Örnek olarak alev borulu bir baca kazanını ele alalım.
1-Kazanın su doldurma valfleri, blöf valfı, brayn valfı, tesviye
şişeleri ve valfleri, menhol kapağı ve handhol kapakları, şamandra valfleri, boruların üstten kontrolü için üst kapak, alttan kontrolü
için alt kapak ve safety valfler ile stop valf sökülür. Bu valflerin
göbekleri sitlere alıştırılır, salmastraları değiştirilip varsa kesik
civatalar yenilenir. Alıştırılamayan yaralı valfler tornada paso
verilerek tashih edilir, bu da yeterli olmuyorsa göbek veya sitlerin
tornada yenisi yapılır. Bu imkan da yoksa bu tür valfler komple
yenilenir.
2-Menhol kapaklarından su mahalli kontrolü yapılır ve içerideki
birikmiş çamurlar handhol kapaklarından alınır. Bu kontrolde boruların
dışı çok kışırlı veya yağ-yakıt bulanmış ise kazanın özel ilaçlarla
kaynatılması gerekir. Bunun için su mahalli kapakları kapatılır ve bir
seyyar tulumba ile devre hazırlanır. Kazanın alt tarafından bir devre
pompa alıcısına, üst tarafından bir yer ise (mesela tesviye
şişelerinin flençleri) pompanın çıkışına bağlanır. Kazana bir miktar
su alınır ve tavsiye edilen ilaç gerekli miktarda kazana dökülür veya
pompa ile çektirilir. Liman kazanı surveye açık değilse kaynatma
işlemi için steam kullanılır, bu imkan yok ise elektrikli heater’in
termostatından sıcaklığı yükseltilir ve sıcak su kullanılır ki
kaynatma işleminden iyi sonuç alınsın. Kazan, kirliliğine göre birkaç
saat veya bir-iki gün pompanın sürekli çalışması vasıtasıyla
kaynatılır ve ilaçlı su boşaltılır, borulara sıvanmış pislikler ya
yıkanarak temizlenir ya da kazana tekrar kaynar su alınıp boşaltılır.
Böyle bir güç durumda kalmamak için, kazanların çalıştığı
sürelerde sular hergün bir miktar alt ve üst taraflardan blöf edilip
kazanlarda evaporatör suyu kullanılır ve kazan su testleri uygun
aralıklarla yapılır. Buna rağmen herhangi bir şekilde kazan suyuna
yakıt karışmış ise bu yakıt mümkün olduğunca kazan sıcakken blöf
edilerek en aza indirilmesi gerekir. Bunun için de, liman kalkışından
önce kazana ilaç çektirilir ve kalkıştan bir saat sonra steam
tuttuğunda kazan tümüyle blöf edilir ve kazana temiz ve sıcak su
alınır.
3-Kazanın su tarafı dışında bir de boruların iç tarafı kontrol
edilir. Boruların içi zamanla kurum dolarak delik çapları küçülür.
Kazan bu durumda doğal olarak geç steam tutar. Kurumun sakıncası,
yalnız geç steam tutmasına değil belki de daha önemlisi baca
kazanlarında böyle bir durumun ana makina egzost sıcaklıklarını
yükseltmeye neden oluşudur. Gemilerde alev ve payanda borularının temizlenmesi amacıyla kazan sandıklarında farklı çaplarda çelik telli
fırçalar bulunur. Bu fırçalar vasıtasıyla borular tomar edilir.
4-Kazan surveylerindeki en önemli kontrol, boru ağızları ve
özellikle alt aynanın kontrolüdür. Kazanda boru delindiği zaman su
boşaltılarak delinen borunun alt ve üst taraflarına hafif konik olan
tapalar çakılır. Bazen iki tapanın arasında zincir ve zincirin de
ağzında saplama bulunur, bu tür tapalar çektirme yoluyla sıkılır.
Şayet boru delinmeyip te ağzından su kaçırıyorsa bu durumda tapa
çakılmayıp boru ağzına makineto çekilir. Şayet tapalı boruların sayısı
fazla ise survey bu durumda tüm boruların yenilenmesini ister. Borular
oksijenle kesilip delikler rayba salınarak düzeltilir ve ayna
temizlenip tekrar aynanın çatlak kontrolu yapılır. Çatlak varsa ayna
yenilenir. Borular standartlara uygun olup surveye onaylattırıldıktan
sonra yenilenebilir. Boruların montesi kaynaklı veya makinetolu ya da
bir taraf kaynaklı diğer taraf makinetolu olur. Şayet kazan baca
kazanı değil de, liman kazanı ise ateş tuğlaları (şamot) kontrol
edilir, tuğlalar parçalanmış ise yenilenir.
Bütün bu işlemlerin sonrasında kazanın komple bir temizliği
yapılarak survey kontrolüne tabi tutulur;
5-Kazan, baca kazanı ise baca damperinin de çalışıp çalışmadığı
kontrol edilir ve kazan toplanır.
6-Bundan sonra kazana su alınır ve 9 bar’da (çalışma basıncının
% 50 fazlasına) su testi yapılır.
7-Kazana su alınırken şamandraya elle kumanda edilerek aldatılır
ve feed pump’ın otomatik yapıp yapmadığı kontrol edilir.
8-Kazan, baca kazanı ise safety valfı seyirde attırılır. Liman
kazanı ise fire up edilip survey nezaretinde safety attırılır. 4-5
bar’da çalıştırılan bir kazanın safety valfı yaklaşık 6 bar’da
attırılır. Bunun için önce presostat basıncı yükseltilerek kazanın
stop etmemesi sağlanır. Kazan 4-5 bar’a gelince safety valf
attırılarak safety çalıştırılır ve bir tur sıkılır. 6 bar’a gelince
safety valf ayar saplaması yavaşça gevşetilir ve safety valfın atması
sağlanır. Presostat eski durumuna getirilir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder