A-QUICK CLOSING VALVES (ÇABUK KAPAMA VALFLERİ):
Bu valfler gemilerde DO ve FO servis ve settling tanklarının yakıt çıkışlarında
kullanılmakta olup genelde konsol tip stop valflerdir. Bu valflere hidrolik,
pnömatik veya örgülü çelik telle kumanda edilir. Bu tanklardan yakıt çıkışını
(yangın vs.gibi durumlarda) engellemek istediğimizde çabuk kapama valflerine
uzaktan kumanda edip bu valfleri makina dairesi dışından kapatırız.
Bu sistemle
çalışan valflerin arada bir kontrol edilmeleri gerekir. Zaman zaman hidrolik ve
pnömatik sistemle çalışanlar da hava ve yağ kaçağı olabilir, telli olanlarda
ise bazen teller çürür ya da makaralarından çıkabilir. Bu valfleri uzaktan
kapattığımız zaman tekrar kurmak gerekir, bunun için spındılı aşağı düşen valfı
handle’ından tümüyle kapatırız, sonra da çengelini elimizle pine geçirip valfı,
pine takılıyken açarız. Gemilerde skylight ve şaft yolu kaportaları da pnömatik
veya hidrolik sistemle uzaktan kapatılır. Bunların da zaman zaman kontrol
edilmeleri gerekir.
B-OTOMATİK
STOPLAR: Makina dairesi ve yaşam mahalli fanları, incinerator fanı, booster
pumplar, DO-FO transfer pompaları, kazan ve separatörler makina dairesi
dışından buttonlarla kumanda edilerek stop edilirler. Bunların da kumanda
tabloları, çabuk kapama valfleri gibi yaşam mahallinde veya güvertede olur.
C-YANGIN SÖNDÜRME:
Gemilerde yangına müdahele CO2, köpük sistemi, kuru kimyasal toz veya sprinkler
sistemi ile yapılır. CO2 sistemine, hem CO2 dairesinden hem de dışarıdan
müdahele edilebilir. Dışarıdan müdahele edildiğinde CO2 box açıldığında alarm
çalar ve makina dairesi fanları stop eder (survey kontrolü).
Sprinkler sistemi
ise yangın pompası ile basılan suyun nozullarla pulvarize edildiği bir
sistemdir. Bazı gemilerde bu iki sistem aynı anda bulunur. Her hafta yapılan
role talimlerinde CO2 box açılmalı ve alarmın çaldığı ve fanların stop ettiği
kontrol edilmelidir. Zaman zaman da sprinkler sistemindeki nozulların açık
olduğu görülmelidir. Deniz suyu hidrafor sistemine benzeyen bu sistemde ısının
çoğaldığı mahalde nozullardaki diyafram patlayarak veya diyaframsız sistemlerde
manual olarak yangın mahalline pulvarize su verilerek yangın söndürülür.
D-FİLİKA
MOTORLARI: Gemilerde bir ya da iki tane olan filika motorları marş motoruyla
veya elle hareket alan türde olabilir ve haftada bir kesinlikle
çalıştırılmalıdır. Bu esnada yağ-yakıt kontrolleri yapılmalıdır. En çok
rastlanan ilk hareket sorunları (soğuk hava dışında), kaver contasının
patlaması ve valf ayarlarının bozulmasıdır.
E-EMERGENCY FIRE
PUMP: Makina dairesi dışında geminin baş veya kıç taraflarında olup el, marş
motoru, hava ile tahrik edilebilir veya elektrik motorlu olurlar. Gemideki en
önemli sistem olup her hafta çalıştırılmalı ve geminin en yüksek yerinde
yaklaşık 2,5 bar deniz suyu basıncı görülmelidir.
F-EMERGENCY DG:
Marş motoru veya elle tahrikli olabilir. Bazı DG’ler hava, bazıları ise su
soğutmalıdır. Haftalık tornaçarklarda yağ, yakıt ve su kontrolleri de
yapılmalıdır. Gemi karardığında otomatik olarak devreye girmesi gerekir. Bazı
gemilerde önce akü aydınlatması devreye girer ve birkaç saniye sonra da
emergency DG otomatik olarak çalışır.
G-EMERGENCY
COMPRESSOR: Elle çalışan, elektrikli veya emergency DG’ye akuple türde
olabilir.
H-SMOKE DETECTOR:
Köprüüstü veya makina dairesinden ya da her iki yerden de kontrol edilebilir.
Ambarlar, yaşam mahalli ve kamaralar ile makina dairesinde pek çok yere monte
edilmiş olan detektörler normalden çok duman ve ısıyı gördükleri zaman alarm
çalar ve köprüüstündeki kumanda panelinden duman mahalli okunarak gerekirse
müdahele edilir. Zaman zaman sigara dumanı veya spray ile detektörlerin
kontrollerinin yapılması gereklidir. Atelyelerdeki detektörlerin dirençleri
daha fazladır.
I-EMERGENCY DÜMEN
DONANIMI: Genellikle solenoid kumandalı olurlar. Bunun için en azından bir
dümen pompası çalışmak zorundadır. Köprüüstünden istenen kumanda, solenoid
valflerin ortasındaki yaylara (dümen üzerindeki müşirden istenen dereceye
kadar) bir çubuk vasıtasıyla bastırılmasıyla sağlanır. Bu esnada haberleşme
manyetolu telefonlarla sağlanır. Telemotor sisteminde ise, telemotor
çalıştırılır ve el tekeriyle kumanda edilir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder