan önce, kendiniz için hangi kazanda çalışıldığını saptayın. Onlardan
birinin içerisinde çalışan bir adam olabilir.
12. Makine dairesinden, kazan
dairesinden ve su geçirmez kapılardan olan bütün çıkışların, kaçışı
engelleyecek harhangi bir cisim barındırmadığından emin olun. Acil durum siz
aşağıdayken oluşabilir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder