Gemilerde, makina dairesindeki sintine sularını temizleyerek 15
ppm (part per million) altında denize basan cihazlara sintine
separatörü denir. Bu separatör, sintineyi direk sintineden, valf
sandığından veya holding tanktan emerek alır. Bunun için kullanılan
pompalar, genellikle helisel rotorlu pompadır. Bu pompa helisel bir
rotor ile içi özel bir lastikten yapılmış statörden oluşur. Pompa, bu
özelliği dolayısı ile asla kuru çalıştırılmamalıdır. Bu pompa
vasıtasıyla emilen sintine, separatöre şekilde görüldüğü gibi tam
ortasından sokulur. Bir boru içerisinden geçen kirli su borunun
içindeki perdeden geçerken yön değiştirir ve soldaki küresel valften
içeri girer. Sol taraftaki kumların altından giren sintine dört kademe
kumdan geçer ve sağ taraftaki kumların olduğu bölmeye gelir. Burada da
yine dört kademe kumdan geçen sintine ikinci kez sepere olmuş olur.
Kumların olduğu mahalli terk eden sintine, separatör dışındaki
üç (3) no’lu boru vasıtasıyla üst taraftaki plate’lere gelir.
Plate’lerden geçerek son separasyon işlemi de tamamlandığında buradan
çıkan su ince bir bakır boru ile sensöre (Oil Content Detector) gelir.
Bu bakır borunun çıktığı yerde iki çıkış vardır. Bunlardan biri denize
temiz su çıkışı, diğeri ise sintineye kirli sudur. Su, sensör
tarafından okunarak 15 ppm’in altındaysa denize temiz su solenoid
valfı, 15 ppm’in üstündeyse sintineye kirli su solenoid valfı açılır.
ÖNEMLi NOTLAR
Sintine separatörü, gemilerde port state otoritelerince en çok
kontrol edilen sistemdir. Sadece bunun için değil deniz ve çevre
kirliliğini de önlemek için bu sistemin doğru bir şekilde
çalıştırılması gerekir. Bu sebeple öncelikle sintine temiz
tutulmalıdır, viskozitesi yüksek yağ ve yakıt kaçakları giderilmeli ve
sintineye asla kimyevi ilaç atıkları dökülmemelidir. Separatörün
bunları ayırma gibi bir özelliği yoktur, ayırabilse de bir müddet
sonra kendi kirlenir ve çalışmaz.
Sintine separatörlerinde state control’ler tarafından yapılan ve
bizim de devamlı kontrol etmemiz gereken bazı konular vardır.
1-Pompa emiş yapıyor fakat basamıyorsa filtre temizlenmeli,
sonra da alıcı valfın dili kontrol edilmelidir. Pompa iyi ememiyor ve
de iyi basamıyorsa pompa statorunu yenilemek gerekebilir.
2-Emme ve basmanın normal olduğu durumlarda solenoid valflerin
doğru çalışıp çalışmadığı kontrol edilmelidir. 15 ppm’in altında ve
üstünde valflerin doğru bir şekilde açılıp kapandığı görülmelidir.
Bunun için 15 ppm’in üstünde alarm çalarak sintineye çıkış valfı, 15
ppm’in altında ise denize çıkış solenoid valfı açılmalıdır. (Bazı
separatörlerde 15 ppm’in üzerinde pompa stop eder ya da sintineyi
bilge tanka gönderir.)
3-Sensör içine çalışma esnasında bir çubuk sokularak denize ve
sintineye gidiş solenoid valfleri açıp kapattırılır. Bu sırada 15
ppm’in üstünde alarmın çaldığı kontrol edilir.
4-Sintine separatörünün üstünde bulunan yağ (sludge) tahliye
valfleri state kontrollerindeki en önemli konudur. Bazı separatörlerde
üst kapakta bulunan probe’un (yağ seviyesini ölçen bir çeşit şamandra)
fişi çekilir ve solenoid valfler açılır, bazılarında ise vegatörün
arkasındaki düğme B’den A’ya ya da A’dan B’ ye getirilir ve solenoid
valflerin açıldığı test edilir. Bu esnada solenoid valfler
elektriklenmiş ve sintine separatöründeki basınç düşmüştür. Ancak üç
solenoid valf elektriki olarak açsa da mekanik olarak açmamış
olabilir, bu sebeple çıkışlar elle kontrol edilmeli veya her bir çıkış
rekoru gevşetilerek su veya yağın geldiği görülmelidir. Sintine
separatör üzerindeki solenoid valfler elektriki olarak doğru açılıyor
fakat su kaçırıyor ise valflerin içine kum tanecikleri veya pislik
gitmiş olabileceğinden valfler sökülüp temizlenmelidir.
5-Bir de separatörün 15 ppm altında normal çalıştığını
farzedelim, bu esnada ppm düğmesini kapatırsak temiz su çıkışı
kapanmalı ve sintineye çıkış valfı açılmalıdır. (Automatic stopping
device) (Bazı separatörlerde pompa stop eder.)
6-Sintine separatörü çalıştırılırken sensör (cam), temiz bir bez
ya da fırça ile temizlenmelidir. Buna rağmen sensörün doğru
okuduğundan emin olamazsak sensörün altında valf var ise kapatılır ve
sensörün içi ılık tatlı su ile doldurularak O ppm okunur. Herşeye
rağmen ppm yüksek okunuyorsa sensörün içi temizlenir veya yan kapağı
açılarak gevşek elemanlar sıkılır.
7-Separatör içindeki kumlar dört çeşittir. En alttaki kum daha
kaba olup en üstteki en ince gözeneklidir. Separatör kumlarına
coalescer denir ve her farklı kum katmanı arasında filtre mevcuttur.
Bu kumlar sepere yapamaz duruma geldiklerinde yenilenmeleri gerekir,
seyirde ve yenileme imkanı yoksa kumlar dışarı alınıp ilaçla
temizlenir. Sintine separatörünün sintine giriş valflerinin yönü (1-2)
her mevsim değiştirilmelidir. Çok uzun süredir açılmadığı biliniyorsa
separatör üst kapağı sökülerek plate’ler ve aralarında birikmiş pislik
temizlenebilir. Sintine separatörü gövdesinde ve çıkışında olan basınç
geyçleri ile, kumların kirlenip kirlenmediği anlaşılabilir. Gövdedeki
geyç basıncı çıkış basıncından büyük ise kumlar kirlenmiş olup
yıkanmaları gerekir.
8-Sintine separatörlerinde unutulmamalıdır ki, hava aynen yağ
gibidir. Bu sebeple de sensöre gelen su, bakır boru ile 0,8 mt
yükseltilip hava firar (U boru) yapılarak havasızlandırılmalıdır.
Böylece ppm’in gereksiz yere yüksek göstermesi ve gezinmesi de
önlenmiş olur.
Günümüz kurallarına göre sintine separatörü; filtreleme cihazı,
alarmı ve otomatik stop cihazı varsa seyir halinde her zaman ve
Antarktika dışında her yerde kullanılabilir.
SiNTiNE SEPARATÖRÜNÜ DEVREYE ALMA
1-Sintine separatörüne deniz suyu hidraforundan gelen valfı açarak
separatörü deniz suyu ile
doldurun. 2-Separatör üzerindeki 3 adet hava firar valfını açarak havalarını
çıkarın ve deniz suyu gelen valfı kapatın.
3-Sintine alıcı ve pompa alıcı valflerini açın.
4-Sintine separatörü çıkış ve discharge valflerini açın.
5-PPM tablosunu açın ve numune suyu valfı açık olsun.
6-Tulumbayı birkaç tur el ile döndürdükten sonra çalıştırın. 7-Sintine basma işlemi bittikten sonra işlem sırasını tersten
uygulayın.
NOT: Sintine separatörü 3 yönlü valflerinin yönünü her mevsim
değiştirin.
1-3 no’lu valf kapalı, 8 no’lu valf açık olsun. Sintine separatörü
deniz suyu alıcı valfını açarak separatörü deniz suyu ile çalıştırın. 2-Separatör içinin temiz olduğunu gördükten sonra 3 no’lu valfı açıp 8
no’lu valfı kapatın. Separatör üzerindeki 3 adet hava firar valfını
açarak yıkama işlemine devam edin. Yıkama işlemini 1 saat yaptıktan
sonra tulumba ve valfleri kapatın. (3 yönlü valfleri çevirerek her iki
taraf yıkanabilir.)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder