30 Ocak 2017 Pazartesi

SiNTiNE SEPARATÖRÜ-MARSHALL ORR

Gemilerde, makina dairesindeki sintine sularını temizleyerek 15 ppm (part per million) altında denize basan cihazlara sintine separatörü denir. Bu separatör, sintineyi direk sintineden, valf sandığından veya holding tanktan emerek alır. Bunun için kullanılan pompalar, genellikle helisel rotorlu pompadır. Bu pompa helisel bir rotor ile içi özel bir lastikten yapılmış statörden oluşur. Pompa, bu özelliği dolayısı ile asla kuru çalıştırılmamalıdır. Bu pompa vasıtasıyla emilen sintine, separatöre şekilde görüldüğü gibi tam ortasından sokulur. Bir boru içerisinden geçen kirli su borunun içindeki perdeden geçerken yön değiştirir ve soldaki küresel valften içeri girer. Sol taraftaki kumların altından giren sintine dört kademe kumdan geçer ve sağ taraftaki kumların olduğu bölmeye gelir. Burada da yine dört kademe kumdan geçen sintine ikinci kez sepere olmuş olur.



Kumların olduğu mahalli terk eden sintine, separatör dışındaki üç (3) no’lu boru vasıtasıyla üst taraftaki plate’lere gelir. Plate’lerden geçerek son separasyon işlemi de tamamlandığında buradan çıkan su ince bir bakır boru ile sensöre (Oil Content Detector) gelir. Bu bakır borunun çıktığı yerde iki çıkış vardır. Bunlardan biri denize temiz su çıkışı, diğeri ise sintineye kirli sudur. Su, sensör tarafından okunarak 15 ppm’in altındaysa denize temiz su solenoid valfı, 15 ppm’in üstündeyse sintineye kirli su solenoid valfı açılır.



ÖNEMLi NOTLAR
 Sintine separatörü, gemilerde port state otoritelerince en çok kontrol edilen sistemdir. Sadece bunun için değil deniz ve çevre kirliliğini de önlemek için bu sistemin doğru bir şekilde çalıştırılması gerekir. Bu sebeple öncelikle sintine temiz tutulmalıdır, viskozitesi yüksek yağ ve yakıt kaçakları giderilmeli ve sintineye asla kimyevi ilaç atıkları dökülmemelidir. Separatörün bunları ayırma gibi bir özelliği yoktur, ayırabilse de bir müddet sonra kendi kirlenir ve çalışmaz.

Sintine separatörlerinde state control’ler tarafından yapılan ve bizim de devamlı kontrol etmemiz gereken bazı konular vardır.

1-Pompa emiş yapıyor fakat basamıyorsa filtre temizlenmeli, sonra da alıcı valfın dili kontrol edilmelidir. Pompa iyi ememiyor ve de iyi basamıyorsa pompa statorunu yenilemek gerekebilir.

 2-Emme ve basmanın normal olduğu durumlarda solenoid valflerin doğru çalışıp çalışmadığı kontrol edilmelidir. 15 ppm’in altında ve üstünde valflerin doğru bir şekilde açılıp kapandığı görülmelidir. Bunun için 15 ppm’in üstünde alarm çalarak sintineye çıkış valfı, 15 ppm’in altında ise denize çıkış solenoid valfı açılmalıdır. (Bazı separatörlerde 15 ppm’in üzerinde pompa stop eder ya da sintineyi bilge tanka gönderir.)

 3-Sensör içine çalışma esnasında bir çubuk sokularak denize ve sintineye gidiş solenoid valfleri açıp kapattırılır. Bu sırada 15 ppm’in üstünde alarmın çaldığı kontrol edilir.

 4-Sintine separatörünün üstünde bulunan yağ (sludge) tahliye valfleri state kontrollerindeki en önemli konudur. Bazı separatörlerde üst kapakta bulunan probe’un (yağ seviyesini ölçen bir çeşit şamandra) fişi çekilir ve solenoid valfler açılır, bazılarında ise vegatörün arkasındaki düğme B’den A’ya ya da A’dan B’ ye getirilir ve solenoid valflerin açıldığı test edilir. Bu esnada solenoid valfler elektriklenmiş ve sintine separatöründeki basınç düşmüştür. Ancak üç solenoid valf elektriki olarak açsa da mekanik olarak açmamış olabilir, bu sebeple çıkışlar elle kontrol edilmeli veya her bir çıkış rekoru gevşetilerek su veya yağın geldiği görülmelidir. Sintine separatör üzerindeki solenoid valfler elektriki olarak doğru açılıyor fakat su kaçırıyor ise valflerin içine kum tanecikleri veya pislik gitmiş olabileceğinden valfler sökülüp temizlenmelidir.

 5-Bir de separatörün 15 ppm altında normal çalıştığını farzedelim, bu esnada ppm düğmesini kapatırsak temiz su çıkışı kapanmalı ve sintineye çıkış valfı açılmalıdır. (Automatic stopping device) (Bazı separatörlerde pompa stop eder.)

 6-Sintine separatörü çalıştırılırken sensör (cam), temiz bir bez ya da fırça ile temizlenmelidir. Buna rağmen sensörün doğru okuduğundan emin olamazsak sensörün altında valf var ise kapatılır ve sensörün içi ılık tatlı su ile doldurularak O ppm okunur. Herşeye rağmen ppm yüksek okunuyorsa sensörün içi temizlenir veya yan kapağı açılarak gevşek elemanlar sıkılır.

 7-Separatör içindeki kumlar dört çeşittir. En alttaki kum daha kaba olup en üstteki en ince gözeneklidir. Separatör kumlarına coalescer denir ve her farklı kum katmanı arasında filtre mevcuttur. Bu kumlar sepere yapamaz duruma geldiklerinde yenilenmeleri gerekir, seyirde ve yenileme imkanı yoksa kumlar dışarı alınıp ilaçla temizlenir. Sintine separatörünün sintine giriş valflerinin yönü (1-2) her mevsim değiştirilmelidir. Çok uzun süredir açılmadığı biliniyorsa separatör üst kapağı sökülerek plate’ler ve aralarında birikmiş pislik temizlenebilir. Sintine separatörü gövdesinde ve çıkışında olan basınç geyçleri ile, kumların kirlenip kirlenmediği anlaşılabilir. Gövdedeki geyç basıncı çıkış basıncından büyük ise kumlar kirlenmiş olup yıkanmaları gerekir.

 8-Sintine separatörlerinde unutulmamalıdır ki, hava aynen yağ gibidir. Bu sebeple de sensöre gelen su, bakır boru ile 0,8 mt yükseltilip hava firar (U boru) yapılarak havasızlandırılmalıdır. Böylece ppm’in gereksiz yere yüksek göstermesi ve gezinmesi de önlenmiş olur. Günümüz kurallarına göre sintine separatörü; filtreleme cihazı, alarmı ve otomatik stop cihazı varsa seyir halinde her zaman ve Antarktika dışında her yerde kullanılabilir.



 SiNTiNE SEPARATÖRÜNÜ DEVREYE ALMA

 1-Sintine separatörüne deniz suyu hidraforundan gelen valfı açarak separatörü deniz suyu ile doldurun. 2-Separatör üzerindeki 3 adet hava firar valfını açarak havalarını çıkarın ve deniz suyu gelen valfı kapatın.
3-Sintine alıcı ve pompa alıcı valflerini açın.
4-Sintine separatörü çıkış ve discharge valflerini açın.
5-PPM tablosunu açın ve numune suyu valfı açık olsun.
 6-Tulumbayı birkaç tur el ile döndürdükten sonra çalıştırın. 7-Sintine basma işlemi bittikten sonra işlem sırasını tersten uygulayın.
 NOT: Sintine separatörü 3 yönlü valflerinin yönünü her mevsim değiştirin. 1-3 no’lu valf kapalı, 8 no’lu valf açık olsun. Sintine separatörü deniz suyu alıcı valfını açarak separatörü deniz suyu ile çalıştırın. 2-Separatör içinin temiz olduğunu gördükten sonra 3 no’lu valfı açıp 8 no’lu valfı kapatın. Separatör üzerindeki 3 adet hava firar valfını açarak yıkama işlemine devam edin. Yıkama işlemini 1 saat yaptıktan sonra tulumba ve valfleri kapatın. (3 yönlü valfleri çevirerek her iki taraf yıkanabilir.)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder