1-SYNCHRONIZER (SPEED ADJUSTING CONTROL)-THE SYNCHRONIZING MOTOR:
Senkronizör ya da
hız ayar kontrolü, yalnız çalışan motorun hızını veya paralel çalışan
motorların yükünü değiştirmek ve ayarlamak için kullanılır. Senkronizörün tam
altına bunun tur sayısını gösteren bir indikatör konmuştur. Uzaktan devir
kontrolünü sağlamak için UG8 gavernörün özel kapağı üzerinde bir senkronize
motoru monte edilmiştir. Senkronizasyondan önce motorun frekansını,
senkronizasyondan sonra da yük dağılımını değiştirmek amacıyla kullanılır. DC
ya da AC gerilimde olabilir.
Operatörün
gavernör üzerindeki senkronize kontrol düğmesini çevirerek devir ayarlamasını
sağlamak için motor şaftı ve senkronize ayar dişlisi arasında bir sürtünmeli
kaplin mevcuttur. Bu kaplin, hız ayarı bitme limitine vardığında motorun hasar
almasını engeller.
2-SPEED DROOP:
Speed droop kontrolü, aynı şaftı döndüren jeneratör sistemlerinde veya paralel
çalışan makineler arasında yükü otomatik olarak bölmeyi ve dengelemeyi sağlar.
Speed droop,
terminal şaft dönerken devir ayar yayının tansiyonunun değişmesi yoluyla olur.
Arttırılmış yakıt, yay tansiyonunu azaltır, buna bağlı olarak gavernör devir
ayarını düşürür ve makina yük altında çalışıyorsa kademe kademe devrini
düşürecektir. Yük ve devir arasındaki bu ilişki, ünite mekanik veya elektriksel
olarak diğer ünitelerle beraber çalışırken yük değişimlerine karşı bir direnç
rolü oynar.
Speed droop sıfıra
yaklaştırıldığında ünite devir değiştirmeden yükü değiştirebilir. Genel bir
kural olarak, tek başına çalışan üniteler sıfır speed droop’a ayarlanmalı,
birbirine bağlı çalışan üniteler ise yeterli yük dağıtımını sağlayacak en düşük
droop ayarında çalıştırılmalıdır. Diğer ünitelerle bağlı çalışan AC jeneratör
üniteleri, üniteler arasında yük kaymasını önlemek amacıyla yeterince yüksek
(göstergede 30-50 arasında) bir droop ayarına sahip olmalıdır. Eğer tesisteki
bir ünite yeterli kapasiteye sahipse gavernörü sıfır düşüme ayarlanabilir ve bu
ayar sistemin frekansını düzenleyecektir. Bu ünite kapasitesinin sınırları
dahilinde tüm yük değişimlerini üzerine alacak ve eğer kapasitesi aşılmazsa
frekansı kontrol edecektir. Sıfır speed droop’lu gavernörün sistem frekansı
senkronizörünü çalıştırmak suretiyle ayarlanır. Üniteler arasında yük dağılımı
ise speed droop’lu gavernörlerin senkronizörlerini çalıştırmak suretiyle
ayarlanır.
3-LOAD LIMIT:Load
limit, gavernörün terminal shaft’ının dönüşüyle makineye yüklenecek yükü ve
yakıt miktarını, hidrolik olarak sınırlar. Ayrıca bu kontrol sıfıra ayarlamak
suretiyle makinenin shut down’ı için de kullanılabilir.
NOT: Önceden load
limit düğmesini 10’a ayarlamaksızın, manuel olarak makine bağlantısını yakıtı
arttırmaya zorlamayınız.
Gavernör makineye
bağlanırken line’da bağlanmasına ve makineden hareket alan iletim bağlantısının
(dişli) düzgün yerleştirilmesine büyük özen gösterilmelidir. Gavernör tabanı ve
makinenin üzerindeki montaj zemini arasına bir conta konulmalıdır. Eğer
gavernörün tırtıllı (erkek) bir şaftı var ise, (dişi) yuva üzerine kendi
ağırlığıyla oturacak şekilde serbestçe kaymalıdır. (Gavernörü hiçbir zaman
kendi tahrik şaftı üzerine bindirmeyiniz.)
Eğer kamalı bir
gavernör şaftı kullanılıyorsa dişlinin kamalı şaftı düzgün kavradığından emin
olunmalıdır. Ne çok fazla boşluk, ne de sıkılık olmalıdır. Bozuk dişler,
şaft-kama aşınması vb. den kaynaklanan düzensizlikler gavernör tarafından yakıt
kontrol sistemine aktarılarak hatalı kontrole sebep olacaktır.
Load limit cihazı
mekanik değil de, daha çok hidrolik olarak çalıştığından, gavernör
çalışmadığında (veya akümülatörlerde yağ basıncı olmadığında), load indikatör
konumu, load limit control elle çevrilerek değiştirilemez. Gavernörü monte
ederken, yakıtın kesik olduğu (sıfır yük) konumu elde etmek için terminal şaftı
bir kolla çevirmeden önce load limit düğmesini 10’ a getirin. Terminal şaft ile
yakıt kontrol sistemi arasındaki bağlantıda hiçbir kayıp hareket veya aşırı
sürtünme olmamalıdır. Aşınmadan dolayı oluşan kayıp hareketi üzerine almak
amacıyla, yakıtı azaltacak, hafif bir yay bağlanması genellikle tavsiye edilir.
Çok güçlü yay kullanarak gavernörün çalışma kapasitesini zorlamaktan kaçının.
Makinayı
çalıştırmadan önce load limiti 5’e ayarlayın; bu, makinenin aşırı yakıt
harcamını ve çok çabuk hızlanmasını engeller. Makina ısındıktan sonra bu limiti
10’a ayarlayın. Senkronizör yardımıyla makinenin normal devri ayarlanır.
Deneyimlerle bundan sonraki çalıştırmalarda daha fazla yakıt sınırlandırmalarına
gerek olup olmadığı anlaşılacaktır.
4-COMPENSATING
ADJUSTMENT: Her ne kadar makina yüksüzken sabit devirde tatminkar şekilde
çalışıyor gözükse de aslında makinenin gavernör ayarı doğru olmayabilir. Yük
değişimlerinden sonra aşırı yüksek ve aşırı düşük devir, normal devire geç
dönme yanlış yapılmış compensating ayarındandır. Aynı zamanda belli devirler
arasında gezinme durumunda da bu ayar yapılmalıdır.
Makina ve gavernör
yağı normal çalışma sıcaklıklarına ulaştığı zaman makina yüksüzken aşağıdaki
ayarlama prosedürü uygulanır ;
1-Compensation
indikatör somunu gevşetilir ve indikatör max.(10) seviyeye getirilir. 2-Tapası
çıkartılıp compensating iğne valfi tornavida ile 3 tur veya daha fazla
gevşetilir. Tornavidanın iğne valf üzerindeki derin olmayan tornavida yarığına
girdiğine emin olun. Sonra gavernörün yağ kanallarında sıkışan havayı dışarı
atabilmesi için (gezinen devirle) bir buçuk dakika kadar çalışmasına izin
verilir. 3–Compensation indikatör somunu gevşetilerek mandal min.(0) konuma
getirilir. İğne valf, makinenin devir sayısı sabitlenene kadar kademe kademe
sıkılır. Sabitlenme noktasından öteye geçilmez. İğne valfi sonuna kadar sıkarak
önceki konumda ne kadar açık olduğu tespit edilir ve tur sayısı not edilir.
Valf daha önce tespit edilen devrin sabitlendiği noktaya kadar gevşetilir.
Manuel olarak makina devrine müdahale etmek suretiyle ayar test edilir. Eğer
gavernör tek compensating yaylı ve valf 1/8 turdan fazla açıksa ya da iki
compensating yaylı ve valf 3/8 turdan fazla açıksa yaptığımız ayar doğrudur ve
4-5-6. adımlara gerek kalmamıştır. 4-Eğer devir üçüncü adımın sonunda
sabitlenmediyse indikatör iki kademe yükseltilir (2’ye getirilir) ve iğne valf
açılarak makinenin sabit olmayan devirde çalışmasına izin verilir. 5-3.adım
tekrar edilir. 6-Gerekirse 3.,4.,5. adımları ayar doğru olana kadar tekrar
edin. Tek compensating yaylı gavernörlerde 1/8–1/4 tur, iki compensating yaylı
gavernörlerde 1/2-3/4 tur uygundur. 7-Mümküm olduğu kadar az compensatıon
olması istenir. Compensation iğne valfinin gereğinden fazla kapatılması yük
değişiminden sonra gavernörün normal devire yavaş dönmesine sebep olur.
Compensation ayarının maksimum noktaya yakın ayarlanmasından dolayı Dashpot
plungerin aşırı hareketi yük değişiminde aşırı devir değişimine sebep olur.
UYGUN YAĞ ÖZELLİKLERİ
VE YAĞ DEĞİŞİMİ
En iyi gavernör
performansını ve en uzun servis ömrünü elde edebilmek için uygun yağ seçimi
gerekmektedir. Yağ köpürmeye , sludge oluşturmaya , hava yapmaya minumum
eğilimli olmalıdır. Gavernörün parçalarını korozyona karşı koruyup , seallere
ve boyaya zarar vermemelidir. Sentetik yağlar genellikle tavsiye edilmez.
Seçilen yağ yüksek viskozite indeksine sahip olmalıdır; normal çalıştırma
sıcaklıklarında viskozitesi 100-200 S.U.S. (Saybolt Universal Seconds)
arasıdır.
Genellikle çalışma
sıcaklığı 50 ° C’den düşükse S.A.E. 10, 50-60 ° C arasındaysa S.A.E. 20, 60-70
° C arasındaysa S.A.E.30, 70-80 ° C arasındaysa S.A.E. 40, 80 ° C’den büyükse
S.A.E. 50’lik yağ tatminkar sonuç verir. Makinanın gavernöründe kullanılacak yağ
bu gereksinimleri karşılamalıdır. Gavernördeki sorunların ana sebebi yağ
kirliliğidir. Sadece yeni ya da filtre edilmiş yağ kullanılmalıdır. Gavernör
yağı için kullanılan yağ tenekeleri temiz olmalı ve kullanılmadan önce aynı
yağın ince bir katmanı ile sıvanmalıdır.
Gavernörün yağının
kirlendiği, aşırı ısınmadan dolayı kullanılmaz hale geldiği zamanlarda yağı
sıcakken dreyn edip aynı yağın düşük viskoziteli olanıyla yıkayın ve tekrar
yeni yağla doldurun. Gavernörü temizlemek için solvent kullanılacaksa bu
solvent, oil seallere ve gasketlere zarar vermeyecek türde olmalıdır. Tekrar
yağ konulmadan önce hazne tamamen boşaltılıp temizlenmelidir. Gemilerde
gavernör temizliği için KEROSEN kullanılır.
Gavernör yağı
yabancı maddelerden arındılmış olmalıdır. Uygun koşullarda yağ değiştirilmeden
6 ay kadar kullanılabilir. Gavernör düzgün çalışmıyorsa yağ kirlenmesi
problemin asıl sebebi olabilir. Yağı değiştirmek için gavernörün üst kapağı
açılır, gavernör makineden ayrılır ters çevrilerek yağı boşaltılır ve ince
yakıtla (kerosen) içi temizlenir. Friction cover eğer gevşekse düşer ama diğer
parçalar kasten sökülmedikçe düşmezler. İyice dreyn edip temiz yağla tekrar
doldurun. Eğer gavernörü sökecek kadar vakit yoksa yağı dreyn ederek temiz,
ince yakıtla (kerosen) doldurun ve 30 saniye kadar iğne valf açık konumda
çalıştırıp dreyn edip temiz yağ ile doldurun. (Gavernörü, yağ ile doldurup
store’da saklayın.)
ÖNEMLİ NOTLAR VE
SORUNLAR İLE ÇÖZÜMLERİ
1-D/G’yi çalıştırdığımızda devir sabit durmayıp sürekli
geziniyorsa (700-800 rpm gibi) compensation ayarı gereklidir.
2-Gavernör sağır
yani geç tepki veriyorsa yapılacak ilk iş
a-Gavernörün temizlenmesi ve yağının
yenilenmesidir.
b-Friction kaplin somunu çok sıkıdır, az gevşetilmesi
gerekebilir.
c-Compensation ayarı gereklidir.
3-Senkronize indikatörünün bir
ayar değil gösterge olduğu unutulmamalıdır.
4-D/G çalıştırıldığında overspeed’e
geçiyorsa,
a-D/G normalden yüksek devirde stop edilmiş olabilir, senkronize
kontrolünden devir 2-3 tur düşürülüp D/G öyle çalıştırılmalıdır.
b-Overspeed
ayarı düşük ise normal ayarı yapılmalıdır. Çalışma devrinden %10-15 fazlası
tavsiye edilir.
c-Yakıt pompası index kolları (veya en azından biri) tutmuş
olabilir, bu kollar elle alıştırılmalıdır.
d-Yakıt filtresi kirlenmiş veya
herhangi bir sebeple devreye yakıt gelmiyordur
e-Overspeed tırnağı aşınmış
olabilir.
5-Gavernör yağı sürekli eksiliyorsa gavernörün en altında drive shaft
üstündeki oil seal’in (yağ keçesi) değişmesi gerekebilir.
6-Pratik olarak
bilinmesi gereken, D/G veya ana makina yüksüz olarak çalışıyorsa gavernör
üzerindeki yük göstergesi 2’dir. İndex kolları da makinalar stopta iken
genellikle 2-4 mm civarındadır.
7-D/G üzerindeki yük az olmasına karşın
gavernör (gaz kolu) yüklenmiş ise yakıt pompa indexleri çok kısılmış demektir,
indexlere eşit olarak yol vermek gerekir.
8-D/G üzerindeki yük çok olmasına
karşın gavernör (gaz kolu) çok az yüklenmiş ise yakıt pompa indexleri çok açık
demektir, indexlerin eşit olarak kısılması gerekir.
9-UG8 gavernörde senkronize
kontrol max.17-18 turdur.
10-D/G devri düşük kalıyor ve belirli bir devrin
üzerine çıkmıyorsa senkronize kontrol max.’a ulaşmış olabilir, bu durumda
a-Senkronize kontrol düğme vasıtasıyla geri alınabilir.
b-Terminal şafttan
bir-iki diş kaydırılabilir.
c-Senkronize motor arızalı olabilir.
d-Senkronize
motor çalışıyor, ama rodunun ağzı (dört köşe) bozulduğundan kumanda edemiyor
olabilir.
e-Gavernorün erkek dişlisi veya karşısındaki dişi olanı sıyırmış
olabilir.
11-Makina fazla yük kaldıramadan stop ediyorsa
a-İndex kolları çok kısılmıştır.
b-Yakıt az geliyordur
c-Load limit düşük ayarlanmıştır, tecrübeye ve duruma
göre load limit 7-10’a ayarlanmalıdır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder